Forum: Gymnasieskolans utlärningssätt

Forum huvudsida -> Övrigt -> Gymnasieskolans utlärningssätt

Sidor: 1 2

Till botten

Independence 22:00 - 18:e April 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det står i diverse styrdokement från staten och skolverket och jag vet i sjutton vad att lärare på gymnasieskolor inte ska lära ut saker, de ska handleda eleverna i processen då de lär sig själva. De ska motivera, engagera och hjälpa oss då vi fastnar. Men vad gör dem egentligen? På våran skola så är det så att nästan alla verkar ignorera det och försöker lära ut på det vanliga grundskoleviset, det värsta exemplet på detta är att de ger oss obligatoriska läxor (ursäkta om det låter väldigt omoget att klaga på läxorna Smiley ). Detta är ju grovt fel, vi ska själva ta ansvar för studierna. Att någon ger oss läxor och kollar att vi gör dem motverkar motivationen man får av eget ansvar. Det värsta är sedan när läraren blir sur när man inte gör läxorna, skulle jag vara en lärare skulle jag för det första följa riktlinjerna, och om jag inte gjorde det skulle jag iaf inte orka bli irriterad på elever som förstör för sig själva. Jag tror jag skulle göra fler läxor om lärarna började låta mig ta ansvaret själv, det är för min egen skulle jag lär mig, och det ska vara för min egen skulle jag gör läxorna.
Någon som sitter i samma sits? Några synpunkter?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 22:30 - 18:e April 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Vi har tjatat jag vet inte hur länge på vår Ma/Fy-lärare att hon ska låta oss slippa sena lektionen på måndagar. Hon kan ge oss uppgifter att göra hemma, så får vi träna på det "egna ansvaret" som alla skolor tjatat om att de lär oss ta sen mellanstadiet, men hittills ingen låtit oss visa om vi kan, men inte då. (Grattis till den meningen, kära läsare!)

Men att läraren blir sur när man inte gör läxor är en helt annan grej. Obligatoriska läxor är ungefär det som menas att läraren Ska göra. Läraren ska inte stå och mala, utan säga "det här ska ni göra, gör det när och hur ni vill".

Men sen går ju du teknik också. Den bilden jag har fått av teknik är inte direkt att alla är bra på att råplugga på eftermiddagarna om de inte måste Smiley Skolan får betalt per elev som går ut med godkännda betyg eller hur det är. Pluggar inte teknikare själva så måste läraren tvinga dem.

-------------------------
Ljusblå



Independence 22:42 - 18:e April 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det finns typ 2 teknikare som är mogna för att studera på gymnasienivå, jag tycker verkligen inte att gymnasieskolan ska börja vid samma ålder för alla. Folk är absolut inte på samma nivå. Det borde vara mer allmänt accepterat att börja senare tycker jag. Vill man springa runt och supa och skämta så kan man göra det i ett par år tills man tröttnar för att SEDAN gå vidare i skolan. Att anpassa skolan för de som inte är mogna är ju aningens fel i mitt tycke, låt dem få sitt IG istället.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 22:55 - 18:e April 2005 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
nu undrar jag vilka två det är??
tror inte det är jag...jag orkar inte plugga om jag inte måste...men det går det med Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 23:01 - 18:e April 2005 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Grejen är att om Berzan skulle bestämma sig för att låta alla som inte pluggar hemma få IG skulle det inte vara en jävel som går ut skolan med betyg. Då skulle berzan bli stängd omedelbart. För att inte tala om ljunkan.

Du kan inte skylla på skolan om systemet är fel. Det är politikernas jobb.

Anledningen till att jag valde natur, och inte teknik, var att folk som går natur faktiskt har mer än G i vissa ämnen. De är en smula (en liiiiten smula Smiley ) mer gymnasieredo än teknikarna. Du valde teknik och får därför skylla dig själv.

-------------------------
Ljusblå



LadyFrost 19:21 - 19:e April 2005 | Post #6
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Jag skulle älska att ha en lärare i kemi som lärde ut någonting alls...

-------------------------
Frihetskämpe



Independence 19:35 - 19:e April 2005 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
HerJ: Tråden handlar inte om dig.
ozamosi: Jag försöker fundera ut om det är såhär på alla gymnasieskolor, gäller det bara berzan så ger det nog inte så mycket att prata med politikerna. Ni börjar ju dock bara prata om hur det är på berzan och skrämmer bort potentiella svar från andra personer som inte vet vad berzan är för något.
LadyFrost: Du verkar inte vara den enda.. Man kanske borde dela upp gymnasieskolan två grupper, en som fortsätter som grundskolan och en där man får ta eget ansvar?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 21:10 - 19:e April 2005 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det är typ det man gör. Det kallas praktiska program och teoretiska program.

-------------------------
Ljusblå



Independence 21:36 - 19:e April 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Nu tänker du på något annat, riktlinjerna för hur studierna ska gå till är desamma.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 21:52 - 19:e April 2005 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jo, men de som inte vill plugga går praktiska program, och de som vill plugga går teoretiska. Då blir det så finurligt att de som inte vill plugga slipper (i princip) plugga utan gör andra saker istället, och de som vill plugga får göra det. Så! Löst!

-------------------------
Ljusblå



HärJ 22:15 - 19:e April 2005 | Post #11
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Independence:
HerJ: Tråden handlar inte om dig.

Sen när hävda jag det??

on-topic: eget ansvar i all ära men jag vill lära mig saker.
En lärare kan inte förutsätta att man ska ha kommit på själv hur saker fungerar. Jag gillar genomgångar. Läxor kan man la bedriva på eget ansvar men ge mig genomgångar.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 23:14 - 19:e April 2005 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, ett annat sätt att se det hela på är att man ska göra allt arbete hemma. Och i skolan ska de berätta vad man ska göra, på det viset blir läraren en sorts handledare och allt vad det nu står att de ska vara. Det kanske är så våran engelskalärare tänker. Det är bara jag som tycker att det är tråkigt/jobbigt att ha berätta vad man kommit fram till när man gjort läxan. Anledningen till detta är nog att jag inte gör läxan, och eftersom läxan är det egna ansvaret så är det jag som inte är mogen för skolan. Alltså borde jag börja på ett praktiskt program enligt ozamosi?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





HärJ 23:33 - 19:e April 2005 | Post #13
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
aviatech kanske...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 23:51 - 19:e April 2005 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av HärJ:
aviatech kanske...


Men snälla, håll diskussionen på en nivå så att andra också kan deltaga. Jag har redan sagt till dig en gång. Jag tycker du ska ta dig en Rejäl funderare på varför det är okej att dra ett exempel med min engelskalärare medans det inte är okej att lägga in ett exempel på en utbildning. Vad du än kommer fram till så kommer jag banna dig om du postar det i den här tråden.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 23:51 - 19:e April 2005


HärJ 18:20 - 20:e April 2005 | Post #15
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Väldigt off-topiv: lol@indy. Skulle jag skriva nåt sånt skulle du skrika "skicka pm".

On-topic: Jag tänkte inte på att avitach inte var ett nationellt program, that's all. För alla som inte vet så är avitech ett halvpraktiskt program som drivs ihop med saab.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



tobbez 18:42 - 20:e April 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
det här med eget ansvar lär vi väl få utöva under projektarbetet i 3:an antar jag Smiley




ozamosi 19:40 - 20:e April 2005 | Post #17
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
independence: du går redan ett halv-praktiskt program, så du behöver inte byta utbildning.

-------------------------
Ljusblå



Independence 19:46 - 20:e April 2005 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
independence: du går redan ett halv-praktiskt program, så du behöver inte byta utbildning.

Vad är definitionen på ett halvpraktiskt program? Enda kursen jag har som är praktisk är träslöjd. Detta borde betyda att praktiska program innehåller två praktiska kurser?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 19:58 - 20:e April 2005 | Post #19
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Alla dina datakurser räknas som praktiska, eller i alla fall ganska praktiska.

-------------------------
Ljusblå



HärJ 20:44 - 20:e April 2005 | Post #20
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Alla dina datakurser räknas som praktiska, eller i alla fall ganska praktiska.

ända praktiska vi gjort är la att bygga ihop en dator. Kan inte på minna mig att vi gjort nåt annat. slöjd är nog det enda ämnet som är praktiskt på vårat program och estetisk verksamhet förstås.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



FunkyChicken 20:53 - 20:e April 2005 | Post #21
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
slöjd är väl estetisk verksamhet?




HärJ 21:05 - 20:e April 2005 | Post #22
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
det var det visst....d0h!
adå ett praktiskt ämne

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Granden 00:27 - 21:a April 2005 | Post #23
Medlem
Inlägg: 70


Skicka PM
Tycker det är bra med obligatoriska läxor annars skulle inte jag få blicken från datorskärmen för fem örre när det gäller läxor eller egna studier.
Fast jag valde att ta igen allt jag missat på amtten när jag avr i fjällen och det var en hel del fy fan vilket slit. Men det är en annan femma när man varit på semester och missat det man ska göra.

-------------------------
With great power, comes great opportunity to abuse that power



grischnakk 11:11 - 24:e April 2005 | Post #24
Medlem
Inlägg: 34


Skicka PM
alltså, det är bara dåligt med för mycket valfrihet. om det skulle va för mycket eget ansvar skulle vi få väldigt dumma invånare i det här landet. det är som det här med iv-val, man ska inte kunna välja bara "slappämnen" som är lätta att få betyg i, och sedan är de i princip lika mycket värda som en fet-teoretik kurs (ex matte F). visserligen är det väl skönt att kunna välja de här slappa kurserna, eller att slippa den o den lektionen när man fortfarande går i skolan, men det är ju definitivt inget som lönar sig i långa loppet. Dert är bättre att pinas ett par år till så att man veta att man har en bra utbildning i ryggen när man går ut skolan ses, nån gång lååångt in i framtiden. jag avslutar med mitt personliga (och mycket passande) motto: "Go big or go bygg"

-------------------------
jag är bara LITE för trött för att skriva nåt vettigt här...



ozamosi 16:49 - 24:e April 2005 | Post #25
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag har ett ide om att varje post-gymnasiell utbildning lägger t ex 1 000 poäng kurser som är viktigare än andra. De behöver inte vara obligatoriska. Dessa kurser värderas sedan 50% högre än alla andra.

Vill man bli matematiker t ex så är ju matte ganska viktigt. Då hamnar alla matte-kurser i viktighets-facket. Har man VG i alla mattekurser, och MVG i Turistspanska A, så kommer Turistspanskan inte öka ditt matteutbildningssnitt alls i princip. Ska du däremot bli något annat så kanske Turistspanska är bra att ha, så då blir det extra värderat, och matten mer betydelselös.

Det som är tanken att bli resultatet är att slappkurser minskar i värde, och man läser kanske därför hellre en kurs som har större chans att höja snittet för det man vill bli, och på så sätt blir skolan seriösare.

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Övrigt -> Gymnasieskolans utlärningssätt
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen