Forum: Python IDE?

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Python IDE?

Sidor: 1

Till botten

Dread 18:05 - 27:e September 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Har börjat leka med Python, vilket underbart språk det är Smiley men funderade på att testa t ex Eric 4 som IDE, eller håller IDLE när man gör större projekt? Finner annars IDLE rätt praktiskt (till windows tack)

-------------------------
c++



Smygis 20:21 - 27:e September 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
Själv gillar jag SPE. Då jag använder en IDE...
Men oftast så är det bara jobbigt och då kör jag helt enkelt med en valfri texteditor (Gedit) med syntax highlight för Python.

Och sköter all testning i pythonskalet.

http://developer.berlios.de/project/showfiles.php?group_id=4161

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



tobbez 03:26 - 29:e September 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Emacs + python-mode, såklart Smiley




Dread 14:11 - 29:e September 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
jag bara väntade på att nån skulle nämna det eller Vim, men har inte begripit mig på dessa (kanske kommer så småningom). Hur som Helst till något helt annat än IDE, finns det ingen pyOpenGL till python2.5?

-------------------------
c++



Python 15:39 - 29:e September 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Jag använder alltid IDLE till allt.

-------------------------
-------------------------



viblo 18:47 - 29:e September 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Jag brukar använda Eclipse tillsammans med pydev för större projekt och scite (texteditor med syntax highlighting + lite mer) om jag bara vill göra ngt litet. Pyscripter vet jag att några gillar oxå.

Dread: Jodå. Enklaste sättet att installera det (och nästan alla andra bibliotek) är med easy_install, http://peak.telecommunity.com/DevCenter/EasyInstall
sen kan man göra

>python -m easy_install pyopengl

för att installera pyopengl

-------------------------
Ingen signatur!



Dread 19:34 - 29:e September 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
verkar inte funka med vistaSmiley
om jag inte gör helt fel dvs. Går in i scripts i python25 mappen och sen startar easy_install.exe filen, finns en easy_install-2.5.exe också men där kommer det error när jag kör det som jag inte hinner läsa. ibland kommer det upp en ruta om att programmet kanske inte installerats ordentligt, med alternativen installera med rekommenderade inställningar och programmet är korrekt installerat.

tusan också att det inte vill annars verkade easy install väldigt praktiskt.


-ppnar jag filen; OpenGLContext-2.0.0c1.tar.gz som jag tankat hem från sourceforge, med easy install får jag följande utskrift:



-------------------------
c++

Senast redigerad 22:57 - 29:e September 2007


Dread 11:30 - 30:e September 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
kom på vad jag gjorde för fel nu, även om jag inte kan starta själva easy_install och skriva kommandon (vilket egentligen det är tillför) så testade jag en annan pyopengl .egg fil och drog över easy_install (dvs öppnade med det så gick det) och avslutningsvis, så stod på ett ungefär pyopengl 2.5 has been installed nu ska jag bara testa så det funkar.

-------------------------
c++



Dread 12:06 - 30:e September 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Något verkar vara fel; när jag kör denna koden http://www.willmcgugan.com/files/simpleopengl.zip så får jag detta felmeddelande:
  1. Traceback (most recent call last):
  2. File "C:UsersTimDesktopsimpleopenglsimpleopenglfirstopengl.py", line 233, in <module>
  3. run()
  4. File "C:UsersTimDesktopsimpleopenglsimpleopenglfirstopengl.py", line 227, in run
  5. map.render()
  6. File "C:UsersTimDesktopsimpleopenglsimpleopenglfirstopengl.py", line 135, in render
  7. cube.render()
  8. File "C:UsersTimDesktopsimpleopenglsimpleopenglfirstopengl.py", line 74, in render
  9. glColor( self.color )
  10. File "buildbdist.win32eggOpenGLGLexceptional.py", line 207, in glColor
  11. function = glColorDispatch[arrays.GLfloatArray.arraySize( arg )]
  12. KeyError: 1


är det fel på min installation av pyopengl, eller kan det vara så att koden som jag kör är outdated, och fungerar inte ordentligt längre.

f.ö. så får jag liknande fel när jag kör koden som följde med boken jag köpt, Game programming with python av Sean Riley (OBS jobbar fortfarande med grunderna ville bara få igång allt, och se hur det ser ut med pygame å så.) iofs versionen av python dem använder i boken är 2.2 kan det vara skillnader mellan 2.2 och 2.5 som spökar?

-------------------------
c++



viblo 18:28 - 1:a Oktober 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Du testade inte o göra som jag skrev? dvs öppna ett kommandofönster och skriv

python -m easy_install pyopengl

( -m betyder att python ska starta modulen easy_install med argumentet pyopengl )

Det där exemplet du hade fungerade för mig.

Det finns en del skillnader mellan 2.2 och 2.5 även om det mesta borde vara bakåtkompatibelt.

-------------------------
Ingen signatur!



Dread 21:47 - 1:a Oktober 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
I kommandotolken då alltså eller menar du att jag ska skriva det i python commandline? Gissar på det tidigare.

-------------------------
c++



Dread 07:13 - 2:a Oktober 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
gjorde exakt som du skrev nu, (även om jag misstänker att resultatet blev det samma). Har testat på min xp burk också nu, får samma fel där(inlägg #9). Så alltså är det något jag gjort som är fel. Men vad kan det vara?

jag installerade om python 2.5, körde koden för easy_install, "python -m easy_install pyopengl", stod installerat å allting. sen installerade jag numeric (versionen för 2.5), samt PIL (versionen för 2.5) och pyGame (versionen för 2.5 ).

Om det inte vore för att jag får samma felmeddelande på min dumburk (med xp) som på min laptop (med vista), så skulle det kanske kunna vara opengl.dll-er. Har för mig att Vista saknar dessa från börjar nämligen. Fast det borde väl egentligen ge ett klarare felmeddelande om så vore fallet?

-------------------------
c++

Senast redigerad 07:13 - 2:a Oktober 2007


viblo 22:37 - 2:a Oktober 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
(du gissade rätt.Smiley
Kan du kolla vilken version av pyopengl som installerades? öppna python, importera OpenGL och kolla versionen:

>>> import OpenGL
>>> OpenGL.__version__
''3.0.0a6''


...h, kom just o tänka på det, kör du med IDLE? Isf, testa o kör exemplet utanför en gång för o utesluta att det är nått sånt som strular.

Om inte det ovan hjälper så testa o kommentera bort color-raden ur exemplet, line 74 och se ifall det funkar bättre då.

-------------------------
Ingen signatur!



Dread 10:39 - 3:e Oktober 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Får samma utskrift som dig när jag skriver import OpenGl, OpenGl.__version__, dvs 3.0.0a6.
så här ser bilden ut om jag kommenterar ut
  1. glColor( self.color )
, ska det se ut så?


glömde skriva att jag testat köra utanför idle också, men då står det
  1. Pygame error: couldn''t open map.png

vilket inte är särkskilt positivt misstänker jag, men den funkar när den körs via idle. nu, innan gjorde det inte det.

-------------------------
c++

Senast redigerad 17:23 - 3:e Oktober 2007


viblo 22:44 - 3:e Oktober 2007 | Post #15
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Ok, precis sådär ska det se ut om inte färgerna är med så det var ju bra. Du kan ju testa o skicka in något fast värde till den istället, tex

glColor(0.5, 0.1, 1.0)
glColor((0.5, 0.1, 1.0)) #eller den här
glColor(0.5, 0.1, 1.0, 0.5) #eller den här

och se ifall det fungerar då. Du kan oxå ta o printa ut self.color (print self.color) precis på raden innan för att se vad den är satt till innan det blir fel.

Att den inte hittar map.png låter som om du kör pythonfilen på fel sättSmiley Om du går till katalogen i kommandotolken o kör med
python simpleopengl.py
så borde det fungera.

-------------------------
Ingen signatur!



Dread 01:49 - 4:e Oktober 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
funkar om jag kommenterar bort glcolor(self.color) och ersätter med annat (t ex dina exempel). och när jag skriver ut self.color, så får jag värder (0.0, 1.0, 0.0) och sätter jag in dem värdena så får jag en bild som ser ut som ovan fast mörk grönt där det var grått.

Utöver self.color -problemet, så löste jag ett annat iaf; Kanske var det en miss i koden? (kanske linux -> windows)? vid event.key== quit så stod det bara return. men då händer typ inget mer än ett runtime error (tror det var det som orsakade det iaf), så ändrade till return 0, så stängdes fönstret av ordentligt.

-------------------------
c++

Senast redigerad 01:50 - 4:e Oktober 2007


Dread 22:13 - 4:e Oktober 2007 | Post #17
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Ok, problem solved.
En kille (tjej?) på gamedev.net skrev att han fått exakt samma fel när han skulle köra pyopengl när han inte installerat numpy rätt.

Så då kollade jag hur jag installerat numpy, då visade sig att jag installerat numeric python, och inte numpy. pinsamt nog så nu funkar koden för mig också. Alla exemplen på skivan jag fick till funkar dock inte, men tror att det kan vara skillnader mellan versioner som gör det, så den tiden den sorgen.

Mitt problem nu är att min matte tenta i endimensionell analys närmar sig så jag får nog spendera tid på matten i stället för python/java (har planer att blanda in jython i mina java program)

-------------------------
c++

Senast redigerad 23:01 - 4:e Oktober 2007


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Python IDE?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen