Forum: fråga angående c++ utbildade

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> fråga angående c++ utbildade

Sidor: 1

Till botten

wonamik 09:12 - 5:e Juli 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Kommenteringstråd till blogginlägget fråga angående c++ utbildade.




Hetzz 15:17 - 5:e Juli 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
vad menas med fullutbildad? programmering är väl ett typsikt område där det hela tiden sker utveckling? (jag kan ha brutalt fel och bara spammar som vanligt)

-------------------------





FunkyChicken 19:01 - 5:e Juli 2007 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Ja, det beror förstås på vad man arbetar med. Det finns tex väldigt många duktiga människor som jobbar för ingen lön alls med att utveckla fri programvara...

För det första måste du förstå att "fullutbildad" inte är väldefinierat. Det är inte så att man läser massor av kurser om programmeringsspråket C++ och sedan är man "klar". En programmerare behöver ofta utbildning inom tex matematik, databaser, operativsystem, nätverk, etc utöver sina rena programmeringskunskaper. Dessutom läser man ofta flera språk och programmerings-teknik/metodik osv och inte bara "C++".

Vad man får för lön beror förstås på vilket företag/myndighet man jobbar, hur duktig man är, vilken utbildning man har, vilken arbetslivserfarenhet man har och vad det är man arbetar med. Högst lön har oftast de som arbetar med avancerad lågnivåprogrammering, men oftast arbetar man då med C eller assembler, inte med C++. C++ används mest till applikationer, spel, osv. Spelprogrammerare på stora företag har oftast bra lön men det är V,,LDIGT svårt att få jobb på ett sådant. Stora företag som gör vetenskapliga program kan jag tänka mig betalar bra, men då behöver man nog kunna mer än bara programmering. Som konsult kan man däremot tjäna bra. Då arbetar man i projekt hos kunden. Konsulter tjänar ofta mer än anställda.

Det finns många olika utbildningar för den som vill jobba som programmerare, allt från KY- till civilingengörsutbildningar och kandidat/magister i tex datavetenskap. Fackförbunden brukar sammanställa listor över rekommenderade löner för olika yrkesgrupper. Surfa runt eller ring, de har betalt för att svara på sånt.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> fråga angående c++ utbildade
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen