Forum: Vilket är det största programmerings språket om 10 år?

Forum huvudsida -> Programmering -> Vilket är det största programmerings språket om 10 år?

Sidor: 1 2

Till botten

Python 18:53 - 11:a December 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Vilket språk tror du att är det största om 10 år?
Personligen tror jag att dte är något skript-språk eller ett som körs i en virtuell maskin, typ java.

-------------------------
-------------------------



Independence 18:55 - 11:a December 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Python!Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 19:02 - 11:a December 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av Python:
Vilket språk tror du att är det största om 10 år?
Personligen tror jag att dte är något skript-språk eller ett som körs i en virtuell maskin, typ java.

Jag har en futuristisk vision där datorer programmerar sig själva och alla problem för evigt är lösta...

Troligtvis blir det väl nå skit som java ändå...Smiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



viblo 21:32 - 11:a December 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
C# eller iaf .NET-platformen. Microsoft pushar ordentligt för .NET nu och C# får man väl se som huvudspråket där. Om dom dessutom skulle lyckas få ut silverlight ordentligt (känns iof inte så nu) kan dom knipsa åt sig en rejäl kaka av webben.

Java är störst just nu och har varit det sen iaf 2002 enl http://www.tiobe.com/tpci.htm men tittar man på grafen kan man se en nedåtgående trend och jag tycker inte det känns som om Java kommer att växa.

Pyhton tror jag inte på, även om det inte lär vara utdött på något vis.

Javascript är en liten outsider som kanske kan kapa åt sig lite mer om AJAX-tekniker och annat kan ta av flash/silverlight/javafx.

I vilket fall tror jag inte det blir något "nytt" språk, varken ett som redan finns men är väldigt litet nu som Haskell, eller något helt nytt som inte är skapat ännu. Det går helt enkelt inte så supersnabbt som man ibland tror i när det handlar om programmeringsspråk. Allt för mycket är redan investerat i gammal kod och kunskap.

Slutligen funderade jag nån sekund på SQL oxå, men även om säkert väldigt många program lär använda databaser och SQL i botten så kommer det säkert bli lager emellan som gör att dom flesta klarar sig utan större SQL-kunskaper.

Allt är mina egna gissningar jag just funderat ut såhär på kvällskvisten så ta det med en nypa saltSmiley

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 21:33 - 11:a December 2007


Fasting 23:04 - 11:a December 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 121


Skicka PM
Lisp!

Absolut ingen tvekan om saken!

Smiley

-------------------------
Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.



lalja 17:40 - 28:e December 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 49


Skicka PM
C++!
Enkelt!

-------------------------
MVH Lalja C++



tobbez 19:21 - 28:e December 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
C#/.NET eller något helt nytt språk, skulle jag gissa.




add 01:12 - 29:e December 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
python, C och ruby skulle jag gissaSmiley

Men det finns inget ultimat, alla språk har sina fördelar.
Man använder dem bara till olika jobb.

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





Acescripter 16:32 - 14:e Januari 2008 | Post #9
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
D ?

-------------------------
Have a nice day;)



Nissebosselasse 19:18 - 14:e Januari 2008 | Post #10
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Maskinkod. Det tror jag alla datorer kommer använda sig av.

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



FunkyChicken 22:11 - 14:e Januari 2008 | Post #11
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
DNA




Brajan 20:46 - 15:e Januari 2008 | Post #12
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Jag tror att PHP kommer bli riktigt stort.

-------------------------
hmm



FunkyChicken 20:57 - 15:e Januari 2008 | Post #13
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
PHP är redan riktigt stort, men det är bra för att skripta webbservrar och i princip värdelöst till allt annat - det kommer aldrig att konkurera med de andra språk som nämnts här.




Brajan 17:07 - 17:e Januari 2008 | Post #14
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Så du menar att PHP är värdelöst till att bygga webbsidor?

-------------------------
hmm



Smygis 20:48 - 17:e Januari 2008 | Post #15
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
    Citat av Brajan:
Så du menar att PHP är värdelöst till att bygga webbsidor?


Jopp, det var exakt vad han skrev. Det kan ju alla se...

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Python 21:20 - 17:e Januari 2008 | Post #16
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Jag tror att Nissebosselasse har kommit på något viktigt ^^

-------------------------
-------------------------



HärJ 19:22 - 18:e Januari 2008 | Post #17
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Assembler lär ju leva men frågan är om det är stort
Jag tror på en ny medlem i C-familjenSmiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Python 11:46 - 19:e Januari 2008 | Post #18
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
C# ligger bra till.

-------------------------
-------------------------



lalja 21:30 - 19:e Januari 2008 | Post #19
Medlem
Inlägg: 49


Skicka PM
HärJ: Håller med, tror att det blir någon ny i C family..
Kanske C+++Smiley Skämt åsido, jag tror fortfarande
(OM, inte det blir någon ny i C familjen) att C++ kommer vara störst.
...hh, Perl kommer bli störst om inte C++ blir det. S...DES...!

-------------------------
MVH Lalja C++



Tesuki 17:57 - 20:e Januari 2008 | Post #20
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
jag skulle gissa på någon smart programmspråk som haskell eller erlang. någon omforming av o''caml skulle också fungera eller liknande funktionellt programmerings språk.
annars gissar jag på att perl (perl6 verkar nice) kan komma långt i framtiden. C stuket [C,C++ ..] gissar jag kommer att försvinna om ca 7-13år och bara några av C''s "features" kommer leva kvar i visa andra språk. speciellt med tanke på att haskell kod är ungefär lika snabb som C kod och desutom lätt att parallelisera för flera kärnor och man behöver inte skriva massa jobbigt kod.




FunkyChicken 00:23 - 21:a Januari 2008 | Post #21
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Perl? Haskell? De har ju funnits sedan stenåldern... Liksom C, C++, LISP och annat som tagits upp finns de väl kvar för att de ,,R kraftfulla och har vissa nicher där de är överlägsa (samt att alla gamla rävar kan dem utan och innan) men de lär nog inte öka i användning i framtiden, man får ju i alla fall hoppas att utvecklingen går framåt och inte bakåt...

Just nichningen är ju också ett hinder för utvecklingen. Haskell och andra funktionsorienterade språk har tex inte mycket att hämta på C++ gamla territorier (därmed inte sagt att inte mycket som av traditions skrivits i tex C++ kan göras effektivare funktionsorienterat).
Störst potens borde därför finnas inom helt nya nicher. .NET har ju klampat in och tagit över mycket när det gäller högnivåapplikationer tex. Så vilka nya nicher kan finnas i framtiden? Jag tänker på webapps, vilket gör mig rädd att framtidens stora språk blir... urk, javascript eller nåt åt det hållet.




Python 16:06 - 21:a Januari 2008 | Post #22
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Haskell har väl ingen OOP så jag tror inte på det.

-------------------------
-------------------------



FunkyChicken 21:48 - 21:a Januari 2008 | Post #23
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Python makes no sense. Iofs finns det object orienterade Haskell-varianter, men det känns inte (rätta mig om jag har fel) som att man särskilt ofta hamnar i situationen att man skulle ville använda det.
Eller se det så här: C är inte heller OOP och är fortfarande jättestort.





ozamosi 22:30 - 21:a Januari 2008 | Post #24
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Haskell ar funktionellt. Det ar Minst lika anvandbart. Lagg till alla hundratals ton med mysigt syntaktiskt socker, att spraket klarar av oandliga datamangder utan att ens rycka till, och du har nagot ganska trevligt. Speciellt om man jamfor med hognivaassemblersprak som C. Fast jag tror inte pa Haskell - det finns inget kommersiellt intresse for det over huvud taget. Jag vet inte om det ar tur eller otur, men universitetsvarlden bestammer inte (langre) vilka sprak som anvands mest. Jag lutar at tur.

Javaskript... Det ar ett sprak som har ofortjant daligt rykte - framst dels pga att det under 90-tal sog, och dels pga att en majoritet av anvandarna anvander en nostalgi-browser, som nastan stodjer flera av 90-talets webbstandarder. Om 10 ar har forhoppningsvis den reliken dott ut.

Nar de far tummen ur (eller, ja, nar de trottnar pa att braka med Microsoft, snarare) och far till ECMAScript4, om de blir klara med HTML5 nagon gang (eller, ja, om de trottnar pa att braka med Microsoft nagon gang, snarare), och lyckas bygga om CSS-WG sa att den fungerar (eller, ja, om de trottnar pa att braka med allt och alla, sig sjalva inraknade, snarare), da tror jag nog att webben kan bli en riktigt trevlig plattform. Lagg dartill nagra javaskriptbibliotek inkompilerade i webblasarna... Now we''re talking!

Fast jag tror tyvarr att webben as we know it ar pa utdoende, till forman for Silverlight (eller mojligen Air eller Flex eller Flash eller nagot annat av allt det dar jag inte ens orkar komma ihag namnet pa). Sa jag antar att storsta spraket blir nagot .Net-sprak... Det lonar sig att bromsa utvecklingen!

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 22:32 - 21:a Januari 2008


FunkyChicken 23:18 - 21:a Januari 2008 | Post #25
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Här skulle det stå en avancerad och mycket lång utläggning om min syn på webbens framtid (som jag förvisso inte alls har kunskap, erfarenhet eller auktoritet nog att uttala mig om) där jag bland annat totalt kör över ozamosis ståndpunkter med slipade argument uppbackade av obestridliga fakta, samt återuppfinner java-appleten, men då Blinkenlights är trasigt och buffrar inte fungerar så får ni inte se det. Så kan det gå.

Jag nöjer mig med att konstatera att det känns lite handikappat att alla nya tekniker som faktistk är bra ska knytas ihop med just javascript. Okej, det Går, Om man klistrar på ytterligare abstraktionslager, men då blir det så klumpigt att man helst ska ha stora bibliotek inkompilerade i webbläsarna. Och ska man ha stora färdigkompilerade bibliotek, varför inte ett Ordentligt ramverk (ni vet vad jag tänker på), så att man till på köpet kan koda sin sida i något betydligt trevligare språk? Om webben som vi känner den får stå tillbaka för något modernare, är det så dåligt? Okej, det behöver ju inte vara just flash eller silverlight eller något annat stängt format, men något.

Till sist ett smått horribelt falmebait: Varför inte anpassa VBA för webben? Det är gjort för att manipulera data och bygga interfaces!



EDIT: Förresten märkte jag en del besynnerligheter på http://www.tiobe.com/tpci.htm. Delphi, COBOL och FoxPro(!!!) ökar stort! ,,ven Pascal ökar. WTF?


Senast redigerad 23:25 - 21:a Januari 2008


Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Programmering -> Vilket är det största programmerings språket om 10 år?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen