Forum: Objektorienterad kollisionsdetektering

Forum huvudsida -> Programmering -> Objektorienterad kollisionsdetektering

Sidor: 1

Till botten

Independence 09:59 - 16:e Maj 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hur brukar man gå tillväga när man ska ta reda på om två objekt kolliderar i objektorientering i allmänhet? Om man har ett skott och ett skepp, vem är det som tar hand om kollisionsdetekteringen? Ska man skicka det ena objektet till det andra, eller ska man skicka positionen. Det gäller Java3D för övrigt Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





void 11:06 - 16:e Maj 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Som det är nu uppdaterar jag varje entity i rymden och skickar en stråle i dess förflyttningsriktning, om en kollision sker (innom den längd som förflyttningen gäller) låter jag objektet agera, det gäller oavsett typ.

Om en raket koliderar med en fiende anropar den Damage() på fienden och tar bort sig själv.

Det är lite buggigt och vi ska gå över till ODE snart.

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 11:26 - 16:e Maj 2005


sdac 11:13 - 16:e Maj 2005 | Post #3
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Låt skeppet sköta kollisionsdetekteringen så slipper du skicka massa skeppgeometridata mellan skeppets och skottets klasser. Går nog snabbare om det är flera skott på samma gång i det fallet.




Celeron 15:05 - 16:e Maj 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Håller med sdac.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



SamiRaj 10:21 - 19:e Maj 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
Men sag att bade skeppet och skottet ror sig. Hur testar man da effektivast for dessa bada objekt for tidpunkterna som ar emellan varje frame. Man skulle ju kunna kora kollisionsdetektering x antal ggr per sekund men gar det inte att fa lite mer tillforlitligt?

Det dar med att testa ifall de kolliderar med en strale for rorelsen som skett fungerar ju. Men "stralen" kan i vissa fall korsas aven om objekten inte har kolliderat.

Hoppas nan fattar vad jag svamlar om... Smiley




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Objektorienterad kollisionsdetektering
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen