Forum: CCC2007

Forum huvudsida -> Övrigt -> CCC2007

Sidor: 1 2

Till botten

FunkyChicken 16:41 - 24:e Juni 2007 | Post #1
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Humdidum.

Vilka var genuint intresserade av att åka till CCC? Och vilka vill isf företa en koordinerad blinken-resa? Please report! Biljetter verkar inte ha dykt upp, trots att de skulle släppts i maj, men när de väl gör det är det väl dags att planera lite? (Inte vår starka sida, jag vet...)

Det som borde "planeras" är väl dock inte mycket mer än "resa" och "boende", så det är nästan genomförbart...

Vad gäller "resa" tycker jag fortfarande att dedikerad blinkenmobil låter roligast. Bil har ett antal fördelar såsom: Man kan köra vilka vägar och till vilka platser man vill, man kan spela musik i den, sova i den, frakta massor av saker i den, frakta sprit i den, slipper passa tidtabeller osv. ,,ven en del nackdelar dock som att man kan åka vilse, någon måste köra den, den måste parkeras, kan gå sönder, mm. Jag gissar att bil är det klart billigaste alternativet (att köpa en bil kan bli dyrt - beroende på hur stor/bra den är - men när man åkt färdigt kan man sälja bilen (och ev spriten, se ovan) igen, kvar blir bensinkostnader som iofs kan bli ganska höga, men är man flera som delar är det nog inte så farligt). Dock har jag redan postat ett gäng blocketannonser utan gensvar så jag gissar att folk inte tycker att det är genomförbart.

Kvarstår gör väl isf tåg. Dels kan man köpa enskilda tågbiljetter, men ett annat förslag var de nya tågluffarkorten. Med den dyrare varianten kan man om jag minns rätt åka tåg vart man vill i europa fem dagar under en treveckorsperiod, vilket borgar för mer eller mindre lyckade äventyr åt random håll i världen, förutom CCC. En bekväm fördel är att man har en fast, känd, kostnad. Dessutom får man en hyffsad kompromiss mellan valfrihet och enkelhet. Begränsad packning. Risk för långa väntetider, förseningar, etc. Kräver viss mån av planering så att man vet att tåg går dit man vill att de ska gå.

Andra mindre bra men möjliga alternativ är lifta, buss, flyg...?

Boende sker i tält på campen. Man behöver tält. Ev andra boendeformer på väg till/från camp.


Budget:
Interrail-kort: 200,
Inträde: 150,
Mat: ???
...


Här är ozamosis tråd om CCC med karta, filmklipp och diverse resplaner involverande stridsvagnskonvojer, etc.
Här är officiella hemsidan.
De har även en wiki.
Sj har en sida om tågresor till Tyskland och en sida om de nya InterRailkorten.



Anyone?




ozamosi 16:58 - 24:e Juni 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
5 valfria dagar inom 10 dagar, 10 dagar inom 22, eller 1 månad fritt resande är det som finns. Men det är ju mindre detaljer.

Arrangören förklarade att "det vore inte CCC om det inte vore försenat", men har låtit hälsa att de kommer "när som helst". Det har han alltså sagt kontinueligt sedan månadsskiftetSmiley

Biljett kostar 130,

Var det någon mer än jag av irc-drägget som var genuint intresserad, egentligen? Tycker jag hör gnäll om pengar hela tiden från alla som inte gnäller om tidSmiley

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 16:58 - 24:e Juni 2007


Independence 17:11 - 24:e Juni 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
5 dagar inom 10 dagar kostade ju bara ~1500kr för ungdom, och om biljetten "bara" är 130, så blir det ju inte längre fullt lika dyrtSmiley *drar ner lite på gnäll-om-pengar-kontrollen*

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 17:12 - 24:e Juni 2007


FunkyChicken 17:11 - 24:e Juni 2007 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Vad händer/har hänt på IRC?
Och hur lyckas en datanörd försätta sig i en situation utan kopiösa mängder av tid och pengar?




Independence 17:16 - 24:e Juni 2007 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
[...]
Och hur lyckas en datanörd försätta sig i en situation utan kopiösa mängder av tid och pengar?


Datanördar är väl experter på att göra av med kopiösa mängder extra tid och pengar snarareSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 17:20 - 24:e Juni 2007 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
På vadå? När laptopen och USB-muggen är betald blir det väl rejält med C$N kvar ändå? Kläder, uteliv, osv brukar ju inte precis vara jätteprioriterat. Och att skära ned på sova/data-tid är ju inte svårt, särskilt som man kan ägna sig åt det på campen om man vill...
Aja, tanken var att denna tråd inte skulle gå helt offtopic riktigt än...




ozamosi 17:22 - 24:e Juni 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Independence:
5 dagar inom 10 dagar kostade ju bara ~1500kr för ungdom, och om biljetten "bara" är 130, så blir det ju inte längre fullt lika dyrtSmiley *drar ner lite på gnäll-om-pengar-kontrollen*

Tio dagar är ju liiiite *drar upp allmänt-gnäll-kontrollen* (ok, inte jättelite, men ändå)

Pengar... Får man inga CSN-pengar på ett halvår så blir man fattigSmiley

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 17:23 - 24:e Juni 2007


HärJ 19:10 - 24:e Juni 2007 | Post #8
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag vill ju åka!
kan ingen fixa semester åt mig då istället för i juli....
jag blir bara deppig...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Independence 18:37 - 25:e Juni 2007 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det ryktades på IRC att man kan köpa biljetter nu. Så... ska vi göra något eller bara sitta och vänta på att det ska bli försent?Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 21:07 - 25:e Juni 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
För sent? Det är ju nördar - det blir aldrig försentSmiley Det blir bara dyrare. Fast när det väl har blivit dyrare så blir det snart billigare igenSmiley

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 21:42 - 25:e Juni 2007 | Post #11
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
+5 insightful till båda




FunkyChicken 14:23 - 27:e Juni 2007 | Post #12
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
,,r ni medvetna om att interrailkorten inte gäller i det land man köper dem? Jag kommer förmodligen redan att vara i Lund i augusti så det är lungt för min del, men resande från Linköping åker nog på att betala för resan söderut. Man får visserligen rabatt, men det varkar vara på "ordinarie pris" (ej student/ungdom?) och avgift för sittplats tillkommer(?) så jag vet inte om det är värt nåt egentligen.
Sj har ett natttåg från malmö till Berlin som verkar smidigt och bra, om jag fattat rätt kostar det 150 kr om man har ett interrailkort. Från Berlin till Finow borde ju inte vara några problem och borde vara gratis med interrail.

Förslag till reviderad budget:
Interrail ~1500kr
(Lkpg-Malmö - ???)
Malmö-Berlin - 150 kr
Berlin-Finow - 0 kr
Ticket - 130,
Finow-Berlin - 0kr
Berlin-Malmö - 150 kr
(Malmö-Lkpg - ???)

Har någon ett tält?




FunkyChicken 19:52 - 2:a Juli 2007 | Post #13
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Jag har konsulterat min lokala tysk (ah.. en sektreferens!) som tyckte att natt-tåg till Berlin är ett utomordentligt sätt att frakta sig söderut. Vidare finns tydligen ett antal lågprisflygbolag som flyger sthlm-berlin men de verkar dyrare än interrail.

Har någon ett tält?




Tesuki 20:09 - 2:a Juli 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
jag är riktigt sugen på att hänga med, dock vet jag inte ifall jag har råd.
verkar dyrt.
jag hatar att inte ha jobb...

jag har ett tält tror jag, men det är litet. tror man kan få max plats med 3personer. men då blir det trångt.




FunkyChicken 20:15 - 2:a Juli 2007 | Post #15
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Förresten, mina föräldrar har ett rejält tält som funkar att "bo i" flera dar, sovplats för fyra pers, plus extra plats för bord, etc i yttertältet. Högt i tak så man kan stå upprätt. Det är dock bökigt att frakta med sig, två stora säckar med stålrör och grejjer.




Tesuki 20:34 - 2:a Juli 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
hur stor möjlighet är det att vi skulle lyckas få tag i en BlinkenMobil? stor, liten, minimalistisk eller NULL?
bil kostar väll ca 10kr/mil och efter dålig uppskattning är det någonstans mellan 100-200 beroende på hur man kör. Så det blir mellan 2000 till 4000kr i färdkostnad.

att släpa på stort tält låter jobbigt. fast det tältet låter bra.


Senast redigerad 20:35 - 2:a Juli 2007


FunkyChicken 20:43 - 2:a Juli 2007 | Post #17
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Att få tag i en är inte jättesvårt, hela världen är precis proppfull av bilar. Dock orkar iaf jag som sagt inte dra upp fler blocketannonser - och lika bra är väl kanske det, såvitt jag vet är jag den enda av oss som har körkort och jag har nog ingen jättestor lust att sträckköra hundra mil och sedan hem igen. Stora bilar drar lite mer, särskilt om de är fulllastade, men en tusing per person borde ge marginal tycker jag. Däremot kostar bro/färja.




Tesuki 20:50 - 2:a Juli 2007 | Post #18
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
hur får man lättast tag i interrail kort är det sådant som finns på interRail.net?
isåfall finns det inget svenskt?




FunkyChicken 20:58 - 2:a Juli 2007 | Post #19
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Kolla sj-länken jag postade, gå till "broschyr" (en viss webmaster borde skjutas, ja). Poängen med korten är att de inte gäller i Sverige men överallt annars. Det är nog "global pass" man vill ha.
Man måste ha sitt pass när man köper interrail, så ozamosi borde fixa sitt pass då det kan ta ett tag, särskilt på sommaren!




FunkyChicken 15:55 - 3:e Juli 2007 | Post #20
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Ursäkta bumpandet, men jag är också riktigt sugen på att åka och om det blir nån koordinerad resa måste jag ha en prototyp till resplan ganska omgående...




Independence 20:29 - 3:e Juli 2007 | Post #21
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Min syster sa att det (i alla fall förr) var så att man fick halva priset på de biljetter i det landet man köpte kortet, eftersom man inte fick åka "gratis" där (kan dock vara omgjort nu).
Jag tycker fortfarande inte att BlinkenMobil är något bra eller ens realistiskt alternativ. Jag antar att ingen här har så mycket kunskap om att köpa begagnade bilar, så troligtvis blir vi snuvade på ett antal tusen kronor som vi går back. Troligtvis går den sönder någonstans, och troligtvis får vi både fortkörningsböter och parkeringsböterSmiley Att sedan dela pengar är jobbigt rättvist/bra är jobbigt, att köra är jobbigt, att bli beskylld för att ha orsakat böter när man kör som folk tycker den personen ska betala osv osv känns bara Jobbigt.
Tåg är dessutom miljövänligt!Smiley


-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 20:39 - 3:e Juli 2007 | Post #22
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Man får odefinierad rabatt på inrikeståg, men jag undrar som sagt om det inte är nåt fuffens med den då den gäller "ordinarie pris" och inte garanterar sittplats... men det är ju bara att provboka en biljett och se vad den kostar.




ozamosi 06:21 - 7:e Juli 2007 | Post #23
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
*får ändan ur*

Vilka ska åka, och varifrån? Det är ca 1 månad kvar +/- några dagar, beroende på när vi åker. Det börjar alltså bli dags att bestämma sig.

Att åka från linköping till berlin görs troligen billigast utan något interrailkort. Nattåget till Berlin från Malmö kostar 550 spänn utan kort, och 150 spänn med kort, vilket innebär en rabatt på 800 kr tur och retur. Förutom det ska vi åka pendeltåg 1 hållplats i Tyskland, och åka till Malmö, då kortet ger en odefinierad rabatt. Jag kan inte tänka mig att det blir tillräckligt mycket för att man ska tjäna pengar på kortet (kortet kostar 1 500).

För att åka till Malmö från Linköping kostar X200 ca 600 kr, men det finns ett fultåg för ca 100 kr (det som går den 2:e kostar idag 137 kr och igår 97 kr - vi förlorar pengar!). Då kommer man fram 35 minuter innan Berlintåget går, vilket Borde räcka, även om det är SJ.

Totalt tågpris bör alltså bli max 1 500, vilket indy sagt att han har råd medSmiley

Alltså: vill vi inte betala mycket ska vi betala nu, inte sen. Jag vill inte betala mycket. För att veta för vilken dag vi ska betala måste vi bestämma när vi ska åka. För att veta det måste vi veta när alla kan, och för att veta det måste vi veta vilka "alla" innefattar.

Om jag förstår rätt är det jag och independence som åker från Linköping, och sedan möter funky nere i Malmö. Tesuki transporterar sig eventuellt dit också, och nibbo har pratat om resa senare, så honom behöver jag inte ta hänsyn till. Jag har som sagt kollat på priser den 2:e (från Sverige, vilket skulle innebära Tyskland den 3:e), eftersom jag tycker om att få betala för att få arbeta (mycket bättre än att få betaltSmiley ), men funky hade visst svårt att sticka så tidigt. Några dagar senare? Hur många?

På WTH var dagen innan det började mest tänkt som extra marginal ifall något gick snett. Många kom då, och det var officiellt inofficiellt första dagen av enemanget (i planeringen stod det "folk anländer, uppbyggandet klart - det känns som om WTH redan har börjat"). Det är alltså 7:e i det här fallet. En fördel med att komma ytterligare några dagar tidigare och hjälpa till är att man får tid att lära känna fler personer - tempot är lägre, personerna färre, man tvingas kommunicera när man hjälps åt med en uppgift, det finns inte massa föreläsningar man vill vara på samtidigt, och även om inte superstjärnorna är där, så är många andra coola människor det. Jag vet inte om tyskar är så förbannat lata som holländare - det finns en risk för att tyskar faktiskt tolkar "göra uppgift" som "göra uppgift" och inte som "snacka skit och titta på uppgift framför sig", men jag tror inte den risken är överhängande.Smiley Att få se all galen organisation (typ hur nätverket byggs upp) brukar vara spännande det också.

Och så rekomenderar jag alla att beställa/betala inträdesbiljett nu, och inte sen, för då sparar man 20 euro. *har betalat*

Edit: och så måste vi avgöra hur vi ska få våra vägluder-munderingarSmiley

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 06:54 - 7:e Juli 2007


FunkyChicken 10:01 - 7:e Juli 2007 | Post #24
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Very well. Jag kan tänka mig att åka den tredje, framme 4:e. Blir det bra?

Vi behöver fortfarande tält (och hämtning från tåg om luderplanen fallerar)

Vi borde ha exakt en person som bokar berlintåg åt alla så får vi samma kupé att husera i.

http://www.forsakringskassan.se/tjanster/eu-kort/index.php kan vara bra att ha i allmänhet.

EDIT: Hur bär man sig åt för att betala pengar till ett utländskt bankkonto? Halp!


Senast redigerad 11:00 - 7:e Juli 2007


ozamosi 13:14 - 7:e Juli 2007 | Post #25
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det blir bra *väntar på fler bekräftanden*

För att betala pengar till utlänskt bankkonto trycker man i nordeas webbmojj på överföringar -> till utlandet, och så skriver man i IBAN och BIC i för ändamålet avsedda fält.

Tält går i värsta fall att göra på det enkla sättet: passera -B, motsvarande, och köp det billigaste de har, samt en rulle silvertejp. Jag tror att jag med lite tur kan fixa ett likadant bökigt tält som du kunde, fast som är från 70-talet, och som förmodligen inte packats upp på 5-10 år (med andra ord låter det olämpligt) eller ett treochenhalvmannatält (vilket såklart blir mindre med lite packning) av iglomodell. Tesuki hade ett liknande, så om vi båda tar med det så borde det bli ca 6 platser, vilket borde räcka. Om nu ingen har något som alla får plats i, alltså.

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Övrigt -> CCC2007
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen