Forum: VB.NET *2

Forum huvudsida -> Programmering -> VB.NET *2

Sidor: 1

Till botten

ELF 12:32 - 15:e Juni 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 73


Skicka PM
Två snabba frågor gällande VB.NET...

1. Hur gör man för att ändra textstorlek i runtime?

2. Hur inkluderar man fonter i programet? När jag testade ett program på pappas dator så blev det helt fel då den fonten inte finns på hans dator.

-------------------------
May the Elf be with you



tobbez 14:28 - 15:e Juni 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
1. titta på font-propertyn för control:en du vill modifiera.
2. installera fonten (kopiera den till c:\windows\fonts) eller hellre: Låt bli att använda fonter som inte finns som standard. Det brukar bara vara störande/irriterande i de allra flesta fallen.




ELF 19:20 - 15:e Juni 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 73


Skicka PM
1. Det kommer bara ett felmeddelande om att det endast är read only när jag försöker ändra fontstorleken med kodning.

2. Knappt ett halvt svar. Hur använder man fonter som inte finns på datorn.

-------------------------
May the Elf be with you



Nissebosselasse 20:38 - 15:e Juni 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Jag tycker tobbez var helt korrekt. Och din fråga "Hur använder man fonter som inte finns på datorn" är väl ganska uppenbar? Jag menar, du kan ju inte använda saker som inte existerar, eftersom dom enligt logikens alla lagar inte finns.
Ett lite invecklat sätt som jag misstänker går att göra är att inkludera typsnittet som en resurs i projektet, temporärt installera det och sedan använda det. Men som sagt, det är nog mer arbete än vad det är värt. Vad för slags typsnitt är du ute efter? ,,r det speciella symboler? I så fall kanske de finns i t.ex. Wingdings, som de allra flesta (om inte alla) Windows-maskiner har.
Om det däremot bara är ett typsnitt som du tycker ser tjusigt ut, så kanske du kan skapa en bild först och skriva ut texten där, och sedan bara rita ut bilden.

EDIT:
1) Font.Size är märkt med ReadOnly, d.v.s. skrivskyddat, men du kan skapa ett nytt Font-objekt och tilldela det till Font-egenskapen. T.ex.:
  1. ' Antar att lblText är en Label-kontroll.
  2. ' Dubblerar textstorleken i kontrollen genom att utnyttja
  3. ' föregående värden
  4. lblText.Font = New Font (lblText.Font.FontFamily, lblText.Font.Size * 2)


-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen

Senast redigerad 20:50 - 15:e Juni 2008


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> VB.NET *2
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen