Forum: Driva webbsida

Forum huvudsida -> Webbdesign -> Driva webbsida

Sidor: 1

Till botten

NULL 03:31 - 23:e Juni 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Jag har hållt på med programmering och webbdesign i mellan ett och ett halvt år nu. Inom webbdesign har jag skaffat mig kunskaper inom HTML och CSS. PHP kan jag inte, men det verkar vara ganska lätt. I programmering har jag grundläggande kunskaper i Java och C++. Bildredigeringsprogram kan jag väl sådär. Föra över filer från min lokala hårddisk till en webbserver är inga problem.

Nu är det så att jag funderar på att först köpa ett domännamn, och beställa privatpaketet på Loopia(host). Många rekommenderar Loopia, och det verkar stödja det mesta. De har även support om jag skulle behöva. Sen får jag egna POP-adresser m.m.

Jag har inte tänkt ut något namn och inte valt subdomän än, men mina planer är att webbsidan ska handla om mjukvara och hårdvara, där jag kan skriva uppsatser osv, dels för att andra ska kunna läsa, dels för att jag ska lära mig. ,,ven ett diskussionsforum.

Vet inte varför ni skulle bry er om mina planer, men till mina frågor nu(om det är något ni rekommenderar jag ska lära mig(förutom PHP) innan jag beställer):

1. Jag har tänkt att sidan ska innehålla ett diskussionsforum, ungefär som detta, hur fungerar det? Om jag förstått rätt så ska forumet ligga på en MySQL databas, och man behandlar den med PHP. Eller går det med HTML och CSS? Tror det förnämnda stämmer, men vill ha en bekräftelse.

2. Om jag nu skulle beställa privatpaketet från loopia, får man något slags redigeringsprogram som man använder, eller är det bara att koda sidan själv och överföra med FTP? Vad jag förstått måste man ha ett FTP-lösenord för att kunna överföra.

3. Det står "beställ", skickar dom något genom posten, eller är det bara så att man tecknar ett "abbonemang" och dom ger användar och lösenord uppgifter osv?

Det var väl allt jag kom på... anledningen att jag frågar här är att jag såg att Independence använder Loopia som host till den här sidan.




FunkyChicken 08:09 - 23:e Juni 2009 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
1. Typ, ja. Du behöver ju inte ha just MySql och PHP, men nån slags databas och något för att interagera med den. Finns färdiga forumlösningar att ladda ned om man inte vill skriva själv.

2. Troligtvis det senare.

3. Troligtvis det senare.

Inte för att döda kreativiteten och inte för att det är särskilt dyrt med hosting men det känns som att du börjar i fel ände. du kan ju testa att skriva blogg ett tag och se om du gillar skrivandet medans du lär dig lite mer. Det är gratis och du kan slänga på adsense och tjäna lite pengar om du vill. Sen kan du utveckla din sida på din egen dator och se hur det går innan du övergår till hosting.




ozamosi 13:53 - 23:e Juni 2009 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
2. Det senare
3. Det senare

-------------------------
Ljusblå



ozamosi 16:41 - 23:e Juni 2009 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
EURoch den här sidan använder inte alls Loopia EUR" sidan snurrar hos Binero. En whois på IP-numret skriver mest ut Aleborg, vilket var det namn Binero hade tidigare.

-------------------------
Ljusblå



Independence 18:38 - 24:e Juni 2009 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
DNS-hanteringen ligger hos Loopia dock. Fin uppdelning mellan de två hårdaste konkurrenternaSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





NULL 18:50 - 24:e Juni 2009 | Post #6
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
2. Det senare
3. Det senare


Senare?




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Webbdesign -> Driva webbsida
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen