Forum: Spelprogrammering med CDX och OpenGL

Forum huvudsida -> Programmering -> Spelprogrammering med CDX och OpenGL

Sidor: 1

Till botten

piers 16:11 - 22:a Mars 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Hej!

Jag är nybörjare i C++ och jag ska inrikta mig på att programmera spel. Därför funderar jag på att köpa boken http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9178827248

Jag undar följande:
Vad är CDX och OpenGL, är det språk som jag använder i C++ för att hämta bilder osv?
Kan man använda vilket C++ program som helst, eller bör jag ha det program som boken använder?

Det var de frågor jag kom på nu, kan komma fler senare.
Vet ni någon annan bra bok som handlar om spelprogrammering med C++ får ni gärna säga till.

Jätte taksam för hjälp!

Mvh JesperSmiley



-------------------------



Senast redigerad 16:12 - 22:a Mars 2008


Python 17:36 - 22:a Mars 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Hmmm, den där boken är på relativt avancerad nivå.
OpenGl är ett 3D API som man använder i 3D spel, jämför med DirectX.
3D programmering kräver kunskaper i hyfsat avancerad matematik.
Jag rekomenderar att du börjar med att göra 2D spel, läs t.ex. den här guiden: http://www.blinkenlights.se/articles/grafikmedsdl/part1/.
Den är en bra början. Sedan kan du börja göra spel i 2D, när du behärskar det kan du förstå boken du nämde bättre.

Lycka till! Smiley

-------------------------
-------------------------

Senast redigerad 17:36 - 22:a Mars 2008


Dread 19:50 - 22:a Mars 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
,,ger själv den boken, vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Den håller inte så hög nivå tycker jag, men den förklarar vissa saker väldigt dåligt, så skulle nog säga att den förutsätter att du har baskunskaper i c++. Jag har inte använt mig utav opengl delen, får se ifall jag gör det i framtiden... utan bara CDX, ett bibliotek som verkar väldigt... minst sagt stendött på utvecklingsfronten.