Forum: Pekare...

Forum huvudsida -> Programmering -> Pekare...

Sidor: 1

Till botten

KviZt 00:52 - 8:e September 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Hejsan.

Tänkte bara kolla så jag fattat rätt om pekare... Pekare använd för att slippa kopiera en hela variabler hela tiden och på så sätt öka effektiviteten och hastighet på programmet? Alltid när man skickar saker skall an göra det med pekare, som tex till funktioner?




FunkyChicken 01:20 - 8:e September 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Nej. Pekare används för att kunna referera till en variabel istället för dess värde, en verkligt grundläggande och viktig möjlighet i nästan alla effektiva språk. Det är bra för massor olika saker, bland de första användningsområden man brukar lära sig på kurser och liknande (afaik) är att skapa länkade listor o dyl. Men som sagt, de är bra för väldigt mycket mer än så.




KviZt 11:49 - 8:e September 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
ja men det var ungefär som jag mena. att slippa kopiera hela variabel och istället bara referera till den.
Men när vet man när man skall använda pekare eller bara köra som vanligt med variabler?




NetNinja 12:35 - 8:e September 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
När det är stora variabler du ska skicka så är det bra att använda pekare...

-------------------------





FunkyChicken 15:04 - 8:e September 2007 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det handlar inte om att "slippa" göra nånting. Pekare finns inte för att snabba uppfunktionsanrop eller dylikt - Man kan helt enkelt göra saker med dem som man inte kan annars.




KviZt 17:01 - 8:e September 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Okej. saker senare då som jag inte mött på än eller? För tex skicka pekare till funktioner är ju inte det ända sättet, man kan ju där skicka variabeln direkt utan pekare.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Pekare...
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen