Forum: stdio.h finns inte?

Forum huvudsida -> Programmering -> stdio.h finns inte?

Sidor: 1

Till botten

Bewwen 21:59 - 20:e Juni 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM
Tjenare..
Jag är nykomling här på blinkenlights men hoppas att ni ska vara snälla och trevliga mot mig i alla fallSmiley

Jag kodar C++, VB, PHP, JAVA osvosv å jag skäms nästan lite över att säga att jag knappt testat linux innan..

Men nu kännde jag att det var dags.. Jag tänte börja med att lära mig att koda C

men vad händer när jag ska kompilera mitt första klassiska "Hello World" script?..
gcc helloworld.c <<<---- så gör man?
(apt-get install gcc) <<<--- detta körs innan för att installera gcc?

Den talar om att den inte hittar "stdio.h" å jag hittar inget på nätet om vad jag ska göra?

är det fel på mig? eller på min linuxdist? Jag kör Linux DebianSmiley

Hoppas det finns en enkel lösning på mitt oerhört svåra problem^^

Tack på förhand
//Bewwen




ozamosi 22:15 - 20:e Juni 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det är inget fel på debianSmiley

Jag föreslår att du installerar paketet build-essential, vilket ger dig en C-kompilator (gcc), en C++-kompilator (g++), make för att skriva regler för enklare kompilering av större projekt, samt - vilket i ditt fall är det viktigaste - paketet libc6-dev, som innehåller standard-C-headerfiler.

En annan lösning är att bara installera libc6-dev direkt, men det är ju inte lika kulSmiley

-------------------------
Ljusblå



Bewwen 23:04 - 20:e Juni 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM
Yeah! de funkar..
fan va coolt^^

vart kan jag läsa mera om detta.. jag gillar nämnligen inte att ställa så mkt frågår.. jag är en kille som gillar "lerning by doing" xD
att sedan hjälpa andra är OKSmiley

thx för snabbt svar btw..
//Bewwen




ozamosi 23:52 - 20:e Juni 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Mer om vad? Debian? Programmering i linuxmiljöer?

Jag brukar ha samma inställning (fråga min stackars dator så ska du få höra). Jag har lärt mig att googlaSmiley
Googling (med "debian" eller "ubuntu" i slutet av söksträngen) eller technoratisökning brukar kunna svara på det mesta. Ubuntus wiki och forum har en hel del kunskap, debianinformation är enligt min erfarenhet mer utspridd.

Varför nämner jag Ubuntu? De två distributionerna är tillräckligt lika för att det nästan aldrig ska spela någon roll vilken man hittar information om. För ett par år sedan sökte jag alltid med "ubuntu" på slutet när det handlade om skrivbordsrelaterade saker, och "debian" om det handlade om kod eller administration, oavsett vilken distribution jag använde för stunden. Nuförtiden finns det mycket dokumentation om Ubuntu även för användning som inte är direkt skrivbordsmiljörelaterad, så jag brukar försöka med båda två.

Just paketet build-essential tror jag antingen någon sagt till mig, precis som jag just sa till dig, eller så har jag bara råkat hitta det när jag letade efter något annat. Tror jag.

Slutligen finns alltid de ogenomträngliga gamla man-sidor och info-sidor. De där som ingen någonsin läser, men som alla elitistiska unixsnobbar alltid hänvisar till. Jag antar att det vore direkt fel av mig att inte ens nämna demSmiley

-------------------------
Ljusblå



Bewwen 11:49 - 21:a Juni 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 9


Skicka PM
Tack ozamosi.

Jag ska försöka lägga allt på minnet och se om jag kan kirra ngn kul app så småningom..

"I know, Google knows the answer!"
Men skulle jag ha några funderingar så kommer jag tillbaka.. : )

(skulle? de e klart jag kmr tillbaka^)

//Bewwen




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> stdio.h finns inte?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen