Forum: Nästa steg?

Forum huvudsida -> Programmering -> Nästa steg?

Sidor: 1

Till botten

KviZt 17:04 - 8:e September 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Sedan när man lärt sig grunderna i c++ vad blir ett branästa steg? Jag skulle vilja göra ett program som jag kan skriva in vilka filmer jag har och sedan liksom söka på filmer och se vilka jag och och sådant, men kommer även vilja börja göra lite spel och sådant också. ,,r det OpenGl eller vad råder ni? Först och främst vill jag göra lite sådana smprogram till widows som "film-databas" och även skulle vilja göra ettt enkelt budgetprogram..




Dread 17:20 - 8:e September 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
jag ser ingen anledning till varför du skulle behöva opengl (till småprogrammen) faktiskt... lära dig win32 api, alternativt wxWidgets eller GTK, dvs ett gui bibliotek för det grafiska iaf, sen kanske nån form av databas bibliotek för sökning och lagring av informationen.

-------------------------
c++

Senast redigerad 17:20 - 8:e September 2007


KviZt 17:25 - 8:e September 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
aa okej. men kan man inte göre typ 2d spel med de du nämde? och vilket utav dem rekomenderar du?




Dread 17:32 - 8:e September 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
gtk och wxWidgets är crossplattform, medan win32 är windows enbart, jag har ingen större erfarenhet av någon av dem. Eller man kanske kan säga att jag kämpar på med mitt nästa steg. men skulle jag välja så skulle jag nog köra å wxWidgets. och nej det dem gör är typ ok knappar, menyer fönster etc... 2d är sdl, allegro, m.f.

-------------------------
c++



Smygis 23:02 - 8:e September 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
En trevlig sak kan ju vara att titta på lite andra språk. Det är bra om man åtminstonde har ett hum om hur de vanligaste språken fungerar.

Och wxWidgets är ganska trevligt och hyffsat lättanvänt. Fast jag körde ju med wxPython så hur det är i C++ vet jag inte.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Nästa steg?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen