Forum: PII på socket 370?

Forum huvudsida -> Hårdvara -> PII på socket 370?

Sidor: 1

Till botten

vene 16:58 - 21:a April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
Fick min farfars gamla burk efter att han bytt upp sig till en sempron. Smiley BIOS och allt säger att det är en PII:a. När jag öppnar datorn ser det ut som att det är socket 370 på mobot. Det ser ut som samma storlek och kylarfästen. Finns det PII:or för s370? Och isf, skulle jag kunna köra en PIII:a på mobot? Skaiaf ta och testa när jag kommer hem...

-------------------------
http://www.kvarnstugan.org
"Tänk på lösningen inte problemet." -Terry Goodkind (Sanningens svärd)
Bli en vampyr du med!



Belsebubben 20:43 - 21:a April 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Nej, det fanns inga PII:or till s370.

Har för mig att PII bara kom i Slot varianter till stationära och Wikipedia nämner inte heller några socket PII:or alls.

EDIT: Det kan ju vara en Celeron, de verkar ha PII kärnor i s370.
,,r det en socket 370 så borde du kunna få in de flesta P3:or (Tualatin är jag osäker på, har för mig de inte passade eller nått) men det kan vara svårt att hitta en

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!

Senast redigerad 20:49 - 21:a April 2007


Independence 20:48 - 21:a April 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Enligt wikipedia finns det inga modeller av Pentium II som använder socket 370. Jag letade lite efter andra sockets som Pentium II använde men det enda jag kan hitta som använder samma stil som 370 är något som heter Pentium II PE (Performance Enchanted) och som använder en socket vid namn Micro-PGA1.

Edit: Var visst lite seg med svaret, någon annan hann föreSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!



Senast redigerad 20:49 - 21:a April 2007


Belsebubben 20:56 - 21:a April 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Performance Enhanced modellerna är till laptops så det verkar lite otroligt (Man stoppade väll inte in laptop grejor i stationära vid den tiden?) om det inte är en laptop.

,,r det verkligen en Socket 370 så är det nog bara en BIOS bugg att den rapporterar att det är en PII:a , uppgradera BIOSet till nyaste och prova stoppa in en bättre processor om du har.

Annars kan du ju kolla vad moderkortet heter och googla

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



vene 11:11 - 22:a April 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
Det såg verkligen ut som en s370 när jag kollade, jag kollade bara lite sanbbt och tog aldrig av kylaren dock. Jag får hoppas på att det är en celeron som med PII-kärna som Belsebubben skrev.

Den lilla kanten jag såg av processorn såg precis ut som de gröna till 370 med en liten kärna i mitten och ganska stor yta.... Jaja, vi får se om några timmar då jag kommer hem och ska kolla.

-------------------------
http://www.kvarnstugan.org
"Tänk på lösningen inte problemet." -Terry Goodkind (Sanningens svärd)
Bli en vampyr du med!



vene 01:53 - 6:e Maj 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
Det visade sig att det var en PIII:a. Jag vettefan var jag läste att det stod att det var en PII:a men jag läste väl fel isf. Jag som tyckte att jag var så säker.

-------------------------
http://www.kvarnstugan.org
"Tänk på lösningen inte problemet." -Terry Goodkind (Sanningens svärd)
Bli en vampyr du med!



Belsebubben 16:36 - 7:e Maj 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Då var mysteriet löst, inga mystiska PII:or i alla fallSmiley

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



vene 16:22 - 16:e Maj 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
    Citat av Belsebubben:
Då var mysteriet löst, inga mystiska PII:or i alla fallSmiley

Japps. Ska se om jag lyckas få den att boota från CD:n nu, det verkar vara lite problematiskt. Sist jag försökte så kom jag bara så långt att jag formaterade om hdd:n, så nu har den inget knasigt windows att boota ifrån iaf, som den ville göra hela tiden innan.

Tänkte dra in Win98 och Star Wars X-Wing Fighters om jag hittar den gamla joysticken nånstans.

-------------------------
http://www.kvarnstugan.org
"Tänk på lösningen inte problemet." -Terry Goodkind (Sanningens svärd)
Bli en vampyr du med!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Hårdvara -> PII på socket 370?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen