Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

C++ input, output och threads
Jag håller på med en enkelt chatserver + chatklient i C++. Den ska vara väldigt enkelt och eftersom jag vill hålla det enkelt har jag inget GUI, programmet ska alltså vara helt konsolbaserat. Chaten ska se lite ut som IRC, och tanken var att meddelanden ska hamna ovanför "inputfältet" så det ser ut såhär:

Gube: Hej
Gube2: Hejsan
Gube: Jag är en gube.
Gube2: Ingen gubbe i alla fall.
> Meddelandet skrivs in här...

Jag tänkte ha en thread som väntar på att användaren ska skriva något (cin) och en som väntar på svar från servern, som när den tar emot meddelanden skickar till cout.

Problemet är att om jag har kör:

string response;
cin >> response;

I en tråd. Och sen:

cout >> message;

I en annan kommer det att bryta cin:en i den första tråden. Hur löser jag detta på bästa sätt?

Postad 12:43 - 26:e Juni 2009
Klass som refererar en klass vars prototyp inte skapats än
Precis vad jag letade efter, tackar.

Postad 21:00 - 1:a Maj 2009
Klass som refererar en klass vars prototyp inte skapats än
Ja... Rubriken var väldigt tydlig i min mening.Smiley

Jag har två klasser vars prototyp ligger i samma fil.

  1. class Foo
  2. {
  3. public:
  4. void do_action_with_bar(Bar instance_of_bar);
  5. }
  6.  
  7. class Bar
  8. {
  9. public:
  10. // saker...
  11. }


Problemet är att min compiler (kör XCode på Mac, vilket är typ GNU-compilern om jag förstått det rätt) säger att metoden do_action_with_bar inte existerar, vilket den gör. Jag antar att det är så att eftersom Bar-prototypen skapas efter Foo finns inte Bar när Foo compileras. Kan det vara så här (det låter lite skumt, det här scenariot borde ju vara ganska vanligt)? Eller tänker jag helt fel?

Man skulle ju kunna lägga prototypen för Bar ovanför Foo, men den måste finnas där av andra anledningar.

Postad 00:34 - 29:e April 2009
Grafikmotor?
    Citat av agge89:
Sen rekommenderar jag openGL. Det är lite mer avancerat än SDL, men du kan göra 3D grejer med det. Det är också hårdvaru accelererat, till skillnad från SDL (inte 100 på detta dock), så openGL går snabbare.

,,ven om du bara ska göra 2D grejer, så är openGL mycket bättre på det med. Du kan göra sååå många mer saker, t.ex. rotera dina bilder och förstora samt förminska dem osv...

http://nehe.gamedev.net/


SDL kan vara hardware accelerated. Det är bara att sätta SDL_HWSURFACE-flaggan när man skapar sin surface.Smiley

Postad 00:26 - 29:e April 2009
String klipps av vid mellanslag
Okej, det var C++ i Windows Miljö.

Tack för de snabba svaren!

Postad 21:26 - 16:e Mars 2007

Skicka meddelande
Läs s blog