Forum: Ubuntu Linux API programmering?

Forum huvudsida -> Programmering -> Ubuntu Linux API programmering?

Sidor: 1

Till botten

NULL 14:05 - 20:e Juni 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Hejsan

Jag har precis bytt från Windows XP till Ubuntu Linux. I Windows vet jag att det finns något som heter Application Programming Interface, för att skriva applikationer som körs under windows, och inte bara i textbaserade DOS. De språk jag kan är främst är Java och C++. Jag använder Code::blocks för att programmera, kompilera och köra.

Jag har försökt googlat runt lite men inte hittat så mycket(eller inte förstått så mycket).

Frågor:

1. Finns det liknande API programmering i Linux som i Windows? (för att skapa linuxapplikationer)
2. ,,r det svårare?
3. Behöver jag någon specifik mjukvara?

Det var allt jag kom på för tillfället.

Tacksam för snabba svar.




FunkyChicken 16:09 - 20:e Juni 2009 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Med API menar ett gränssnitt mellan olika program, pratar man om operativsystem menar man specifikt mellan OS:et och användarprogrammen (till skillnad från mellan OS:et och underliggande hårdvara). Det har ingenting specifikt ed windows att göra, men windows har förstås en uppsättning ingyggda API. Oftast vill man undvika att använda dessa då de är rätt krångliga jämfört med andra bibliotek man kan arbeta emot (tex .NET) men länge var det så att ville man rita fönster i windows så var man så illa tvungen. För många har "Windows API" blivit synonymt med att göra grafiska program, men så är det alltså inte.
Hursomhelst, de populäraste biblioteken för att göra grafiska program under Linux är GTK och Qt, dessa finns för övrigt också till windows. Håller du på med java finns ju Swing och awt som vanligt.

Detta är alltså förmodligen enklare än att direkt använda sig av windows API. Ditt nästa steg bör vara att läsa på om tex GTK och se om det verkar vara vad du behöver.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Ubuntu Linux API programmering?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen