Forum: Grafikmotor?

Forum huvudsida -> Programmering -> Grafikmotor?

Sidor: 1

Till botten

zippo88 18:47 - 19:e Mars 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Hej jag har programmerat en del nu med c++ i kommandotolken och skulle vilja övergå till att göra något väldigt enkelt 2d spel eller bara något objekt i 2d till att börja med.

Frågan är vilket program eller vilken "grafikmotor" (directx / sdl), o allt vad det heter som är bäst för en som just börjar med sådant, kanske till och med en liten guide för hur man kommer igång? Jag testade ganska tidigt efter jag hade börjat programmera ett program som heter blitzmax, och det var väl ganska lätt att få fram föremål på skärmen i det programmet, men det fanns inte mycket vad det gäller nybörjarguider till det, och jag är mest intresserad av ett program som fungerar ungefär som det jag har lärt mej hittills i c++. När jag testade på Blitzmax och Sdl så kändes det som helt andra språk?

Som ni ser så har jag inte mycket erfarenhet mer än för dos programmering. Hjälp uppskattasSmiley

Edit: Ok nu har jag äntligen lyckats ställa in visual c++ 2008 för att köra SDL. Hade visst lagt sdl.dll på fel ställe i projekt mappen, och guiden jag använde nämnde inte att man skulle gå in på linker och lägga till dom 2 include filerna där. Nu när det är gjort så funkar ett test program med SDL bakgrunden som jag körde.

Men någon som vet om en väldigt bra nybörjar guide i SDL?


Senast redigerad 02:14 - 20:e Mars 2009


140chris140 17:29 - 20:e Mars 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Ja lazyfoos tutorials
www.lazyfoo.com tror jag det eSmiley

hoppas det hjälpte o good luck !




140chris140 17:33 - 20:e Mars 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
www.lazyfoo.net va det xD Sry




zippo88 21:28 - 20:e Mars 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
ok tack. jag började följa http://www.sdltutorials.com/sdl-tutorial-basics/

men jag kom på mej själv med att bara kopiera det mesta och inte förstå vad som händer. En sak jag inte förstår är användandet av "::" som jag tror används på nåt sätt att länka ihop alla cpp filer han gör. Några andra saker jag tänkte läsa mer om är Klasser och Typer som jag såg att han använde en del och det förstår jag inte än.




Vitdom 08:18 - 21:a Mars 2009 | Post #5
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
    Citat av zippo88:
ok tack. jag började följa http://www.sdltutorials.com/sdl-tutorial-basics/

men jag kom på mej själv med att bara kopiera det mesta och inte förstå vad som händer. En sak jag inte förstår är användandet av "::" som jag tror används på nåt sätt att länka ihop alla cpp filer han gör. Några andra saker jag tänkte läsa mer om är Klasser och Typer som jag såg att han använde en del och det förstår jag inte än.

Läs en bra bok om C++, rekommenderar C++ programmering Femte upplagan av Stephen Prata utgiven av Pagina.

-------------------------





Acescripter 16:05 - 24:e April 2009 | Post #6
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
    Citat av Vitdom:
    Citat av zippo88:
ok tack. jag började följa http://www.sdltutorials.com/sdl-tutorial-basics/

men jag kom på mej själv med att bara kopiera det mesta och inte förstå vad som händer. En sak jag inte förstår är användandet av "::" som jag tror används på nåt sätt att länka ihop alla cpp filer han gör. Några andra saker jag tänkte läsa mer om är Klasser och Typer som jag såg att han använde en del och det förstår jag inte än.

Läs en bra bok om C++, rekommenderar C++ programmering Femte upplagan av Stephen Prata utgiven av Pagina.



Sjukt bra bok !Smiley Har läst den jag med

-------------------------
Have a nice day;)



FrozenSnake 20:12 - 24:e April 2009 | Post #7
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Dessa två är bra också:
Den andra KAN vara svår att förstå men tycker den är bra ändå.

C++ Primer, 4th Edition ISBN: 0-201-72148-1
C++ Direkt ISBN: 9-144-01463-5

Här är en bok om SDL (har inte läst den eftersom jag inte är intresserad av SDL föredrar plain OpenGL)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1592000304
och så här tycker folk om boken
http://www.amazon.com/Focus-Premier-Press-Game-Development/dp/1592000304/ref=sr_11_1?ie=UTF8&qid=1240596801&sr=11-1


Senast redigerad 20:13 - 24:e April 2009


NetNinja 12:50 - 25:e April 2009 | Post #8
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Efter SL kan du testa HGE: http://hge.relishgames.com/doc/index.html

Bra andra steg

-------------------------





agge89 20:21 - 28:e April 2009 | Post #9
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Sen rekommenderar jag openGL. Det är lite mer avancerat än SDL, men du kan göra 3D grejer med det. Det är också hårdvaru accelererat, till skillnad från SDL (inte 100 på detta dock), så openGL går snabbare.

,,ven om du bara ska göra 2D grejer, så är openGL mycket bättre på det med. Du kan göra sååå många mer saker, t.ex. rotera dina bilder och förstora samt förminska dem osv...

http://nehe.gamedev.net/

-------------------------
Augustismen



Birdy 00:26 - 29:e April 2009 | Post #10
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM
    Citat av agge89:
Sen rekommenderar jag openGL. Det är lite mer avancerat än SDL, men du kan göra 3D grejer med det. Det är också hårdvaru accelererat, till skillnad från SDL (inte 100 på detta dock), så openGL går snabbare.

,,ven om du bara ska göra 2D grejer, så är openGL mycket bättre på det med. Du kan göra sååå många mer saker, t.ex. rotera dina bilder och förstora samt förminska dem osv...

http://nehe.gamedev.net/


SDL kan vara hardware accelerated. Det är bara att sätta SDL_HWSURFACE-flaggan när man skapar sin surface.Smiley

-------------------------
Flying Mr. Mu - To the slaughter



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Grafikmotor?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen