Forum: Videoinspelning av Richard Stallman i Linköping

Forum huvudsida -> Politik -> Videoinspelning av Richard Stallman i Linköping

Sidor: 1 2

Till botten

Independence 19:14 - 4:e Juni 2007 | Post #26
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av derfian:
    Citat av pelle1953:
Men det var ju synd att jag inte hade någon fungerande WMV-encoder.


Säg mig, vad är det för fel med Ogg Theora nu igen?


Antagligen så klarar inte windows media player att spela sådana filer out-of-the-box, och stackars windowsmänniskor kan ju inte bekymras med att vara tvugna att ladda ner codecs för att spela filmerSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 19:20 - 4:e Juni 2007 | Post #27
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
...typ som till Real-filmer?Smiley

-------------------------
Ljusblå



Tesuki 19:49 - 4:e Juni 2007 | Post #28
Medlem
Inlägg: 122


Skicka PM
real filmer går väll ändast spela upp med det där.
och det talet var riktigt interisant. lärde mig massa nya saker om copyright.




derfian 20:15 - 4:e Juni 2007 | Post #29
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Det finns ju Theoraplugins för Directshow, då ska det väl bara vara att tuta och köra med mer eller mindre valfri mediaspelare som inte drabbats av NIH-syndromet. Om man nu är fast på Windows, det vill säga.




pelle1953 22:09 - 4:e Juni 2007 | Post #30
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
JA, JAG SK,,MS over mitt agerande men syftet var gott.
Vi datasnubbar som är födda 1953 måste också få komma till tals i "comman media". Ett uttryck som jag stulit från Noam Chomsky som skall eller har snackat här i Uppsala.
http://www.chomsky.info/

----

Ofanstående svar som jag hoppas kunna återkomma till ville jag skicka till ozamosi för länge sedan men kom Av-mig när jag misslyckades med att ladda upp en Av-atar. Och på vägen till toa snubblade jag över ett bötesföreläggande på 1500:- för ett gammalt misslyckat bältespåsättande uti baksätet. Jag blev därvid tvungen att gå till Kopprativa och köpa folköl i rent blodtryckssänkande syfte. Kanske skall jag ta en Inderal och skriva ett ännu elakare svar till assistentåklagaren.

2 frågor:
(Men varför fanns inte pilsneralternativet med i eran omröstning?)
(Och vad är det för begränsningar på en avatar? Bilduppladdning går ju bra.)

---
Mer svar:

Derfian:
Ogg är OK för en GNU!

Independence.
Uppspelningsmöjligheterna begränsas nog bara av en Copywright som är riktad mot världens rikaste person.
Men rent tekniskt sett är det väl inget större fel på Real10 formatet. Och dessutom har ju John Smith lagt upp en jäfla massa gamla roliga Kung_Fu filmer på Piratbukten.
Just den här har jag somnat till flera gånger.
http://thepiratebay.org/tor/3642588/%5BKung_Fu%5D_Mystery_Of_Chess_Boxing_(1979)_-_Rmvb

Tesuki.
De flesta Real Player formaten har funnits på Mplayer sedan urminnes tider. Men John Smith rekomenderar
Real Alternative 1.5.1 (Media Player Classic). Ladda ner:
http://thepiratebay.org/tor/3682282/%5BKung_Fu%5D_The_Magnificent_Butcher_(1979)_-_DVD_Rmvb
och läs Read_Me filen. (filmen är också sevärld med sitt lilla schackslagsmål och sitt Kalliografiska Storslagsmål vilka endast överträffas i slutet av filmens fyllbultsmästare)

Derfian igen:
Jo, jag sitter för tillfället fast med Windogs på en HP9091.
Och vill nog tänka efter ett tag till innan jag bättrar mig.
Jag kör mest med BSplayer och då sitter jag inte direkt fast
även om det kan hända konstiga saker mä HåDeTeVe.
(Bluerayproblemet är nog inte riktigt löst än.)

PS
En fråga till. Kan någon hjälpa mig att bli member på Demonoid.com? Dom tycks sitta på den senast upphittade Real Producer mjukvaran.





Independence 02:45 - 5:e Juni 2007 | Post #31
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag får erkänna att jag inte använt realplayer på väldigt länge, men senast jag använde det var kvaliten på filmerna helt hysteriskt dålig. Kanske har det bättrat sig, men det är fortfarande ett stängt format (väl?) och det är säkert skyddad av mängder olika patent och andra hemskheter. Windows media video är ju precis lika dåligt ur frimjukvaru-synpunkt, fast det har kanske lite bättre kvalite. Hur som helst så är tanken att distrubera filmer om hur fel det är med patent och stängd mjukvara i filformat som är patenterade och endast får öppnas med stängd mjukvara inte så väl genomtänkt kanske. Bättre vore att bara lägga upp orginalfilen på the piratebay om det nu är att nå den stora publiken du vill åt.
Diverse frågor som inte har med den här trådens ämne att göra låter jag bli att svara på, för att inte hamna allt för off-topicSmiley (skickade dock ett pm angående avataren)

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





pelle1953 03:13 - 5:e Juni 2007 | Post #32
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM

Hej igen - och ursäkta att jag stör verksamheten.

Men jag glömde ju att fråga Belsebubben vilken låt som Stallman inte sjöng, och var man kan hitta den utan att söka sig rent fördärvad. Detta var faktiskt första gången som jag hörde hans röst. Men jag har ju läst en hel del av det som han skrivit genom åren.

Men en sak av honom som jag inte har läst är den hårddisk- gloria som han fick på huve när han blev den förste och ende som blivit helgonförklarad in the Church of EMACS. Ty den luntan levererades i en lispavskalad 4.4 MB version på ett stort tungt jävla magnetband som nån listig fan från UDAC krönt min skrivbords286a med. Jag tror det var runt 1981 som jag genast kontrade med mina egna rnoff-inspirerade macron till min PeMaxs på en liten 360 KB diskett och frågade snubbarna om dom kunde stoppa in den lilla vackra i någon sina inte alltför interaktiva Superdatorer.

(Om ni orkat läsa så här långt så kanske ni undrar varför jag skriver så dumt. Baktanken är den att mina grannar har börjat blogga - och efter att i många år försökt få folk att skriwa på wiki-wiki kanske jag skall försöka att blogga hos er. Den verkar inte alls dum, och buggarna verkar vara fåniga & få. Och detta inlägg tänker jag använda som templat till det första i min första riktiga blogg.)

Det hade varit roligt att träffa den där Stallman i verkligheten. Det hade nog varit lätt att slå våra stora magar ihop. (detta tilltrots att fotot är fejkat ty jag väger bara 77 just nu.) Men det hade säkert blivit ett riktigt givande och tagande om vi skulle slå våra kloka huvuden ihop och bråka om "Hords of Hurds" i ett filosofiskt snack.

Und jetz; Noch einer kleine frage:
Wie kommt es das der Stallman so einen Bauch hatt ob Er nur Pipsi trinkt? - is he only faking it?

Men naturligtvis har jag en baktanke även med detta. Saken är den att redan på början av 70-talet var vi ett gäng glada microdatorbyggare här i Uppsala som försökte få Sveriges första Data-Professor (Hans Flack) att satsa på flera små computters istället för en jättedyr och jättestor.
Det skulle vara behagligt att ha Stallman bakom ryggen när Flack konfronterar lilla mig. Sist jag träffade honom
(för ca 15 år sen) satt han på Ve-Dala kolsvarta gillestuga i hopp om att ragga upp föreläsare. Han smög sig ned bredvid mig och frågade min mittemotsbordsgranne om inte han kunde haffa någon interessant snubbe som besökte Philips i Stockholm. Sedan frågade han hur han skulle bestycka den sin nya Cray MPY dator som skulle ställas i Linköping, med bara drygt 5 MKr i statligt startbidrag.
- Varför frågar Du mig och inte Per om det, sa Rak.
- Han vet nog vad jag kommer att svara, sa jag.
- Jo, om det är han som sitter här så vet jag nog, sa Flack.
- Men, det vet inte jag, sa Henryk Rak.
Och jag tvingades att hålla ännu ett tal om samma sak. Jag hann kanppt börja innan Hasse reste sig och skrek
-- Kommer Du inte ihåg mig? Jag brukade ju sitta i terminalrummet tidigt på morgonen, men när du kom så smög jag in i mitt eget rum och kopplade upp mig på en ledning till USA som jag säkert visste var säker. För jag minns att om du var i samma rum som mig så visste jag aldrig vad som kunde hända på min skärm.

Jag sökte faktiskt efter Hans Flack på Google eftersom jag
trodde att han hade flyttat bort till sina kära datorer i Linköping. Men det visade sig att han låst in sig i en helt okommunikativ Krypta på Cryptografen här i Uppsala.

Och tack gode Gud för att man slipper sådana paranoida lärare som tror att man jävlas med dem bara för att dom vet att man kan. Och detta till trots att man aldrig utsatt personen för något endastes bussträck.

Jag hoppas innerligt att dagens hackers har lärare som hänger med i utvecklingen. Dessutom hoppas jag att det finnes lärjungar som fortfarande lyssnar på gamlingar.

En gammal gambling som fortfarande är med här och där när han inte trampar luft i sin orgel hittar ni på:
http://www-cs-faculty.stanford.edu/~knuth/
Till skillnad från Stallman och mej, fick Knutte leka med räknemaskiner redan när de transistoriserades. Tjugo år efteråt när flera hundra trissor satt i samma kapsel var
det fortfarande rätt roligt att ändra i hårdvaran. Nu är det ju stört omöjligt. Och när det gäller software så vägrar jag och många andra att se längre fram än c. Det känns mycket bättre med Ada's (The princess of Lovelaces)
välskurna hålkort när man stoppar dem i med Babbage's
gamla vävmaskinsmultiplikator.

- Sorry for this, it was´nt intentional - just plain frustrasion. Och dessutom var jag ut och gick i skogen vid Hammarskog utförandes diverse Einsteinska tankeexperiment i samarbete med myrstackarna som irrade mellan stackarna vilka jag ännu inte hunnit eller kunnit implementera på mina räknemaskiner.









FunkyChicken 11:20 - 5:e Juni 2007 | Post #33
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
va F*N har hänt här under natten? Tråden är full av grötrim, datornostalgia och lagom läskiga bilder...

Jag har en liten aning om att jag vet vem du, käre pelle, är, och vice versa?




Hetzz 11:44 - 5:e Juni 2007 | Post #34
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
va F*N har hänt här under natten? Tråden är full av grötrim, datornostalgia och lagom läskiga bilder...

Jag har en liten aning om att jag vet vem du, käre pelle, är, och vice versa?


vill påminna dig om att du befinner dig på webbplatsen http://www.blinkenlights.se

-------------------------





pelle1953 06:32 - 6:e Juni 2007 | Post #35
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
Jag lovade ju att återkomma angående Noam.
Så här skrev Anna som håller i det hela till mig.

> Hej Per
>
> Vi inväntar besked från professor Chomsky om när han kommer. Hans hustru är allvarligt sjuk, vilket är anledningen till att han inte kunde komma på promotionen. Så snart hans situation har stabiliserat sig, så kommer vi överens om en tid för hans besök. Jag räknar med instundande läsår, dvs. ht07/vt08.
>
> Under sitt besök kommer han att ge ett antal seminarier/föreläsningar och vi kommer att annonsera dem.
>
> ,,r det något särskilt ämne du skulle vilja höra honom föreläsa om?
>
> Mvh,
> Anna
---
Till Er som skrivit så vill jag bara säga att:
Det var länge sedan jag var nere i källaren,
men jag tror att Albert Speer är där nere och murar på sitt nya Auzwitch VII. Och förväxlar ni inte mig med en helt annan kycklinfarmare från München? Eller känner ni mig genom den
elake Polske Juden Henryk Rak - som brukade presentera mig som "Doktor Mengeles högra hand" när han var dyng-rak.




Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Politik -> Videoinspelning av Richard Stallman i Linköping
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen