Forum: Funderingar..

Forum huvudsida -> Programmering -> Funderingar..

Sidor: 1

Till botten

Hell0 03:01 - 31:a Augusti 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tjenixen

Jag började med programmering i början av detta året. Sedan dess har det gått i vågor~ , vissa perioder har jag programmerat 24/7 (i princip) sedan har jag tröttnat och haft uppehåll ett tag.

Det språket jag har skrivit är C++ i kompilatorn Dev C++. Det är ju ett mycket brett språk så det var väll därför jag valde det..
Just nu är jag i perioden där jag programmerar mycket. Jag har följt guiderna här på Blinkenlights, testat, lekt lite med DOS osv. Men jag brukar ha problem att komma på vad jag ska skapa för något.

Eftersom jag inte bara är intresserad av programmering utan också spel, så har jag funderat över vissa saker under en lång tid nu.

Jag har inte kommit så långt än men, jag sitter och skriver program som visas på min skärm.

Ett exempel, det kanske låter löjligt men jag det är ett exempel. Tar ett basic spel som följer med xp.

Säg nu att jag spelar, till exempel Pinball på min burk. Jag vet att det finns änkla program till att ändra values i ett sådant spel, tex Artmoney, Wpe, eller Cheat Engine. Enkla färdiga program.

Om jag nu vill skapa ett program som söker/väljer den processen och hittar alla värden i spelet osv, alltså ett program som fungerar ungefär som dom färdiga programmen som jag nämnde ovan, hur skall man bära sig åt?

Nu sitter inte jag och säger att ni ska skapa ett program åt mig. Verkligen inte. Jag antar att dessa utföranden kräver mer programmeringskunskaper. Men jag undrar om det är något speciellt språk eller liknande jag behöver lära mig/läsa om?

Bara en liten fundering.. jag vill ju kunna använda mina program till saker också.. inte bara en liten miniräknare.


Glad för alla era tips.





FunkyChicken 04:47 - 31:a Augusti 2008 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
C++ fungerar fint. Det du behöver göra är att låta ditt program starta spelet i fråga så att operativsystemet ger dig tillgång till de minnesområden som spelat använder. Sedan får du lära dig någon metod för att undersöka det minnet, och någon algoritm för att identifiera vad som är vad i minnet (vad som är intressanta variabler att ändra på). Sedan är det fritt fram att härja runt. Börja med att lära dig om pekare och hur datorns arbetsminne fungerar i allmänhet.




Hell0 16:03 - 31:a Augusti 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tack!




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Funderingar..
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen