Forum: script språk??

Forum huvudsida -> Programmering -> script språk??

Sidor: 1

Till botten

Cpp_skater 12:00 - 24:e April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
vad använder man ett script språk till???
inom spel programmering förståss




derfian 12:08 - 24:e April 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Ja, uhm.. vad helst du vill, faktiskt. Kanske man vill skriva små AI-rutiner i ett scriptspråk så man lätt kan ändra på dem. När man är nöjd kan man alltid skriva dem i kompilerbar kod.




Cpp_skater 12:18 - 24:e April 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
omjag har fattat rätt så är behöver man inte kompliera ett script såråk so man kan ändra spelet medans man testar det??




tobbez 13:34 - 24:e April 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Det är väl det man brukar se som fördelen med scriptspråk ja. Dock är det inte helt riktigt att det körs medan man testar det, men man behöver inte kompilera det för att köra det.




ozamosi 13:50 - 24:e April 2007 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det finns väldigt få språk man kan ändra i under körning - erlang har jag hört att det ska vara möjligt i, men det är allt. Det beror på att skriptfilen läses in av tolken i början av programmets körning, så ändringar som görs av filen på disk påverkar inte.

-------------------------
Ljusblå



Independence 15:25 - 24:e April 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Om scriptet inte är någon central del för programmet brukar man kunna ladda om det, utan att starta om själva huvudprogrammet, och testa ny kod. Om det är en AI skulle det inte vara helt omöjligt t ex.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Cpp_skater 18:49 - 24:e April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
men om man typ programmerar in i spelet att läsa scriptet när man trycker på en knapp då skulle det väll gå??




Hetzz 12:30 - 25:e April 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
jo som indy skriver så borde det fungera om inte just detta script har en väldigt stor del.(det där lät skumt eller?)

jag tänker mig ett script som läses kanske varje gång man byter map. det skulle ju med stor sannolikhet inte vara några problem att ändra detta script medans man spelar, men förändringarna kommer ju självklart inte märkas förens man läser scriptet(kör?) nästa gång, dvs vid mapbyte. Annars kan man som programmerar lägga in lite debugging kommandon och dyl.

/reload mapchange.lu

aja jag har ingen erfarenhet typ men nästan.

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> script språk??
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen