Forum: Vilket är det största programmerings språket om 10 år?

Forum huvudsida -> Programmering -> Vilket är det största programmerings språket om 10 år?

Sidor: 1 2

Till botten

ozamosi 00:51 - 22:a Januari 2008 | Post #26
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Vad skiljer ett "Ordentligt" ramverk fran JQuery, Prototype, Dojo, och sa vidare?

Och vad finns det for sprak som ar trevligare an Javaskript med JQuery for att hantera DOM-noder (vilket ar vad javaskript gor ca 90% av tiden)? DOM-API:erna ar W3C:s fel, och de forekommer narmast oforandrade i alla sprak (sedan finns det vanligen mindre vansinniga implementationer som i nagon man bygger pa XPath - men det finns i javaskript har och var ocksa). T ex Python har om jag inte minns fel 4 XML-parsers inbyggda. 3 av dem ar skrap. Den fjarde (elementtree) ar Fruktansvart begransad jamfort med JQuery. Sam Ruby brukar blogga om att den enda vettiga XML-parsern for Ruby inte ens kan spotta ur sig en kopia av dokumentet man ger den i alla fall. Och i bada ruby- och python-fallet ar det alltsa fraga om XML-parsrar. Lycka till att hitta giltig XML pa webben...

Det vackra med webben ar ju att allting ar XML (eller, ja, trasig SGML), och allt som ar XML gar utmarkt att hantera med javaskript. Och style:a med CSS. Och att inkludera i vartannat precis hur som hellst.

Slutligen: ge mig exempel pa vad som ar fel pa javaskript. Dina argument hittills bestar i "urk". Aven om blinkenlights-tras ursaktar det... *komma ihag att kopiera innan jag trycker pa submit*

-------------------------
Ljusblå



Independence 13:26 - 22:a Januari 2008 | Post #27
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tror inte att buffrar används överhuvud taget för "Snabbsvar" (endast "långsvar"Smiley ). Därför skyddar det inte mot trasigheter där, om det nu var det trasighetsskyddet som var trasigt.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 14:34 - 22:a Januari 2008 | Post #28
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Well, .NET (men det är bara ett exempel) har utmärkt DOM-stöd. Och en uppsjö andra XML-parsrar - det känns som att DOM är overkill i de flesta fallen. Och färdiga gränssnitt mot web services så att man slipper återuppfinna hjulet och hämta rådata via HTTP (om jag förstått AJAX rätt).
Ursäkta min fobi mot javascript, men för mig innebär det fortfarande en metod för att göra rullande text, ungefär. Kommer också ihåg att jag på webbdesign A gjorde ett clientside galleri i javascript som hämtade bilder och ordnade dem på olika vis, och det var en traumatisk upplevelse.
Hursomhelst tror jag att alla har allt att vinna på att tillåta fler språk på webben och öppna för att utveckla webbapplikationer mer som man gör desktopapplikationer. Och det borde vara bättre att lägga till "presentera data på ett snyggt sätt"-funktioner i programmeringsspråken, än att lägga till interaktivitet i webben. OM javascript vore så fantastiskt för att hantera datamängder, kommunicera över nätverk, rendera gränssnitt och sköta händelsehantering, borde det då inte redan användas inom mer traditionella områden?

Eventuella felaktigheter beror på att jag inte har en aning om vad jag pratar om.




ozamosi 15:22 - 22:a Januari 2008 | Post #29
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
DOM ar hur webbsidor hanteras av webblasare - om du ska kunna hantera sidan pa andra satt an genom DOM, maste webblasaren lagra webbsidan pa fler satt. Som sagt, .Net har samma DOM som Javaskript och allt annat - DOM ar lika ackligt overallt. .Net har lagt till en trevlig icke-standard-funktion for att traversera mha XPath, dock. Den ar trevligSmiley Men samtidigt har ingen webblasare utom Firefox nagon inbyggd XPath-tolk, vilket gor att man far implementera XPath i javaskript. Ackligt: Ja. Loser en C#-tolk problemet? Nej.

Webbservices? Du menar lagga datan i tva tusen lager XML innan den skickas over HTTP, a la XML-RPC/SOAP? Det ar ju samma sak, bara att du har automatiska funktioner for att lagga pa och ta bort allt guck fran radatan. Tacka vet jag JSON... Vidare haller ju "alla" (alla inkluderar sjalvklart inte Microsoft) pa att migrera bort fran RPC-baserade hemskheter till forman for REST. Motivering ar att RPC-tekniken helt enkelt ar trasig pa webben, och att de som driver pa den inte forstar sig pa webben; webben ar byggd enligt REST, sa det borde webbtjanster ocksa vara.

For ovrigt: for att hamta data over ett XMLHTTPRequest, om man anvander Prototype (det jag anvander pa tvreviews), skriver man Ajax.Request(url, {onSuccess: callback}); Om datan ar JSON kommer callbacken att fa en fardigparsad javaskriptdatastruktur, annars finns datan i forsta argumentet, i DOM-form under responseXML-attributet, och i strang-form under responseText-attributet. Att implementera en sadan funktion sjalv tar ca 20 rader om man ska vara kompatibel med sa manga versioner av explorer som mojligt (och runt halften om man skiter i IE) sa det ar inget jattemagiskt Prototype gor. Hur mycket enklare ska det bli innan du ar nojd?

Firefox 3, som har tryckt in Adobes javaskriptmotor Tamarin, ska tydligen komma att klara av ett helt gang client-side-skriptsprak (jag har hort t ex Python och Ruby namnas). Grattis, du far som du vill! Fast bara i en webblasare - annars maste du falla tillbaka pa Javaskript i alla fall. Jay... Eftersom Tamarin ar licensierad under MPL kan inte Webkit (GPL), Opera eller IE anvanda den, ens om de ville.

Javaskript i ovriga tillampningar? Min webblasare ar skriven i XML/javaskript (firefox) (XUL ar for ovrigt ganska haftigt). Inte jag, men alla vars datorer jag tvingas skota om, anvander en XML/javaskript-baserad mailklient (thunderbird). Jag har en musikspelare (songbird) och en fonsterhanterare (pyro) installerade, som ar skrivna i XML/javaskript. Jag vet att du anvander bade mailklient (gmail) och RSS-lasare (google reader) som ar skrivna i HTML/javaskript. Jag anvander en chattklient som ar skriven i HTML/javaskript (Pibb). Ska jag fortsatta?

Men visst, Javaskript ar inte bast pa allt. Olika sprak ar bra pa olika saker. Men har man, som jag, skrivit PHP i ett par dagar, kanns det som att komma till himmelriket nar man antligen ar klar med backenden och far lagga till flashigheter till frontenden med javaskript...

-------------------------
Ljusblå



ozamosi 16:35 - 22:a Januari 2008 | Post #30
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Tillagg: varfor XML-RPC/SOAP ar trasigt.

Hur man hamtar metadata om youtubefilmen http://youtube.com/watch?v=2AKTbwjkOxQ med XML-RPC:
POST:a till http://www.youtube.com/api2_xmlrpc med foljande innehall:
  1. <?xml version=''1.0''?>
  2. <methodCall>
  3. <methodName>youtube.videos.get_details</methodName>
  4. <params>
  5. <param><value><struct>
  6. <member>
  7. <name>dev_id</name>
  8. <value><string>YOUR_DEV_ID</string></value>
  9. </member>
  10. <member>
  11. <name>video__id</name>
  12. <value><string>2AKTbwjkOxQ</string></value>
  13. </member>
  14. </struct></value></param>
  15. </params>
  16. </methodCall>


Hur man hamtar samma info med den moderna REST-API:n klicka

Sag vilken av metoderna som ar enklast att komma ihag/implementera/debugga!Smiley Sure, du kan sakert gora jattfina funktionsanrop i .Net och Java for det tidigare, men http-anrop ar ganska sa enkla att utfora i de flesta sprak.

Forutom att den gamla XML-RPC-API:n kraver en utvecklarnyckel sa ar det ingen namnvard skillnad i resultat - det ska vara sa. For mer... Spektakular XML-RPC, titta pa metaweblogapi. Den har jag implementerat en gang. Dar pratar vi traumatiska upplevelser...

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 17:39 - 22:a Januari 2008 | Post #31
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det var ju därför man skulle ha ett ramverk som tog hand om kommunikationen... Bakar in datan i XML och serverar över HTTP gör man ju, som du säger, i vilket fall som helst.

Nåväl, du menar alltså att webben INTE suger? Jag är skeptisk.




ozamosi 18:09 - 22:a Januari 2008 | Post #32
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Webben suger, eftersom det ar en oppen plattform utan en enda huvudutvecklare och med manga implementationer, intressenter, och sa vidare. Om du ersatter webben med nagot nytt som utvecklas pa samma satt kommer det ocksa suga. Precis pa samma satt som hur Unix och Linux suger.

Det ar bara det att nagonting som utvecklats av en huvudutvecklare med en primar implementation alltid kommer att ga i tusen bitar nar det utsatts for nagonting som inte utvecklaren tankte pa, nar nagonting som utvecklats oppet forvisso haltar i manga fall, men haller anda ihop mycket oftare. Och sa kan vi ju passa pa att mummla nagot om hur Microsoft, nar IE fick monopol pa webblasarmarknaden, helt la ner utvecklingen, och satte inte igang den forrens Firefox fick 10% av marknaden - vi kan om vi vill byta kompatibilitetsproblemen mot att alla i all evighet anvander IE6...

Webben suger ocksa, eftersom den inte utvecklats alls pa ca 10 ar - ungefar da bestamde sig webblasarutvecklarna for att inte implementera nagot som inte valsignats av W3C, webbutvecklarna for att inte anvanda nagot som inte valsignats av W3C, och W3C fungerar bara nar de standardiserar existerande funktionalitet - slipsnissar har aldrig byggt bra standarder sjalva. Den funktionaliteten som de vill implementera har alltsa inte funnits. Men nu har antligen oppinionen borjat svanga, och webblasarutvecklarna utvecklar webblasare igen. Vi kommer mojligen fa storre inkompatibilitetsproblem igen (mellan webblasare som inte ar IE6), men i utbyte kommer saker och ting, detalj for detalj, att patchas, poleras upp och snyggas till.

...Och grisar kommer flyga... Sjalvklart kommer alla braka, inget fungera, allt vara tvunget att skrivas tva ganger for att fungera i alla webblasare utom Opera som ingen bryr sig om anda, vilket kommer att tackas over av gigantiska javaskriptpatchar for att tacka over saknad funktionalitet - but that''s just the way it is!Smiley



Varfor ska du ha ett extra ramverk som lagger in kommunikationen i ett extra protokoll ovanpa de som redan finns och fungerar lika bra? I metaweblogapifallet fungerar REST-motsvarigheten, AtomPub, till och med battre, eftersom XML-RPC inte ar lika flexibelt som XML. Genom webservice-varianten blir du alltsa av med funktionalitet i utbyte mot extra komplexitet. Pa vilket satt ar det en bra tradeoff?

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 18:11 - 22:a Januari 2008


ELF 00:47 - 4:e Februari 2008 | Post #33
Medlem
Inlägg: 73


Skicka PM
Jag tror på .NET (C familjen).
Själv så sitter jag med VB.NET och älskar det för det är så lätt när man kan det.
.NET blir nog som sagt riktigt stort...

-------------------------
May the Elf be with you



Independence 10:01 - 4:e Februari 2008 | Post #34
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
...

EDIT: Förresten märkte jag en del besynnerligheter på http://www.tiobe.com/tpci.htm. Delphi, COBOL och FoxPro(!!!) ökar stort! ,,ven Pascal ökar. WTF?


Hm, Pascal klättrade en placering genom att gå ner 0.11% i användning... intressantSmiley

Dom språken som ökat mest i procent är #1 Python och #2 (Visual) Basic Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 14:36 - 4:e Februari 2008 | Post #35
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Bra spridning på rösterna hittils.. 6 röster och alla har röstat på olika sakerSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Python 14:41 - 4:e Februari 2008 | Post #36
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Jag tror på .NET men Microsoft skulle gärna få släppa Plattformen officielt för Linux, Mac o. dyl. Mono och .GNU finns ju men...
I .NET är ju C# det största så jag röstade på det.


-------------------------
-------------------------



FunkyChicken 16:29 - 4:e Februari 2008 | Post #37
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Independence: ... andra sidan läste jag nåt igår om att tiobe var värdelöst. Vilket kan stämma då det typ räknar googleresultat eller nåt i den stilen.




Independence 16:33 - 4:e Februari 2008 | Post #38
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Ja, det står ju precis ovanför att det är sökresultat den räknar och att det bara är en indikation och ingen absolut sanning men det jag har ingen bättre annan källa så det får väl dugaSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 16:33 - 4:e Februari 2008


madr 00:36 - 6:e Mars 2008 | Post #39
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
10 år är mycket lång tid.Smiley

Jag tror att en nästa generations plattformsoberoende språk kommer att födas under kommande decenium. Något som bygger på javas idé, men är bättre (vilket man får anta att det är om det skall rubba Java). Med den kommer det gå plättlätt att få en c0laautomat att samtala med en bil, eller varför inte en bil att samtala med bensinpumpen (eller etanol? ^^). Det kommer att vara ännu lättare och smidigare än hur motsvarande görs i java.

Såg att javascript nämns högre upp.

Personligen tror jag att JS alltid kommer att finnas kvar. Det kommer ha sina ljusa stunder när det solar i glansen (DHTML-eran på slutet av 90-talet och nuvarande webb2.0-vågen), och ha sina stunder när alla hatar det (tiden mellan de två tillfällen i förra parantesen).

Inte desto mindre kommer webbgränssnitt alltid vara i behov av interaktion som kan uppfylla krav på användbarhet, tillgänglighet, progressive enhancement och graceful degradation. OCh för det är JS outstanding idag.

-------------------------
The tao that you see
Is not the true tao until
you bring fresh toner



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Programmering -> Vilket är det största programmerings språket om 10 år?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen