Forum: Solaris eller Ubuntu?

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Solaris eller Ubuntu?

Sidor: 1 2

Till botten

Dread 14:27 - 10:e Maj 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Två helt skilda operativ system jag vet. Men skulle villja veta lite mer om båda. Jag vill helst att det ska vara relativt simpelt att skaffa drivrutiner, då jag inte på långa vägar kommit så långt att jag kan göra egna.
Jag vill lära mig så mycket som möjligt om programmering i sig också, men då jag kan två språk, ingetdera är jag expert på, java och cpp, finns det bra möjligheter att programmera respektive språk i båda OSen? Eller är tex Ubuntu/annat linux baserat OS mest Python?

har planer på att köpa en hårdisk till inom en snar framtid, så tänkte ha Xp på ena och Linux/Solaris på den andra.

-------------------------
c++



ozamosi 16:02 - 10:e Maj 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Den enda skillnaden mellan dem är att solaris har sämre hårdvarustöd, efterblivna terminalprogram och ingen pakethanterare, men ett ganska coolt filsystem. Vad gäller grafiska saker kör ju bägge från början Xorg och gnome, och de är lika mycket python på båda systemen.

-------------------------
Ljusblå



Belsebubben 16:09 - 10:e Maj 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Linux, finns väldigt snålt med drivrutiner till Solaris senast jag kollade.

För att programmera så är nog båda OS:en lika bra. Möjligtvis att GNU/Linux vinner där med.

Nr. 3 Skriptspråk har sina fördelar, att lära sig ett kan ge oanade fördelar i produktivitet

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



Dread 16:16 - 10:e Maj 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Ok... trodde inte Solaris var "lika mycket" Unix baserat som t ex Ubuntu. Kanske mer fokuserat på Java, då dem trots allt (varit med och) utvecklat javaspråket

,,r det alltså stenkört om man har noll koll på Python eller överlever man om man tar det sakta men säkert?

Sen som jag skrev innan, så är jag intresserad av att lära mig så mycket som möjligt om programmering. Helst då inom Java och/eller Cpp, då det finns risk för att det skulle bli lite för rörigt för mig att blanda in ett tredjespråk för tillfället. ,,ven om jag är intresserad av flera andra, så känns det dumt att lämna ett träsk (ej negativt menat) utan att ha nåt målet och fastna i mitten av ett annat.

lutar nog mot Ubuntu eller liknande mer känt linuxsystem, då chansen är större att dem har rätt drivrutiner isf.

-------------------------
c++

Senast redigerad 16:17 - 10:e Maj 2007


Smygis 18:01 - 10:e Maj 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
Solaris ,,R unix.

Och varför skulle du inte vilja blanda in Python? Det är ju inte så att du måste vara och pilla på det.
Och python är ett fantastiskt språk imo. Och det är absolut inte svårt att lära sig.

Många av "ubuntu" programmen (Dom som är skrivna specifikt för ubuntu av ubuntu-folk) (alla?) är skrivna i python.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Independence 18:46 - 10:e Maj 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Du behöver inte kunna något alls om Pyhton för att köra Linux eller programmera i dina favoritspråk. Linux är inte mest baserat på Python, det mesta är C (men du behöver inte kunna C heller för den delen). Vill du snacka med OSet så går det från alla språk, du måste inte köra Python eller C.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Dread 19:17 - 10:e Maj 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Ok, vart mest så att det fanns bra stöd/program att göra det i.
Jag har inget emot fler språk, bara att röra ihop dem. Mest bara att jag håller på med java mycket i skolan, och sen till hösten när högskolan börjar, så har jag hört att Java ska vara det mest flitigt använda språket, samt att linux brukar vara populärt på skolornas datorer (iaf på chalmers, vet inte hur det är nere i Lund dit jag förhoppningsvis ska). så det kan vara bra att vänja sig vid det också.

-------------------------
c++

Senast redigerad 19:18 - 10:e Maj 2007


Independence 19:40 - 10:e Maj 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
,,r det för att lära dig att använda skolans datorer så spelar det nog inte så stor roll om det är Linux eller Solaris du/dom kör egentligen. Båda är UNIX-liknande åtminstonde, och man använder ofta nästan samma program på båda. Det som du kanske kan ha hjälp av är att lära dig lite om bash eller något annat skal (shell). Lite vanliga saker som att skapa mappar, redigera textfiler, flytta, kopiera, ta bort och skapa filer osv.

Ett hett tips är följande lilla "kurs" om UNIX, "Jag och mitt skal":
http://www.mdh.se/netcenter/ct3370/v2005/ur.unix-utbildning.mp3
(inte så seriösSmiley )

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 20:04 - 10:e Maj 2007 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
*mumlar något om coreutils, och nämner gzcat filnamn | tar xvf - och tar xvzf filnamn *

-------------------------
Ljusblå



derfian 21:16 - 10:e Maj 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Solaris ,,R UNIX, som sagt. Riktigt, enterprisigt UNIX. Inte UNIX-efterapare som Linux :-)

Det vore underligt om inte Solaris hade bra Javastöd - det är ju trots allt Sun-produkter båda två. Båda OS:en är välfungerande utvecklingsplattformar för ungefär de flesta språk du kan tänka dig, men Linux är lite snällare mot nybörjare.

oz: gtar är GNU tar om du har gnu coreutils installerade. Jag tror dem är det per default.




ozamosi 21:28 - 10:e Maj 2007 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det hindrar mig inte från att muttra om detSmiley

-------------------------
Ljusblå



Dread 22:37 - 10:e Maj 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
ok, tror jag köper en hårdisk imorgon eftermiddag har vägarna förbi netonnet då. Då ska jag bara lyckas med att välja rätt hårdisk sen är allt klappat å klart. Blir nog Ubuntu, den vanliga(?) releasen, 7.04 då den verkar vara den allra mest nybörjarvänliga releasen. Fast antagligen har jag kul med detta hela helgen innan allt blir ordentligt gjort, that is.

-------------------------
c++



add 15:23 - 17:e Maj 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
hur gick det med att välja mjukvara nu då? valde du gnu/linux eller valde du solaris?

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





Dread 20:05 - 17:e Maj 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
väntar på min hårdisk så har inte installerat nåt än (var trasig när jag fick den, får en ny i mitten av nästa vecka), men har tankat hem och bränt ut ubuntu, då jag även kan rådfråga min lärare ifall nåt skulle gå snett. Eventuellt att jag testar nåt annat lite längre fram, beroende på om jag trivs med ubuntu eller inte.

-------------------------
c++



Dread 21:35 - 24:e Maj 2007 | Post #15
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
så håller på å formatera hårdisken nu (nya), så ska installera det ikväll, alternativt imorgon, blir nog imorgon, för fundera på gentoo 2007 nu också, någon som testat det? och kan säga positiva negativa saker i jämförelse med varandra?

läste att gentoo 2007 går snabbare att starta och rent allmänt att använda då den kompileras efter hårdvara vid installationen, men att det då tar längre tid att installera.

-------------------------
c++



ozamosi 22:01 - 24:e Maj 2007 | Post #16
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det går eventuellt snabbare att starta gentoo. Det går inte (märkbart) snabbare än Ubuntu att använda. Den riktiga fördelen med gentoo är att man kan få det precis som man vill, nackdelen är att man måste ägna halva sitt liv åt att vänta på kompileringar.



-------------------------
Ljusblå



derfian 22:03 - 24:e Maj 2007 | Post #17
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
    Citat av Dread:
så håller på å formatera hårdisken nu (nya), så ska installera det ikväll, alternativt imorgon, blir nog imorgon, för fundera på gentoo 2007 nu också, någon som testat det? och kan säga positiva negativa saker i jämförelse med varandra?

läste att gentoo 2007 går snabbare att starta och rent allmänt att använda då den kompileras efter hårdvara vid installationen, men att det då tar längre tid att installera.


Att Gentoo är snabbare är till allra största del bullshit. Visserligen kan man teoretiskt kompilera hela sin värld med "--omg-optimized" men det ger förmodligen bara upphov i trasiga program och andra dumma saker. Grejen med Gentoo är att man får en installation som bara innehåller det du själv vill ha.

Det är väl värt besväret om du har tid att slå ihjäl och inte katastrofalt misslyckas med att läsa den fullt dugliga dokumentationen, men kanske inte optimalt om man bara vill ha ett system med extra allt som bara funkar direkt när man ploppar in en CD i datorn.

Jag gillar dessutom Gentoo som utvecklingsplattform. Dumma *-dev-paket :-(




ozamosi 22:06 - 24:e Maj 2007 | Post #18
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Ubuntu vs Gentoo borde väl förresten vara som Emacs vs Vim eller Gnome vs KDE? Vi är dåliga representanter för våra respektive favoritsystemSmiley

-------------------------
Ljusblå



Dread 12:39 - 25:e Maj 2007 | Post #19
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
ok, sitter med ubuntu startat via cdn, men får inte rätt på installationen, jag har två hårdiskar men den säger; inget rotfilsystem definierat, korrigera det här från partitioneringsmenyn,
om jag ändrar filsystemet till ext3 (som jag fick reda på är linux filsystmet), och sen mount point till "/" så "gnäller" den inte m rotfilsystem, men istället så pratar den om växlingsfilen, dvs att jag inte valt någonSmiley

hur fixar jag detta? tänkte egentligen dela min nya hårdisk, men om jag inte väljer manuell så verkar det som den automatiskt väljer min windows hårddisk, och den vill jag ha kvar tillsvidare .

kortsagt; hjälp!

-------------------------
c++



Independence 12:57 - 25:e Maj 2007 | Post #20
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Du får lämna lite utrymme till en swap-partition. Denna ska ha ett speciellt filsystem som heter typ linux swap eller så. Du behöver inte välja någon monteringspunkt för den.
Sedan ska det nog inte vara något mer tror jag, om du inte vill ha t ex /home på en egen partition.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Dread 13:01 - 25:e Maj 2007 | Post #21
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Ok, Tackar(!)
Jo, nu funkar det, /home, vad gör det? skippar det för tillfället (vill komma igång asap), för nu när jag vet hur man gör mer eller mindre så kan jag alltid installera om igen.

-------------------------
c++



derfian 13:08 - 25:e Maj 2007 | Post #22
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Tja... det är där din hemkatalog och dina filer lagras. Du vill ha en /home, men du behöver inte en egen partition för det. Det är smidigt att ha det däremot.




Dread 14:09 - 25:e Maj 2007 | Post #23
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
ok, nu ska ja bara tanka hem diverse filer med pakethanteraren, finns det nån bra faq/tutorial man kan vända sig till när man ska installera kompilatorer (c++, java) och lite mer om hur det går till? Ska iofs läsa medföljande information (hjälp och stöd) så småningom.

EDIT:
helvete... är något mycket märkligt på gång, Ubuntu vill bara starta ibland, för det mesta så stannar den vid första sträcket och vill inte längre, sen vill inte windows heller starta, när jag väljer microsoft windows xp, så står det error 21 disk doesnt exist1?
någon som har en ide om vad som kan vara fel?

-------------------------
c++

Senast redigerad 15:23 - 25:e Maj 2007


Dread 15:55 - 25:e Maj 2007 | Post #24
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
verkar som ubuntu bara laddar ifall jag har skivan i, tror jag, sen när jag väljer xp så kommer det bara error 21 selected disk doesn exist, som jag skrev innan...
Undrar ifall jag ska installera om ubuntu, tycker det borde fungera. problemet är att även om det fixar sig för ubuntu så tror jag inte det fixar sig för xpSmiley


-------------------------
c++



Dread 16:46 - 25:e Maj 2007 | Post #25
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
hittade detta nyss;

2 : "Selected disk doesn't exist"

This error is returned if the device part of a device- or full filename refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system.

http://www.uruk.org/orig-grub/errors.html

så tror att det är det som orsakar det, men har ingen anning om vad jag ska ändra i biosen för att fixa det, och inte heller varför ubuntu inte vill starta hela tiden...

-------------------------
c++



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Solaris eller Ubuntu?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen