Forum: programmeringsböcker? (nätverks och AI)

Forum huvudsida -> Programmering -> programmeringsböcker? (nätverks och AI)

Sidor: 1

Till botten

Dread 21:57 - 10:e Juli 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Vill göra en chatklient (eventuellt försöka få den att funka som msn klient också) sakta men säkert, men jag har nåt så otroligt svårt för att läsa böcker på datorn, för det mesta Smiley
Finns det nån bra bok där ute, engelska eller svenska kvittar. Men den ska helst vara någorlunda lätt begriplig.

Förresten nu när jag ändå frågar om böcker, finns det nån AI-bok, med samma kriterier som för nätverksprogrammeringsböckerna? Det senare är något jag har börjat intressera mig mer och mer för.

-------------------------
c++



FunkyChicken 22:37 - 10:e Juli 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Svar: ja.

...men du får nog speciefiera lite bättre vad du är ute efter. En bok om hur man gör msn-klienter? Nätverksprogrammering med ett särskilt språk? Det finns massor litteratur, men vad som är lämpligt beror på dina förutsättningar och ambitioner. Kolla in Universitetsbiblioteket i Lund, de borde ha hur mycket som helst. För att göra ett enkelt chatprogram borde det räcka med att läsa en och annan tutorial om sockets och kanske se hur någon annan gjort sitt protokoll tex IRC RFC, eller kolla på jabber, beroende på vad du vill göra.

AI är spännande. Finns mycket skrivet men mest på hög nivå vad jag själv sett. Du kommer nog läsa LISP i höst, och det enda man faktiskt använder LISP till (*duckar*) är AI-experiment...
Tobbez visade mig en häftig grej för ett tag sedan med Markow-chains eller vad det hette som bla megaHAL använder. Kolla för övrigt in megaHAL ändå, då får du en introduktion till både internetchat och AI!




Dread 04:52 - 11:a Juli 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
tänkte hela tiden skriva C++ (i första inlägget), men verkar som jag glömde bort det av någon märklig anledning. Men C++ i första hand, i andra hand java. det behöver inte specifikt vara om msnklienter, finns rätt mycket tutorials på nätet om hur man kopplar upp sig etc, det är mer grundläggande nätverksprogrammering jag är ute efter, så att jag åminstone delvis kan förstå hur det fungerar.

ok ska kolla upp megaHAL efter jobbet.

-------------------------
c++



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> programmeringsböcker? (nätverks och AI)
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen