Forum: ROT47(Kryptering)

Forum huvudsida -> Programmering -> ROT47(Kryptering)

Sidor: 1

Till botten

ELF 23:20 - 19:e Juli 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 73


Skicka PM
Jag håller på att göra ett liknande program som Vitdom gör.
Men något blir lustigt vid dekryptering skulle jag gissa. Jag kanske har samma problem som Vitdom har...
Det är mellanslagen som strular.

Om jag krypterar texten (Jag heter Andreas), så blir det (y28O96E6COp?5C62D).
Dekrypterar jag (y28O96E6COp?5C62D), så blir det (Jag~heter~Andreas).

Allt stämmer förutom mellanslag. ,,r det lätt att fixa eller ska jag göra så att det hoppar över mellanslag?

-------------------------
May the Elf be with you



Vitdom 09:49 - 20:e Juli 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Det är lätt att fixa, men om du ska hålla de nuvarande giltiga tecknen måste programmet veta om du vill kryptera eller avkryptera texten.

Tillexempel: Programmet ska kryptera ett mellanslag(värdet 32). Programmet adderar 47 till ASCII värdet och byter ut det nya mot det gammla. Nu har programmet krypterat tecknet lyckat.

Problemet är när den ska avkryptera, vi säger att programmet inte vet om man vill kryptera eller avkryptera. Och vi säger att den adderar(hela tiden) 47 istället för att subtrahera(det blir ändå samma resultat).

Nu avkrypterar vi det krypterade mellanslaget genom att addera 47 igen, men det går inte. Vi har nu fått ett '~' istället för nästa tecken ' ' i teckenintervallen. Detta är på grund av att teckenintervallen över giltiga tecken är udda och inte jämn, och vad händer om man delar ett udda tal? Det blir ett decimaltal. ROT47 var skapat för att kryptera alla tecken förutom mellanslag, då 47*2 = 94(den giltiga teckenintervallen), om man lägger till ett mellanslag blir teckenintervallen 95, som är ett udda tal.

Så om man ska kryptera mellanslag blir det i praktiken ROT47,5 och programmet måste veta ifall man vill kryptera eller avkryptera för att byta fram och tillbaka till en addera 47 och subtrahera 47 kod. Eller bara addera 48 istället för 47 på avkrypteringskoden.

-------------------------



Senast redigerad 11:04 - 20:e Juli 2008


ELF 11:48 - 20:e Juli 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 73


Skicka PM
Kan ju inte direkt säga att jag fattar vad du menar... Men det går ju inte att säga att den här krypteringen är säkerSmiley Men det går ju som sakt att utöka för att komma in i tänket...

-------------------------
May the Elf be with you



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> ROT47(Kryptering)
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen