Forum: Hjälp!

Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp!

Sidor: 1

Till botten

ulla 19:52 - 12:a Februari 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Vad har jag gjort för fel i denna källkod?


#include <iostream>
#include <conio>
#include <ctime>
using namespace std;
#include "73KryptText"
#include "..slumpTal"


int main()
{

srand(time(0));
char text [80];
cout << "nGe en text:tt";
cin.getline(text, 80);
int key = slumpa (1, 1000);

krypt(text, key);

cout << "nkrypterad text:t" << text << "nn";

krypt(text, -key);

cout << "...terställd text:t" << text << "nn";
<< "krypteringsnycklen:t << key << "nn";

getch();
return 0;

}

Det funkar ej! Smiley




Slash 20:38 - 12:a Februari 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Hur vet du att det inte fungerar, och varför får inte vi veta det?Smiley

I vilket fall så ser ut som forumet plockat bort en del tecken av din kod. Du kan ju prova klistra den på http://paste.cplusplus.se/ och sedan posta länken här.

Om du fixar det är jag säker på att någon tar sig tid att kolla igenom ditt programSmiley.

-------------------------
Ingen sigantur!



ulla 20:57 - 12:a Februari 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
http://paste.cplusplus.se/paste.php?id=7639




FunkyChicken 21:11 - 12:a Februari 2008 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
...och vad var felet? "funkar inte" är inte så informativt tyvärr.Smiley




ulla 21:52 - 12:a Februari 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
felen är:

unable to open include file på rad 5 och 6

call to undefined function slumpa på rad 17
call to undefined function krypt på rad 19




Slash 22:01 - 12:a Februari 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
    Citat av ulla:
felen är:

unable to open include file på rad 5 och 6

call to undefined function slumpa på rad 17
call to undefined function krypt på rad 19


Säker på att header-filerna heter så?

  1. #include "73kryptTect.h"
  2. #include"..slumpTal.h"


Ser onekligen lite konstigt med .. i början på ett filnamn, ska det vara "../slumpTal.h" kanske? Angåenge 73kryptTect.h så är det inte standard (lika lite som slumpTal.h) och då får du se till att den filen finns och att den kan hittas av kompilatorn. Ligger den i samma mapp som source-filen och heter den så?

-------------------------
Ingen sigantur!

Senast redigerad 22:02 - 12:a Februari 2008


ulla 05:51 - 13:e Februari 2008 | Post #7
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
filnamnen ska vara 73kryptText.h
och ..(backslash)slumpTal.h




Slash 14:59 - 13:e Februari 2008 | Post #8
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Får du fortfarande fel om du byter

  1. #include "73kryptTect.h"
  2. #include"..slumpTal.h"


mot

  1. #include "73kryptText.h"
  2. #include "../slumpTal.h"


?

-------------------------
Ingen sigantur!



ulla 22:17 - 14:e Februari 2008 | Post #9
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
ja, det får jag




FunkyChicken 23:13 - 14:e Februari 2008 | Post #10
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det är iaf de filerna som är problemet (enligt ditt filmeddelande). Resten av felet är följdfel av detta. Antingen heter inte filerna så, eller så ligger de inte där de kan hittas (i ditt programs katalog eller i någon av katalogerna som satts av ditt systems miljövariabler) eller så har du inte läsrättigheter till filerna.




ulla 14:34 - 6:e Mars 2008 | Post #11
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Det är iaf de filerna som är problemet (enligt ditt filmeddelande). Resten av felet är följdfel av detta. Antingen heter inte filerna så, eller så ligger de inte där de kan hittas (i ditt programs katalog eller i någon av katalogerna som satts av ditt systems miljövariabler) eller så har du inte läsrättigheter till filerna.



Du har rätt, filerna låg inte i katalogen men nu är det fixat. Jag fick skapa filerna själv (nybörjarmisstag).

Jag håller på med ett krypteringsprogram som ska kryptera ord med hjälp av en kodnyckel som slumpas fram olika varje gång, så långt är allt ok. Har dock ett problem som jag inte blir klok på och det är att jag ska välja längd på kodnycklen innan den slumpas fram och hur jag än försöker så lyckas jag inte. Så då undrar jag förstås om någon har något förslag hur man kan göra?




sdac 18:06 - 6:e Mars 2008 | Post #12
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av ulla:

Jag håller på med ett krypteringsprogram som ska kryptera ord med hjälp av en kodnyckel som slumpas fram olika varje gång, så långt är allt ok. Har dock ett problem som jag inte blir klok på och det är att jag ska välja längd på kodnycklen innan den slumpas fram och hur jag än försöker så lyckas jag inte. Så då undrar jag förstås om någon har något förslag hur man kan göra?


Längd? Jag tycker krypteringsnyckeln ser ut att vara ett heltal? Menar du längd i antal siffror i följd? Om så är fallet finns det en ganska enkel lösning som är någorlunda nybörjarvänlig. Den går ut på att du slumpar nyckeln inom ett intervall av 10^(x-1) och (10^x)-1 där ^-tecknet är upphöjning och variabeln x är antalet siffror som nyckeln ska bestå av. Dessvärre är ^-tecknet inte upphöjning i C++, utan XOR, så kolla upp funktionen pow().




ulla 22:05 - 6:e Mars 2008 | Post #13
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
    Citat av sdac:
    Citat av ulla:

Jag håller på med ett krypteringsprogram som ska kryptera ord med hjälp av en kodnyckel som slumpas fram olika varje gång, så långt är allt ok. Har dock ett problem som jag inte blir klok på och det är att jag ska välja längd på kodnycklen innan den slumpas fram och hur jag än försöker så lyckas jag inte. Så då undrar jag förstås om någon har något förslag hur man kan göra?


Längd? Jag tycker krypteringsnyckeln ser ut att vara ett heltal? Menar du längd i antal siffror i följd? Om så är fallet finns det en ganska enkel lösning som är någorlunda nybörjarvänlig. Den går ut på att du slumpar nyckeln inom ett intervall av 10^(x-1) och (10^x)-1 där ^-tecknet är upphöjning och variabeln x är antalet siffror som nyckeln ska bestå av. Dessvärre är ^-tecknet inte upphöjning i C++, utan XOR, så kolla upp funktionen pow().


titta på denna källkod, var ska jag använda det du beskriver?

Okänt - http://paste.cplusplus.se/paste.php?id=7827





sdac 18:31 - 10:e Mars 2008 | Post #14
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av ulla:

titta på denna källkod, var ska jag använda det du beskriver?


,,ndra funktionen slumpa() så att den tar emot antal tecken som nyckeln ska bestå utav istället. Sen lägger du koden jag beskrev inne i slumpa() och skickar tal2 till slumpa() samt sparar returvärdet i key.

För övrigt vill jag informera dig om att nyckeln inte kommer kunna bestå av värden större än 255, vid 256 har den gått runt ett varv.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp!
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen