Forum huvudsida -> Programmering -> script språk??
Sidor: 1
Cpp_skater | 12:00 - 24:e April 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 43 Skicka PM |
vad använder man ett script språk till??? inom spel programmering förståss |
derfian | 12:08 - 24:e April 2007 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 149 Skicka PM |
Ja, uhm.. vad helst du vill, faktiskt. Kanske man vill skriva små AI-rutiner i ett scriptspråk så man lätt kan ändra på dem. När man är nöjd kan man alltid skriva dem i kompilerbar kod. |
Cpp_skater | 12:18 - 24:e April 2007 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 43 Skicka PM |
omjag har fattat rätt så är behöver man inte kompliera ett script såråk so man kan ändra spelet medans man testar det?? |
tobbez | 13:34 - 24:e April 2007 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
Det är väl det man brukar se som fördelen med scriptspråk ja. Dock är det inte helt riktigt att det körs medan man testar det, men man behöver inte kompilera det för att köra det. |
ozamosi | 13:50 - 24:e April 2007 | Post #5 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Det finns väldigt få språk man kan ändra i under körning - erlang har jag hört att det ska vara möjligt i, men det är allt. Det beror på att skriptfilen läses in av tolken i början av programmets körning, så ändringar som görs av filen på disk påverkar inte. ------------------------- Ljusblå |
Independence | 15:25 - 24:e April 2007 | Post #6 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Om scriptet inte är någon central del för programmet brukar man kunna ladda om det, utan att starta om själva huvudprogrammet, och testa ny kod. Om det är en AI skulle det inte vara helt omöjligt t ex. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
Cpp_skater | 18:49 - 24:e April 2007 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 43 Skicka PM |
men om man typ programmerar in i spelet att läsa scriptet när man trycker på en knapp då skulle det väll gå?? |
Hetzz | 12:30 - 25:e April 2007 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
jo som indy skriver så borde det fungera om inte just detta script har en väldigt stor del.(det där lät skumt eller?) jag tänker mig ett script som läses kanske varje gång man byter map. det skulle ju med stor sannolikhet inte vara några problem att ändra detta script medans man spelar, men förändringarna kommer ju självklart inte märkas förens man läser scriptet(kör?) nästa gång, dvs vid mapbyte. Annars kan man som programmerar lägga in lite debugging kommandon och dyl. /reload mapchange.lu aja jag har ingen erfarenhet typ men nästan. -------------------------
|
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> script språk??
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-05 09:04
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.