Forum: Template-motorer i PHP

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Template-motorer i PHP

Sidor: 1

Till botten

Aderyn 16:25 - 19:e Augusti 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 27


Skicka PM
Kommenteringstråd till blogginlägget Template-motorer i PHP

-------------------------
Ingen signatur!



Independence 17:20 - 19:e Augusti 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Intressant läsning. Själv brukar jag köra med ren PHP eftersom jag tänker att projektet ändå inte ska bli så stort så att det är värt att dra in en template-motor osv.

Jag tycker ditt RSS-feed är lite snålt btw, en mening?Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 21:50 - 19:e Augusti 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
ah, intressant! Jag har aldrig provat att använda någon template-motor mer än när jag följt tutorials, jag tänkte att jag kanske skulle behöva det en dag. Men hittils har det verkat som att man har tjänat för lite på för mycket jobb.

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



ozamosi 22:21 - 19:e Augusti 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Poängen med templatemotorer är ju att separera frontends från backends. Det Går att göra med bara PHP, men det kräver dels att frontenddesignern kan PHP (vilket ofta inte är fallet om vi pratar om t ex tidningar), och dels att frontenddesignern (som för hobbyprojekt ofta är samma person som bakändekodaren) inte börjar skriva logikkod där som egentligen hör hemma i bakänden. Lösa bindningar mellan olika komponenter är bra saker, och templatespråk hjälper till med att enforce:a det.

... andra sidan är (t ex) XSLT ett helt touringkomplett programmeringsspråk som folk skrivit alla möjliga okristliga applikationer i, vilket är "en smula" overkill. Att syntaxet dessutom är helt jävla oläsligt gör inte saken bättre. Ett templatespråk ska kunna stoppa in data från variabler i sidan, loopa (lista poster t ex), och utföra vilkorssatser ("du har inga poster än"-texter). Inget annat hör hemma bland HTML-koden.

Jag är personligen en Django-kramare, och deras template-språk är ungefär lagom begränsat. Förutom ovan nämnda features kan det ärva in andra templatedokument så att man slipper skriva om saker (vilket är Rätt), samt anropa pythonmoduler som kan konvertera text på olika sätt (på så sätt kan man hantera de situationer du nämner "där man vill göra någonting utöver det vanliga", utan att för den skull trycka in skiten där den inte hör hemma). När jag tittade på Rails däremot skröt de med att deras template-språk var så kraftfullt - "det är i helt vanlig Ruby". Det är en bugg, inte en feature.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 22:23 - 19:e Augusti 2007


Aderyn 10:43 - 20:e Augusti 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 27


Skicka PM
Shit, hade totalt glömt bort att saker syndikeras hit. Fick en chock när jag fick syn på en tråd med samma namn här..Smiley

Ska fundera på att ändra RSS-flödet så att hela inläggen kommer med. Fast egentligen vill jag att folk ska klicka så att det syns i statistiken.

Citat av ozamosi:
Poängen med templatemotorer är ju att separera frontends från backends. Det Går att göra med bara PHP, men det kräver dels att frontenddesignern kan PHP (vilket ofta inte är fallet om vi pratar om t ex tidningar), och dels att frontenddesignern (som för hobbyprojekt ofta är samma person som bakändekodaren) inte börjar skriva logikkod där som egentligen hör hemma i bakänden. Lösa bindningar mellan olika komponenter är bra saker, och templatespråk hjälper till med att enforce:a det.


Mjo. Enforce:a är väl nyckelordet här. När man begränsas till ett strikt subset av funktionalitet så är det lättare att uppnå separation till en vettig nivå.

En sak jag förbisåg i mitt inlägg är ju givetvis vad en av kommentatorerna påpekade, dvs. säkerhetsaspekten. Ibland vill man ge användare möjlighet att modifiera sina templates, och att då låta dem härja fritt med PHP är inte direkt önskvärt.

Men, rent generellt så tycker jag ändå att jag täckte upp det mesta med det inlägget.Smiley

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Template-motorer i PHP
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen