Forum huvudsida -> Programmering -> Objektorienterad kollisionsdetektering
Sidor: 1
Independence | 09:59 - 16:e Maj 2005 | Post #1 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Hur brukar man gå tillväga när man ska ta reda på om två objekt kolliderar i objektorientering i allmänhet? Om man har ett skott och ett skepp, vem är det som tar hand om kollisionsdetekteringen? Ska man skicka det ena objektet till det andra, eller ska man skicka positionen. Det gäller Java3D för övrigt ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
void | 11:06 - 16:e Maj 2005 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 63 Skicka PM |
Som det är nu uppdaterar jag varje entity i rymden och skickar en stråle i dess förflyttningsriktning, om en kollision sker (innom den längd som förflyttningen gäller) låter jag objektet agera, det gäller oavsett typ. Om en raket koliderar med en fiende anropar den Damage() på fienden och tar bort sig själv. Det är lite buggigt och vi ska gå över till ODE snart. ------------------------- Ingen signatur! Senast redigerad 11:26 - 16:e Maj 2005 |
sdac | 11:13 - 16:e Maj 2005 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 235 Skicka PM |
Låt skeppet sköta kollisionsdetekteringen så slipper du skicka massa skeppgeometridata mellan skeppets och skottets klasser. Går nog snabbare om det är flera skott på samma gång i det fallet. |
Celeron | 15:05 - 16:e Maj 2005 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 418 Skicka PM |
Håller med sdac. ------------------------- Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/ |
SamiRaj | 10:21 - 19:e Maj 2005 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 11 Skicka PM |
Men sag att bade skeppet och skottet ror sig. Hur testar man da effektivast for dessa bada objekt for tidpunkterna som ar emellan varje frame. Man skulle ju kunna kora kollisionsdetektering x antal ggr per sekund men gar det inte att fa lite mer tillforlitligt? Det dar med att testa ifall de kolliderar med en strale for rorelsen som skett fungerar ju. Men "stralen" kan i vissa fall korsas aven om objekten inte har kolliderat. Hoppas nan fattar vad jag svamlar om... |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Objektorienterad kollisionsdetektering
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 14:11
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.