Forum: Svara om en text matchar från en array.

Forum huvudsida -> Programmering -> Svara om en text matchar från en array.

Sidor: 1

Till botten

Ponken 22:14 - 30:e Juni 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
Hejsan!

Jag jobbar inte mycket med C++ alls, men i bland blir det att man vill försöka skapa något....

Det jag vill göra är att om en text en användare skriver matchar en kolumn/data i en array, ska den skriva ut en speciell text.

Om jag har en array med olika hälsningar, så skriver användaren en av dem, ska mitt program automatiskt skriva tillbaks en text.

Jag har redan skrivit själva inmatningen, men vet inte riktigt hur jag ska lyckas det där med arrays eller vad jag måste använda.




ozamosi 22:25 - 30:e Juni 2009 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Förstår jag rätt om jag säger att ditt problem är att du vill att varje giltig hälsning från användaren ska resultera i att datorn skriver ett svar, som varierar beroende på det användaren skrev?

Det enklaste borde vara att ha två arrayer: den ena med in-data och den andra med ut-data. Skriver användaren texten på plats 3 i in_array skriver du ut texten på plats 3 i ut_array. Nackdelen med lösningen är att du manuellt måste se till att båda listorna är sorterade likadant, att du manuellt måste söka igenom in_array efter rätt sträng, och att det kan bli långsamt om du har många giltiga inmatningar.

En snyggare lösning vore att använda en map (det som i Riktiga Språk,, heter hash eller dictionary) som beskrivs på http://www.cppreference.com/wiki/stl/map/start, men om du hade kod för att hitta rätt plats i en in_array redan måste du isf skriva om den.

-------------------------
Ljusblå



Ponken 23:44 - 30:e Juni 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
Tack för ditt svar!

Jag vet inte riktigt vilken av de metoderna du nämde, jag ska köra. Skulle man inte kunna använda textfiler?

T ex

Hello|Hi

"Hello" om det hittas i strängen användaren matar in retunerar, botten (eller vad man ska kalla det) Hi.


Senast redigerad 23:47 - 30:e Juni 2009


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Svara om en text matchar från en array.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen