Forum: RPG spel (enl. artikeln)

Forum huvudsida -> Programmering -> RPG spel (enl. artikeln)

Sidor: 1

Till botten

MikeNeuhaus 21:12 - 23:e November 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Okej, så jag tänkte att jag skulle börja leka lite med C++ igen, det var ju trots allt ett tag sedan. Jag startar upp Dev-C++, och drar igång med kodandet (jag följde självklart alla steg i nybörjarartikeln). Jag försöker efter att jag är klar med att kompilera, vilket misslyckas och jag får ett antal errormeddelanden, vilka jag fixade genom att stänga ett par tabs som verkade vara öppna. Mitt problem nu, är att efter att jag väljer attack, så stängs spelet ner. Någon som har någon aning varför?

Koden:
http://pastebin.com/m76eee299


Jag är medveten om att det var långt ut, vilket tvingar pastebin att skicka koden till en ny rad. Ifall det behövs så kan jag ladda upp projektfilen istället.



MvH
Jag!


EDIT:

== Problem 2 ==

Okej, så nu har jag stött på ett till litet problem i min programmering!

Jag har ett fullt fungerande spel efter hur jag tänkt det, förutom problemet att samma "mob" kan stötas på alla 3 gångerna under samma level. Detta är inte hur jag planerat det, och jag satt och knåpade lite och gjorde helt enkelt en array med 3 platser (0,1,2) och skulle lagra alla "mobsens" ID där i, men jag vet inte hur jag ska utesluta deras ID från random-tjolioxen!

Här är min källkod, ifall den skulle behövas:
http://pastebin.com/m79a33626


Senast redigerad 20:46 - 25:e November 2008


HärJ 21:24 - 23:e November 2008 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Din indentering gör din kod svårläst, nästintil oläslig.
Ska försöka röna ut vad det kan vara, dock är jag ingen C++guru

EDIT: som jag ser det har du snurrat till det nånstans ibland if-satserna, så fixa din indentering så kommer det att bli alldeles uppenbart.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!

Senast redigerad 21:30 - 23:e November 2008


MikeNeuhaus 14:33 - 24:e November 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Problemet är att jag inte är en fena på identering, eftersom att jag mest scriptat egna grejer, och kör ALLA if-satser och variabler (allt förutom } nästan) på 4 raders tab. Ska göra vad jag kan.

EDIT:
http://pastebin.com/m59862181

Förhoppningsvis mer lättläsligt nu!


Senast redigerad 14:44 - 24:e November 2008


HärJ 19:39 - 24:e November 2008 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Din indentering är bättre men inte bra.
Ex:
  1. if(sCmd == "h" || sCmd == "H")
  2. {
  3. iEType = rand() / (RAND_MAX / 3 + 1) + 1; // Slumpa mellan 4 fiender
  4. if(iEType == 1)
  5. {
  6. eName = "Kinesen/RiskokarN";
  7. iEHp = 3;
  8. iEDmg_min = 1;
  9. iEDmg_max = 2;
  10. }

vore trevligare, och mer lättläst, om det skrevs:
  1. if(sCmd == "h" || sCmd == "H")
  2. {
  3. iEType = rand() / (RAND_MAX / 3 + 1) + 1; // Slumpa mellan 4 fiender
  4. if(iEType == 1)
  5. {
  6. eName = "Kinesen/RiskokarN";
  7. iEHp = 3;
  8. iEDmg_min = 1;
  9. iEDmg_max = 2;
  10. }


och dina misstankar är helt rätt, du har ett överskott av } och om du går igenom dina if-satser för de olika attackerna kommer du att hitta felet.

Vidare föreslår jag att du byter ut din random-funktion mot
  1. iEType = rand() % 3 + 1;

för du har ju bara 3 fiender...

Avslutningsvis vill jag bara fråga hur du har tänkt att man ska kunna få "level up", som det är nu så slåss man bara tills man tröttnar.

Tog lite tid att röna ut, men det var inte särskilt svårt.
Lycka till!Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



MikeNeuhaus 19:50 - 24:e November 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Tackar!
Jo, bara level 1 än så länge, kommer byggas på genom programmerandets gång, men vill ha en färdig level 1 innan jag fortsätter på lvl 2.Smiley

Tack för hjälpen åter igen!




MikeNeuhaus 20:47 - 25:e November 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Dubbelpost, sorry för det, vill bara upplysa om att:
Tidigare problem fixat, och nytt postat i första inlägget!Smiley




HärJ 00:16 - 26:e November 2008 | Post #7
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
om jag fattar ditt problem rätt så vill du ha slumpa fram en matris(array) med tre positioner. Det borde inte vara så svårt.
Slump ett värde stoppa in på första position. Slumpa nästa utifrån de två som är kvar. Stoppa på andra platsen. Stoppa sista värdet på stista positionen.
Det är ett sätt att lösa det.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



MikeNeuhaus 16:58 - 26:e November 2008 | Post #8
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Ingenting jag riktigt vet hur man gör, men jag gissar på att det involverar en loop och en array helt enkelt. Får se vad jag kan göra, har svårt att tro att jag lyckas dock.Smiley




HärJ 23:16 - 26:e November 2008 | Post #9
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av MikeNeuhaus:
Får se vad jag kan göra, har svårt att tro att jag lyckas dock.

Med den inställningen brukar man misslyckas...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



MikeNeuhaus 10:06 - 27:e November 2008 | Post #10
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Det kallas att vara realistisk, om så pessimistisk.Smiley




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> RPG spel (enl. artikeln)
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen