Forum huvudsida -> Programmering -> Grafikmotor?
Sidor: 1
zippo88 | 18:47 - 19:e Mars 2009 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 13 Skicka PM |
Hej jag har programmerat en del nu med c++ i kommandotolken och skulle vilja övergå till att göra något väldigt enkelt 2d spel eller bara något objekt i 2d till att börja med. Frågan är vilket program eller vilken "grafikmotor" (directx / sdl), o allt vad det heter som är bäst för en som just börjar med sådant, kanske till och med en liten guide för hur man kommer igång? Jag testade ganska tidigt efter jag hade börjat programmera ett program som heter blitzmax, och det var väl ganska lätt att få fram föremål på skärmen i det programmet, men det fanns inte mycket vad det gäller nybörjarguider till det, och jag är mest intresserad av ett program som fungerar ungefär som det jag har lärt mej hittills i c++. När jag testade på Blitzmax och Sdl så kändes det som helt andra språk? Som ni ser så har jag inte mycket erfarenhet mer än för dos programmering. Hjälp uppskattas Edit: Ok nu har jag äntligen lyckats ställa in visual c++ 2008 för att köra SDL. Hade visst lagt sdl.dll på fel ställe i projekt mappen, och guiden jag använde nämnde inte att man skulle gå in på linker och lägga till dom 2 include filerna där. Nu när det är gjort så funkar ett test program med SDL bakgrunden som jag körde. Men någon som vet om en väldigt bra nybörjar guide i SDL? Senast redigerad 02:14 - 20:e Mars 2009 |
140chris140 | 17:29 - 20:e Mars 2009 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 22 Skicka PM |
Ja lazyfoos tutorials www.lazyfoo.com tror jag det e hoppas det hjälpte o good luck ! |
140chris140 | 17:33 - 20:e Mars 2009 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 22 Skicka PM |
www.lazyfoo.net va det xD Sry |
zippo88 | 21:28 - 20:e Mars 2009 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 13 Skicka PM |
ok tack. jag började följa http://www.sdltutorials.com/sdl-tutorial-basics/ men jag kom på mej själv med att bara kopiera det mesta och inte förstå vad som händer. En sak jag inte förstår är användandet av "::" som jag tror används på nåt sätt att länka ihop alla cpp filer han gör. Några andra saker jag tänkte läsa mer om är Klasser och Typer som jag såg att han använde en del och det förstår jag inte än. |
Vitdom | 08:18 - 21:a Mars 2009 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 71 Skicka PM |
Citat av zippo88:ok tack. jag började följa http://www.sdltutorials.com/sdl-tutorial-basics/ Läs en bra bok om C++, rekommenderar C++ programmering Femte upplagan av Stephen Prata utgiven av Pagina. -------------------------
|
Acescripter | 16:05 - 24:e April 2009 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 24 Skicka PM |
Citat av Vitdom:Citat av zippo88: Sjukt bra bok ! Har läst den jag med ------------------------- Have a nice day;) |
FrozenSnake | 20:12 - 24:e April 2009 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 26 Skicka PM |
Dessa två är bra också: Den andra KAN vara svår att förstå men tycker den är bra ändå. C++ Primer, 4th Edition ISBN: 0-201-72148-1 C++ Direkt ISBN: 9-144-01463-5 Här är en bok om SDL (har inte läst den eftersom jag inte är intresserad av SDL föredrar plain OpenGL) http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1592000304 och så här tycker folk om boken http://www.amazon.com/Focus-Premier-Press-Game-Development/dp/1592000304/ref=sr_11_1?ie=UTF8&qid=1240596801&sr=11-1 Senast redigerad 20:13 - 24:e April 2009 |
NetNinja | 12:50 - 25:e April 2009 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 116 Skicka PM |
Efter SL kan du testa HGE: http://hge.relishgames.com/doc/index.html Bra andra steg -------------------------
|
agge89 | 20:21 - 28:e April 2009 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 13 Skicka PM |
Sen rekommenderar jag openGL. Det är lite mer avancerat än SDL, men du kan göra 3D grejer med det. Det är också hårdvaru accelererat, till skillnad från SDL (inte 100 på detta dock), så openGL går snabbare. ,,ven om du bara ska göra 2D grejer, så är openGL mycket bättre på det med. Du kan göra sååå många mer saker, t.ex. rotera dina bilder och förstora samt förminska dem osv... http://nehe.gamedev.net/ ------------------------- Augustismen |
Birdy | 00:26 - 29:e April 2009 | Post #10 | |
Medlem Inlägg: 9 Skicka PM |
Citat av agge89:Sen rekommenderar jag openGL. Det är lite mer avancerat än SDL, men du kan göra 3D grejer med det. Det är också hårdvaru accelererat, till skillnad från SDL (inte 100 på detta dock), så openGL går snabbare. SDL kan vara hardware accelerated. Det är bara att sätta SDL_HWSURFACE-flaggan när man skapar sin surface. ------------------------- Flying Mr. Mu - To the slaughter |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Grafikmotor?
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 02:49
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.