Forum: Spelprogrammering med CDX och OpenGL

Forum huvudsida -> Programmering -> Spelprogrammering med CDX och OpenGL

Sidor: 1

Till botten

piers 16:11 - 22:a Mars 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Hej!

Jag är nybörjare i C++ och jag ska inrikta mig på att programmera spel. Därför funderar jag på att köpa boken http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9178827248

Jag undar följande:
Vad är CDX och OpenGL, är det språk som jag använder i C++ för att hämta bilder osv?
Kan man använda vilket C++ program som helst, eller bör jag ha det program som boken använder?

Det var de frågor jag kom på nu, kan komma fler senare.
Vet ni någon annan bra bok som handlar om spelprogrammering med C++ får ni gärna säga till.

Jätte taksam för hjälp!

Mvh JesperSmiley



-------------------------



Senast redigerad 16:12 - 22:a Mars 2008


Python 17:36 - 22:a Mars 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Hmmm, den där boken är på relativt avancerad nivå.
OpenGl är ett 3D API som man använder i 3D spel, jämför med DirectX.
3D programmering kräver kunskaper i hyfsat avancerad matematik.
Jag rekomenderar att du börjar med att göra 2D spel, läs t.ex. den här guiden: http://www.blinkenlights.se/articles/grafikmedsdl/part1/.
Den är en bra början. Sedan kan du börja göra spel i 2D, när du behärskar det kan du förstå boken du nämde bättre.

Lycka till! Smiley

-------------------------
-------------------------

Senast redigerad 17:36 - 22:a Mars 2008


Dread 19:50 - 22:a Mars 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
,,ger själv den boken, vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Den håller inte så hög nivå tycker jag, men den förklarar vissa saker väldigt dåligt, så skulle nog säga att den förutsätter att du har baskunskaper i c++. Jag har inte använt mig utav opengl delen, får se ifall jag gör det i framtiden... utan bara CDX, ett bibliotek som verkar väldigt... minst sagt stendött på utvecklingsfronten.
Det jag störde mig på mest var att exempel koden i boken ofta inte stämde med koden som man laddade hem. Man får inte glömma att nämna att det är en väldigt lätt lästbok, fast som jag skrev innan så är det antagligen på bekostnad av förklaringar om olika viktiga begrepp.

Tycker nog som Python att du ska försöka hitta gratis material på nätet, för du kan komma väldigt långt med hjälp av det. ,,ven om jag ofta känner att det är mycket "skönare" att kunna ha en bok framför sig.

Om du nu beslutar dig för att köpa boken så kan jag tipsa om att bokus har den lite billigare;
http://www.bokus.com/b/9789178827244.html?pt=search_result

-------------------------
c++



Neckutrek 22:45 - 25:e Mars 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
jag gick kursen som författarna driver utifrån boken. den heter programmering C - spelprogrammering och är på gymnasial nivå. kursen var rätt bra, på rätt låg nivå. har inte läst boken, men till kursen behövde man känna till grundläggande C++, that is t.o.m. klasser. open gl och cdx förklarades helt och hållet på kursen, man behövde inga baskunskaper. 3d-spelen vi gjorde blev mest ett resultrat av en open-gl tutorial, men vi kunde lägga in 3d-modeller och sånt. i cdx delen lärde vi oss mer, där kan man uppnå i princip samma grejer som i Game Maker. typ en supermario klon eller något i den stilen.

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Spelprogrammering med CDX och OpenGL
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen