Forum: Fler levlar i spelet..

Forum huvudsida -> Programmering -> Fler levlar i spelet..

Sidor: 1

Till botten

Snaseh 13:29 - 13:e Januari 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Tjenare!
Jag är relativt ny här på forumet och har inte skrivit något inlägg tidigare, så nu sätter jag igång. Jag har följt nybörjarguiden för programmering i C++ och funnit den mycket användbar. Har inte haft några problem med den som jag inte själv kunnat klura ut, men efter att jag gjort testspelet bestämde jag mig för att utveckla det därifrån och försöka göra en egen version med fler levlar och senare möjligtvis eq. Jag har lyckats lägga till experience och ett eget sätt att lägga in en ny lvl men det funkar inte riktigt som jag vill. Jag undrar om det är möjligt att göra en likadan funktion som med level 1 och hur man sedan ska anropa den efter att man nått en viss gräns av experience. Tacksam för all hjälp som jag kan få. Meddela mig om jag varit otydlig i vad jag vill.
Tack på förhand


Senast redigerad 13:34 - 13:e Januari 2009


FunkyChicken 10:08 - 16:e Januari 2009 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Visst kan du göra så. Detaljerna beror ju på hur du själv vill att det ska fungera. När du är inne i loopen i level1 så kan du tex kolla av hur mycket experience spelaren har och låsa upp ett "gå till nästa level"-alternativ och då ha en ny returkod, tex

return 4;

Sedan lägger du till i huvudloopen (rad 76, tex)

if (iTmp == 4) iTmp = Level2(sName, iHp, iDmg_min, iDmg_max);

Osv.

Detta blir dock inte så hållbart i längden, du kommer märka att du upprepar mycket av koden i dina olika levelX(). Lösningen på det är att bryta upp koden i mindre delar och flytta in olika saker i egna funktioner... med lite erfarenhet lär du dig hur du ska dela upp dina funktioner och strukturera programmet.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Fler levlar i spelet..
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen