Forum: Fusion

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Fusion

Sidor: 1

Till botten

Independence 23:32 - 28:e April 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
En forskargrupp från UCLA har lyckats med en form av fusion, det går inte direkt att använda till att producera el och kommer inte fixa världens elförsörjning men det kan hjälpa till med att bota cancer t ex. Läs mer på Nature magazine
Själv är jag inte så insatt i det hela, men vissa verkar tycka att det inte var en så stor grej.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 08:05 - 29:e April 2005 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det här är imho en "nyhet" som hypats åt helvete av nån uttråkad slashdotredaktör. CERN nådde breakeven med sin reaktor för flera månader sedan (dvs de producerar lika mycket energi som de förbrukar) och det är inte de här killarna i närheten av. Det som gör detta försök intressant är att det är ett "köksbordexperiment" som inte kräver en anläggning stor som småland och en arme av ingengörer för att genomföras. Inte ens det är de dock först med, vill minnas nåt universitet som gjorde fusion i ett ölglass för jättelänge sen. Anledningen att de får uppmärksamhet antar jag är att de använder just en sån där kristall. (vilket alltså ine alls fungerade sådär jättebra...)




nibbo 22:31 - 29:e April 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Det här är imho en "nyhet" som hypats åt helvete av nån uttråkad slashdotredaktör. CERN nådde breakeven med sin reaktor för flera månader sedan (dvs de producerar lika mycket energi som de förbrukar) och det är inte de här killarna i närheten av. Det som gör detta försök intressant är att det är ett "köksbordexperiment" som inte kräver en anläggning stor som småland och en arme av ingengörer för att genomföras. Inte ens det är de dock först med, vill minnas nåt universitet som gjorde fusion i ett ölglass för jättelänge sen. Anledningen att de får uppmärksamhet antar jag är att de använder just en sån där kristall. (vilket alltså ine alls fungerade sådär jättebra...)


Oj vad dåligt det lät helt plötsligt Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Nyheter -> Fusion
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen