Forum: Ny på java-programmering

Forum huvudsida -> Programmering -> Ny på java-programmering

Sidor: 1

Till botten

bazquz 11:52 - 12:a September 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Mitt problem ligger väl i att jag är alldeles ny på programmering över huvudtaget, men tänkte he det en chans. Har fått i uppgift nu att göra följand:

Skapa ett program som läser in tal till en tabell och sedan skriver ut hur många gånger varje tal blev inskrevet. Inläsningen av tal ska avslutas när man skriver in ett negativt tal.

Exempel på utskrift är:
Skriv in dina siffror, avsluta med ett negativt tal:
4 5 7 2 0 5 7 -2
0 skrevs in 1 gång
2 skrevs in 1 gång
4 skrevs in 1 gång
5 skrevs in 2 gånger
7 skrevs in 2 gånger.

Totalt är det 7 tal i utksriften.

Finns det nån vänlig själ där ute som skulle kunna ge mig lite tips på vägen hur jag ska gå till väga. Vill inte att ni skriver hela program-koden till mig, för då lär jag mig inget. Men gärna lite hjälp på vägen om hur ungefär er kod hade sett ut.

Tacksam för svar.
David Berglund




FunkyChicken 15:17 - 12:a September 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Gör en array med tio element. Här ska du lagra hur många gånger varje siffra skrivits in.
Index 0 är antal gånger 0 skrivits in, index 1 för siffran 1 osv.

Gör sedan en loop som läser in siffrorna från tangentbordet. Vid varje inläsning ökar du rätt plats i din array. Detta kan du göra riktigt smidigt, säg att du sparat inläsning i variabeln i:
arr[i]++;
Se till att din loop avslutas om talet var negativt (denna koll måste alltså göras innan du ökar värdena i din array, annars finns risk för fel). Detta kan bli lite knep och knåp om man är helt grön, men det går att lösa på ett snyggt sätt.

Slutligen behöver du en variabel som ökas för varje inläsning så att du håller reda på totala antalet tal, alternativt summera ihop allt i din array.

Och det var väl det hela, det borde inte bli mer än tio rader kod, max. Säg till om du vill ha färdig kod.