Forum: skoldator (bärbar) tips

Forum huvudsida -> Hårdvara -> skoldator (bärbar) tips

Sidor: 1 2

Till botten

Dread 01:05 - 19:e Juli 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Snart så börjar det nere i lund. Jag tror det underlättar med en bärbar dator, så därför finns det nån som kan tipsa om en bra?

saker som jag vill ha;
bra batteritid (eller hyfsad åtminstone)
bra flyt i den (2gig ram?)
klara av 3d-programmering
liten skärm (inte ett måste)
inte väga ett ton

en lätt installerad linux-dis på den vore inte heller helt fel, helst samma dis som de använder på LTH (som jag tror de använder).

Hur som helst fokus på datorn ska vara arbetsdator, så behöver inget monster. Priset ska helst inte vara för svidande.

Har varit inne på en macbook (pro kanske?)... men som skrivet tips, eller för all del, varningar mot köp av en viss dator uppskattas också

Smiley

-------------------------
c++



HärJ 01:14 - 19:e Juli 2007 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
har också varit inne på laptopköp
Funderar på en macbook för att den matchar min ipod men det känns inte som nåt att bygga sitt köp på.
Vad jag har hört ska macbooks vara allmänt buggiga.
favoriserar hp för att jag inte hört nåt negativt om demSmiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



add 10:49 - 19:e Juli 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
Härj, macbook almänt buggiga? vad gör de som säger det med sina datorer?
slänger dem från lägenheter?
fast åandra sidan så är inte macbook så jätte bra på _krävande_ 3d saker för att den inte renderar perfekt eller nåt.
(DVS när man kodat ihop tex demon som är väldigt krävande eller håller på med krävande gd program.)
säger min vän som använder macbook, annars är macbook,
det bästa köp han gjort när det gäller dator.

tillbaka till änmet : att hitta en dator som inte väger ett ton är väldigt lättSmiley
men jag håller med härj här,
HP är lagom om du inte vill ha en mac, och de har bra stöd för gnu/linuxSmiley

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja



Senast redigerad 10:51 - 19:e Juli 2007


ozamosi 11:06 - 19:e Juli 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
"inte renderar perfekt"? Hamnar objekten på fel plats?

Den renderar precis så som integrerade intel940-chip (är det väl?) brukar rendera. Stoppa in nvidias senaste 200wattsgrafikkort så får du se vad som händer med batteritiden.Smiley Det är alltid en kompromiss mellan svala, "långsamma" intelkretsar (eller siskretsar, eller viakretsar) och heta, snabba(re) nvidia/ati-kretsar. Dock har apple valt att arbeta för att båda kundkretsarna ska få ut något: se till att laptopen blir Skitvarm, men använd fortfarande intelkretsarna. Det bästa från två världar!Smiley

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 11:07 - 19:e Juli 2007


HärJ 15:15 - 19:e Juli 2007 | Post #5
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av add:
Härj, macbook almänt buggiga? vad gör de som säger det med sina datorer?
slänger dem från lägenheter?
fast åandra sidan så är inte macbook så jätte bra på _krävande_ 3d saker för att den inte renderar perfekt eller nåt.
(DVS när man kodat ihop tex demon som är väldigt krävande eller håller på med krävande gd program.)
säger min vän som använder macbook, annars är macbook,
det bästa köp han gjort när det gäller dator.

tillbaka till änmet : att hitta en dator som inte väger ett ton är väldigt lättSmiley
men jag håller med härj här,
HP är lagom om du inte vill ha en mac, och de har bra stöd för gnu/linuxSmiley

mest oz som brukar klaga, men han kör ju ubuntu på sin macbook och det fattade jag som att Dread också ville göra.
Med MacOSx eller vad det heter så är den nog bättre. Men HP är nog att föredra.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Python 16:39 - 19:e Juli 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Macbook eller Macbook pro är nog bra. Men om man ska hålla på med avancerad 3D programmering är nog Pro att föredra, för den har mkt bättre grafikkort. Mac OS X är annars ett bra operativsystem.
Macbooken har intel GMA 950, och man kan inte byta grafikkort i den.

-------------------------
-------------------------



ozamosi 16:48 - 19:e Juli 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Python:
Men om man ska hålla på med avancerad 3D programmering är nog Pro att föredra, för den har mkt bättre grafikkort.

...och den kan bli din för det faschinabla priset av din själSmiley
Mac OS X är annars ett bra operativsystem.

Mac OS X är ett horribelt operativsystem, fruktansvärt underlägset Linux på det mesta. Dock har det dialogrutor i 3D \o/

(mitt sätt att säga "jag håller inte med")

-------------------------
Ljusblå



add 21:14 - 19:e Juli 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
Citat av ozamosi:
Mac OS X är ett horribelt operativsystem, fruktansvärt underlägset Linux på det mesta. Dock har det dialogrutor i 3D o/
(mitt sätt att säga "jag håller inte med")

Allt är bättre än windows iafSmiley
Och jag gillar gnu/linux mer än det mästa jag testat.
Bara de kunde börja sammarbeta som en vän sa så kanske en dag man slapp all MS skit..

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja



Senast redigerad 21:20 - 19:e Juli 2007


Tesuki 22:30 - 19:e Juli 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
jag skulle satsa på en thinkpad från lenovo eller deras 3000 serie. tycker de verkar bra och thinkWiki är en sida med mycket information om thinkPads (med linux kompabilitets tjotjo. Sedan har de lite om 3000 serien) annars så skulle jag nog valt Asus eller LG.
men skulle nog ändå blivt en thinkPad av de Fyra (mycket pga att jag tycker designen är snygg på thinkpads)
kan tilläga att man får en underbar rabatt från CSN också nästan 50% på en model.


Senast redigerad 22:31 - 19:e Juli 2007


Dread 00:59 - 20:e Juli 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Jag ska kolla igenom alla tips imorgonbitti, så skriver antagligen nåt mer då...
angående mac +linuxdis så har jag faktiskt inte tänkt på det. Fast macen kan väl emulera (?) linux, precis som man kan starta windows i OS X?

Sen behöver den inte klara super avancerade 3d-applikationer, vet inte hur pass mkt man använder det på lth (någon som går där nu som vet?).

thinkpads var faktiskt väldigt intressanta, ska kolla upp dem närmre imorrn också.

-------------------------
c++



add 02:12 - 20:e Juli 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
    Citat av Dread:
Jag ska kolla igenom alla tips imorgonbitti, så skriver antagligen nåt mer då...
angående mac +linuxdis så har jag faktiskt inte tänkt på det. Fast macen kan väl emulera (?) linux, precis som man kan starta windows i OS X?

Sen behöver den inte klara super avancerade 3d-applikationer, vet inte hur pass mkt man använder det på lth (någon som går där nu som vet?).

thinkpads var faktiskt väldigt intressanta, ska kolla upp dem närmre imorrn också.


det kan macen göra ja.
men alla förslagen här har ju varit bra så bästa är ju att tita på vad som behövs och är värt pengarna.
som min "mentor" brukar säga,
"vad gör den? hur bra gör den det?"

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja



Senast redigerad 02:13 - 20:e Juli 2007


ozamosi 10:12 - 20:e Juli 2007 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Dread:
Jag ska kolla igenom alla tips imorgonbitti, så skriver antagligen nåt mer då...
angående mac +linuxdis så har jag faktiskt inte tänkt på det. Fast macen kan väl emulera (?) linux, precis som man kan starta windows i OS X?

Sen behöver den inte klara super avancerade 3d-applikationer, vet inte hur pass mkt man använder det på lth (någon som går där nu som vet?).

thinkpads var faktiskt väldigt intressanta, ska kolla upp dem närmre imorrn också.

Vad gäller "emulera" så är det bara bios-ersättaren EFI (vilket för övrigt är ett fint namn för "inbyggt rootkit" - ett stängt program du inte har någon kontroll över som alltid körs och som när som helst kan göra vad som helst) som behöver emulera BIOS, vilket det kan. Ja, nästan. Man kan även boota från EFI på riktigt, som OS X gör, om man har en Pro. Har man en icke-pro så har någonting odokumenterat ändrats, vilket gör att det inte fungerar, och ingen vet varför. Sånnadär gulligeter som hela tiden uppstår när man köper datorer fulla av proprietärt skräp. Tacka vet jag riktiga PC-tillverkare...

Webcam:en kan du t ex glömma att någonsin använda - firmwaren är olaglig att distribuera, och drivrutinen fungerar inte med de senaste kärnorna. Det första verkar ha lett till att ingen bryr sig om det andra. Suspend och hibernate fungerar - ibland. Ibland händer något godtyckligt annat. När datorn blir förvirrad brukar den anse att en omstart är bästa alternativet. Den kan bli förvirrad av suspend, hibernate, och ibland av att starta OpenGL-användande program. Batteritiden i Linux är ca 2 timmar, inte mer. Ljudkortet kan nuförtiden spela upp ljud - både i högtalarna, och i hörlursutgången, och dessutom bara i antingen eller. Volymkontrollerna är dock HELT galna.

Allt det här är på Ubuntu, som har rykte om sig att vara den laptopvänligaste distributionen. Jag har också arbetat på att få Foresight att fungera bra på Macbooks, men det var så fruktansvärt mycket jobb att jag gav upp.

Somliga linuxutvecklare som köpte macbooks har sålt dem för att de helt enkelt är för trasiga.

-------------------------
Ljusblå



Python 14:11 - 20:e Juli 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM

Mac OS X är annars ett bra operativsystem.

Mac OS X är ett horribelt operativsystem, fruktansvärt underlägset Linux på det mesta. Dock har det dialogrutor i 3D o/

(mitt sätt att säga "jag håller inte med")

Har faktist alldrig provat Linux. Så jag vet inte om det är bra.
Men nästan allt väl bättre än Windows.

-------------------------
-------------------------



Independence 14:52 - 20:e Juli 2007 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
    Citat av Dread:
Jag ska kolla igenom alla tips imorgonbitti, så skriver antagligen nåt mer då...
angående mac +linuxdis så har jag faktiskt inte tänkt på det. Fast macen kan väl emulera (?) linux, precis som man kan starta windows i OS X?

Sen behöver den inte klara super avancerade 3d-applikationer, vet inte hur pass mkt man använder det på lth (någon som går där nu som vet?).

thinkpads var faktiskt väldigt intressanta, ska kolla upp dem närmre imorrn också.

Vad gäller "emulera" så är det bara bios-ersättaren EFI (vilket för övrigt är ett fint namn för "inbyggt rootkit" - ett stängt program du inte har någon kontroll över som alltid körs och som när som helst kan göra vad som helst) som behöver emulera BIOS, vilket det kan. Ja, nästan. Man kan även boota från EFI på riktigt, som OS X gör, om man har en Pro. Har man en icke-pro så har någonting odokumenterat ändrats, vilket gör att det inte fungerar, och ingen vet varför. Sånnadär gulligeter som hela tiden uppstår när man köper datorer fulla av proprietärt skräp. Tacka vet jag riktiga PC-tillverkare...

Webcam:en kan du t ex glömma att någonsin använda - firmwaren är olaglig att distribuera, och drivrutinen fungerar inte med de senaste kärnorna. Det första verkar ha lett till att ingen bryr sig om det andra. Suspend och hibernate fungerar - ibland. Ibland händer något godtyckligt annat. När datorn blir förvirrad brukar den anse att en omstart är bästa alternativet. Den kan bli förvirrad av suspend, hibernate, och ibland av att starta OpenGL-användande program. Batteritiden i Linux är ca 2 timmar, inte mer. Ljudkortet kan nuförtiden spela upp ljud - både i högtalarna, och i hörlursutgången, och dessutom bara i antingen eller. Volymkontrollerna är dock HELT galna.

Allt det här är på Ubuntu, som har rykte om sig att vara den laptopvänligaste distributionen. Jag har också arbetat på att få Foresight att fungera bra på Macbooks, men det var så fruktansvärt mycket jobb att jag gav upp.

Somliga linuxutvecklare som köpte macbooks har sålt dem för att de helt enkelt är för trasiga.


Trots alla dessa problem (och en del andra, som att man ibland får en kernel panic när man ska starta, istället för att datorn faktiskt startar osv) så är det ljusår bättre än att köra Mac OS X. Det tycker jag säger ganska mycketSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 15:04 - 20:e Juli 2007 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Kernel panic när man startar går tydligen att fixa om man mufflar lite med grubparametrar. Att skärmen ibland blir svart istället för att starta grub, däremot, har jag aldrig hört någon lösning till.

-------------------------
Ljusblå



Python 15:41 - 20:e Juli 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Vad är Mernel Panic

-------------------------
-------------------------



Nissebosselasse 16:09 - 20:e Juli 2007 | Post #17
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
    Citat av Python:
Vad är Mernel Panic


http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_panic

Fast Mernel Panic är kanske något annat...

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



Dread 18:42 - 20:e Juli 2007 | Post #18
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
låter som macen är något man sak avstå ifrån ifall man vill använda linux. jag vill helst vill helst inte lägga mer än ca 10k +-(en mindre summa, beroende på hur pass mkt bättre prestanda man får).

tittat på thinkpads var onekligen intressanta, men bara en av de som listades på csn var tillfredsställande, de andra hade "bara" 512mb ram tyvärr... och det tycker jag är alldeles för lite. ,,r det lätt att installera mer ram i bärbara?

tittade runder lite på csn, och komplett.se och pricerunner på diverse datorer. Men har inte hittat någon som jag fastnat för, asus är rätt billiga i jämförelse man många andra, men designen är inte särskilt snygg (iofs så är det inte det viktiga)

Hittade till en hemsida, www.zepto.se har någon erfarenhet från att handla på den sidan? Bra säkerhet etc? för den verkar väldigt bra annars, sätta ihop "sin egna" bärbara i princip iaf. Med bra priser också, även om jag glömde bort att vissa ink. moms först. Läste lite på sweclockers och där verkar zepto vara grymt uppskattade.

-------------------------
c++



Independence 18:57 - 20:e Juli 2007 | Post #19
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tycker egentligen inte att någon utav de där problemen med macbooken är så katastrofala, för det mesta går det ju använda precis som vanligt utan några problem. Om man inte är väldigt beroende av typ webcamen. Hibernate/suspend brukar alltid strula innan man får igång det på linux enligt mig, och webcam är väl ofta strul med också.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Tesuki 19:43 - 20:e Juli 2007 | Post #20
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
att installera ny CPU, nytt tagentbord, ny skräm, mer ram, byta grafikkort, byta fdd, hdd, cd osv. byta fläckt... eller att jobba i bärbara är otroligt lätt. (föredrar fixa bärbart framför stationärt (delvis för man slipper alla kablar)) HP har otroligt bra manualer hur deras datorer är ihopsatta.
Zepto bör undvikas tilla alla pris. de är dyra. det enda bra är att man kan slippa få windows på sin dator. (Zepto kanske inte är så otrligt dåliga men har förmig att de har comapl som ODM, när network hadde compal som ODM så var det inte många datorer som höll ihop utan att komma in på service (dells datorer var också compal shit i början) sedsan så är det mest bara att jag ogillar strakt Zepto)




Dread 21:53 - 20:e Juli 2007 | Post #21
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
att installera ny CPU, nytt tagentbord, ny skräm, mer ram, byta grafikkort, byta fdd, hdd, cd osv. byta fläckt... eller att jobba i bärbara är otroligt lätt. (föredrar fixa bärbart framför stationärt (delvis för man slipper alla kablar)) HP har otroligt bra manualer hur deras datorer är ihopsatta.


ok, låter grymt bra, är det kanske så att man ska köpa en billigare bärbar och sen köpa delar och uppgradera den själv för att få det ultimata priset kanske?


Zepto bör undvikas tilla alla pris. de är dyra. det enda bra är att man kan slippa få windows på sin dator. (Zepto kanske inte är så otrligt dåliga men har förmig att de har comapl som ODM, när network hadde compal som ODM så var det inte många datorer som höll ihop utan att komma in på service (dells datorer var också compal shit i början) sedsan så är det mest bara att jag ogillar strakt Zepto)


ok, jag är inte så insatt men vad innebär compal (och ODM). Sen så har jag svårt att se dem som dyra (om dem nu inte har riktigt snuskigt dyr frakt), den här exempelvis;


Znote 3415W specs:
15,4" WXGA 1280x800 (skärm)
2.00 GHz Intel® Core,,2 Duo T7300 800MHz
NVIDIA® Geforce 8600M GT
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
120GB Hybrid 2,5" 5400RPM - SAMSUNG
vista home edition

för 11,5k tycker jag är väldigt billigt, om man jämför med andra märken och hemsidor som säljer datorer.

-------------------------
c++



ozamosi 22:04 - 20:e Juli 2007 | Post #22
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
ODM betyder Original Device Manufacturer - dvs den som tillverkar datorn, inte den som skriver sitt namn på locket. Alla laptops av näst intill alla större märken görs av Quanta.

-------------------------
Ljusblå



Dread 01:52 - 21:a Juli 2007 | Post #23
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
så med andra ord så comapl så lossnar delarna, eller snarare går i bitar? om jag förstår det hela rätt? isf tål det att tänkas på.

hittade detta citat på sweclockers, men kan inte garantera ifall det stämmer

"Jag vet inte hur det är med deras 3414W serie (eller vad dom nu heter), men dom tillverkas ju inte usprungligen direkt för zepto. Dom tillverkas av Compal (OEM som gör datorer åt bl.a dell) medans zeptos andra datorer tillverkas av Inventec som görs specifikt för Zepto."



-------------------------
c++



Dread 23:25 - 21:a Juli 2007 | Post #24
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Om jag beställer på zepto.se så kom jag att tänka på en annan sak (mest för att hålla priset nere). Den bärbara datorn jag köper kommer inte vara min huvuddator, så räcker det med "Intel® GMA X3000" som grafik-krets, eller är det bättre att satsa på ett ordentligt grafikkort i den som datorn i exemplet ovan? alltså NVIDIA® Geforce 8600M GT som i stort alla deras andra datorer innehåller?

Och som OS (jag är fortfarande fast i windowsträsket tyvärr), xp pro eller vista (om vista, home, business eller ultimate?)

-------------------------
c++



Oscar 18:08 - 22:a Juli 2007 | Post #25
Medlem
Inlägg: 15


Skicka PM
Uhu, tänkte bara lägga in mitt tycke om Macbook här.

Om man köper en Mac för att köra linux på den har man faktiskt missat något ganska viktigt - datorn är gjord av ett företag för att köras med företagets produkter. Visst, det ,,R vanlig hårdvara och sånt i den, men det är fortfarande en specialanpassad produkt som ska köra OS X. Och om då saker börjar bli trasiga och konstiga när man har lagt in Linux på den...ptja...då får man faktiskt skylla sig själv.

Jag har samma generation som ozamosi, och jag är inte världens snällaste datoranvändare (den används mycket, flyttas mycket, åker på lite stryk ibland osv), och jag har inte haft några som helst problem med min sen jag köpte den. Jag har däremot trasat sönder operativsystemet både en och två gånger, men då har det handlat om min högst personliga inkompetens.

Vill man ha en dator som bara fungerar är macbook ett utmärkt alternativ.
Om man tycker om att pilla på en dator som aldrig fungerar helt som den ska, så köper man en vanlig laptop och installerar linux på den.

Och OS X är inte ett dåligt operativsystem för den delen heller. Då handlar det snarare om skit bakom spakarna.

-------------------------
"Söker FSF-pinnar på Fil.Fak."



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Hårdvara -> skoldator (bärbar) tips
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen