Forum: Lite hjälp (nybörjare)

Forum huvudsida -> Programmering -> Lite hjälp (nybörjare)

Sidor: 1

Till botten

mr_game 10:59 - 26:e Maj 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
hej jag är en ny börjare på c++ (starta igår) jag har gjort den del när man lär sig göra ett litet spel har mixat lite med det laggt till nya monster och sånt. men nu vill jag göra något annat lite svårare jag vill ha lite grafik med men jag fattar inte hur kan ni hjälpa mig.

jag använder dev-c++

snälla inte för svåra ord jag är 14 år


ps jag ärlskar blinkligths!!!!!!!!!Smiley




Nissebosselasse 11:08 - 26:e Maj 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Det finns artiklar här på Blinkenlights, kolla under "Artiklar" längst upp.

Här finns grafikhantering med SDL:
http://www.blinkenlights.se/articles/grafikmedsdl/part1/

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



mr_game 11:13 - 26:e Maj 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
jo jag vet jag testa den men den funka ej jag förstod inget




jockepockee 11:18 - 26:e Maj 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
läs igenom den noga och gör precis som står så fungerar det

-------------------------





mr_game 11:27 - 26:e Maj 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
fungerar det med dev då också eller





Independence 12:06 - 26:e Maj 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tror någon här beskrev hur man får igång det i Dev-C++: http://www.blinkenlights.se/forum/topic1135/page1/

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





mr_game 13:19 - 26:e Maj 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
tack så mycket men när jag gör detta så kommer det upp tryck in valfri tangent sen inget mer efter jag har tryckt så stängs det




FunkyChicken 20:48 - 26:e Maj 2007 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
C++ är ett kraftfullt språk, men inte helt enkelt alla gånger. Börja med att ta ett par veckor för att lära dig grunderna, särskilt om du inte programmerat förut. ,,ven om det är fullt möjligt att börja med sdl på en gång så kommer du garanterat att göra små fel som kommer ta åtskilliga timmar att hitta och åtgärda, helt enkelt eftersom du är ovan vid språket.

I längden lönar det sig tusen gånger om att ta tid på sig och verkligen sätta sig in i vad man gör. Börja med att se till att du verkligen behärskar språket och kan läsa och skriva program. Villkorssatser, loopar, variabler, datatyper, arrays, funktioner, osv. Bekanta dig med din IDE (alltså dev-C++) och utforska dess funktioner. Läs sedan på ordentliget om hur objektorientering fungerar. Det är ett stort ämne med många överflödiga områden, men också mycket ovärderliga kunskaper. Sedan kan du äntligen ta tag i något specifikt område och då kommer du tjäna på att du verkligen förstår vad du gör. ,,r det grafik och små spel du vill inrikta dig på ska du lära dig använda ett grafikbibliotek, till exempel OpenGL, DirectX eller SDL (ett förenklande "skal" kring dessa).




mr_game 09:50 - 27:e Maj 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
ok tack så mycket jag ska nog ta och göra ett textbaserat spel till med lite mer funktioner




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Lite hjälp (nybörjare)
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen