Forum: Solaris eller Ubuntu?

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Solaris eller Ubuntu?

Sidor: 1 2

Till botten

Independence 16:48 - 25:e Maj 2007 | Post #26
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Kan det vara så att du har lagt in flera partitioner innan windowspartitionen, eller bytt ordning på diskarna på något sätt, så att windowspartitionen har bytt nummer? Den kanske gått från hdb till hdc om du lagt in en swap innan t ex.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Dread 16:52 - 25:e Maj 2007 | Post #27
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
set är ingen omöjlighet att det på nåt sätt blivit så, men jag rörde inte windows disken utan "bara" den nya som jag delade upp i swap och root, eller vad den kallades... men ska ut i biosen och testa lite hittade en som sa att han löst det genom att säta primary master till USER och mode till LBA. så ska testa ifall jag kan göra det...

-------------------------
c++



Dread 18:40 - 25:e Maj 2007 | Post #28
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
ovanstående funkade inte en kompis kommer hit och tar sig en titt, men tror att felet ligger i det som Independence tog upp, ska bara komma på hur man ska fixa det och hur jag får tillåtelse att ändra filerna som ska ändras i /boot/grub/device.map tror jag, tittar jag på datorn heter min andra hårdisk sda1 där, men om jag går in på device.map "bara" sda. ,,r inte hundra på ifall det är det som är felet, men ska försöka ändra det asap jag kommer på hur baraSmiley



-------------------------
c++



Dread 00:23 - 26:e Maj 2007 | Post #29
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
blev snabb avinstallation det härSmiley fick inte det att funka alls, dels så ville xp inte starta alls och dels så vill inte heller ubuntu starta alltid, så får hålla mig till xp tills vidare (installera om datorn)...
:(

-------------------------
c++



Moru 09:27 - 26:e Maj 2007 | Post #30
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Kan du inte bara ta ur nya hårddisken och sätta in windowsskivan och låta den reparera installationen?




Dread 10:26 - 26:e Maj 2007 | Post #31
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
jag gjorde precis så, men det hjälpte inte på något sätt. Boot-hanteraren grub(tror den hette så?) som hanterade dualbooten, fortsatte gnälla ändå. tydligen så hade den makt över windowsboot program, även när jag reparerat windows´.

Jag tror att xp buggade sig från början för att det blev någon partioneringsfel, så grub gav xp fel namn, eller det är ifall man ska tro på grub. Men efter det så återstår ändå frågan varför ubuntu hängde sig under uppstart hela tiden. Det lilla jag fick se av ubuntu var jäkligt intressant, men jag kan inte ha ett osäkert system (här menar jag, osäkert att starta upp).

Kan man köra ubuntu/gentoo utan grub som boothanterare kanske? Grub är roten till all ondska för tillfället.

-------------------------
c++



derfian 12:50 - 26:e Maj 2007 | Post #32
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Man kan använda andra bootloaders, ja. Jag använde lilo innan jag gick över till grub (och i ärlighetens namn har jag inte ångrat mig).




Moru 22:51 - 28:e Maj 2007 | Post #33
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Har du kollat minnet och annan hårdvara? Kör minnestesten som finns på live-skivan, kanske har du ett dåligt ramminne.




Dread 18:47 - 30:e Augusti 2007 | Post #34
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
tänkte ge mig på att installera ubuntu igen faktiskt... hur som helst, testade köra livecdn först, startar laddar en bra stund är dock bara väntat då man kör via skivan, problemet är dock när jag kommer in i ubuntu, så laggar musen hackar, hänger inte alls med i svängarna. Kör jag safe-graphics-mode på live cdn istället har jag inte detta problemet.

Kan det bero på att grafikkortet inte stöds? För musens seghet påminner om när jag körde xp och grafikkortet/n dog (and may they burn in hell).

,,r det värt ett försök att installera och hoppas det funkar? eller ska jag vänta på en ny uppdatering av ubuntu och testa då?

f.ö. så sitter jag med ett geforce 8800GTS

-------------------------
c++



Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Solaris eller Ubuntu?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen