Forum: Dygnsskifte

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Dygnsskifte

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 04:25 - 11:a April 2007 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM

Standarder…. Finns det något bättre? Ja, otrasiga standarder! Jag ska nu föreslå en omstandardisering: jag vill omdefiniera när “idag” blir “igår”, och ett nytt dygn påbörjas.

Av någon slags hysteriskt skäl används kl 00 som den tiden man räknar med att dygnet byts, och “imorgon” blir “idag”. Det innebär att det just nu är imorgon, och när jag vaknar imorgon är det fortfarande idag. Med andra ord resulterar den nuvarande modellen i att man blir helt obegriplig, och måste exta tydligt definiera om man lagt märke till att klockan slagit om eller inte. Vanligtvis glömmer man sig, och det uppstår mycket förvirring innan någon förstår vad någon säger, och efter att irriterande missförstånd retts ut börjar alla skratta åt det istället. Och skratt förlänger livet, och svenskar lever redan för länge, och orsakar enorma påfristningar på statskassan, eftersom pension betalas för länge i förhållande till hur länge folk arbetar, så vi har inte råd med fler onödiga skratt. Alltså måste vi bli av med den här irritations- och munterhetskällan.

För att flytta dygnsskiftet finns det många lösningar. Vi skulle mer eller minrdre slumpässigt kunna ta fram en tidpunkt, men det skulle kunna bli samma fel som idag - det stämmer för dåligt för för många.

Istället bör vi titta på existerande alternativa lösningar. Mitt favoritsystem är TV-tablåer. TV-tablåer använder klockan 06 istället för 00 för dygnsbyten. Uppenbarligen finns (eller i alla fall fanns) det fler nattsuddare än morgonpigga TV-tittare - hade det inte varit så hade man väl inte implementerat en helt egen standard för dygnsskiften? Eftersom det redan är en delvis implementerad standard bör den vara lättare att sprida, jämfört med en helt ny standard. Nackdelen med den är såklart att den är anpassad efter TV-tittande - det finns många fler som börjar jobba tidigt, och som kanske har hundar att rasta eller som motionerar innan jobbet eller liknande, och som därmed stiger upp innan klockan sex, men jag har aldrig (utom under stora sportevenemang i andra änden världen) hört talas om folk som stiger upp för att sätta på TV:n. Motsatsen gäller mer eller mindre den också - även om folk ofta kan hålla igång ganska sent, så tror jag folk som ligger halva natten och glor på TV är vanligare - man kan ju till och med hålla igång sent, gå hem, och sätta på TV:n. Det påstås ibland att människor idag ofta glor på TV, eftersom de är för lata för att drömma själva (och det är helt klart imponerande mycket lathet). Att betrakta det här tillståndet av frivillig medvetslöshet (ej att förväxla med frivilliga hallucinationer i medvetslöst tillstånd, sömn) som en del av det vakna dygnet är i mina ögon tveksamt. Och även om jag gärna vill annolunda är fortfarande inte nördar som sitter vakna hela nätterna vid tangentbordet en majoritet av vår befolkning än.

En helt annan lösning är att göra storskaliga intervjuer och fråga alla om deras sovvanor, för att sedan kunna ta fram exakt den tidpunkt, då flest personer sover, och säga att då, då blir det imorgon. Med andra ord: se till att standarden blir perfekt, istället för tillräckligt bra. Men seriöst: är det någon som märker när midnatt passerar? Visst brukar det ta ett par timmar från det att klockan slår 24, tills man inser att det är imorgon som är idag, inte idag, för det är numera igår? Om midnatt skulle vara till exempel klockan 02:39 skulle det bara bli än svårare att se skillnad på vilken sida om dygnsbytet det är, om man inte ställer om alla klockor, vilket skulle göra allt heljobbigt och troligen inte gå att genomföra. Den här lösningen är alltså, precis som många standarder organiserade av kostymnissar istället för kodare, jobbig att implementera, även om den egentligen är bättre. Och även om det är den bästa tidpunkten, så finns det fortfarande många undantag. För många undantag.

Den mest fungerande lösningen är att helt enkelt tvinga alla att sova exakt samma tid på dygnet, så att de hamnar i samma mentala tidszon, och vi har inte ens ett problem, men den lösningen är lite väl extrem till och med för mig.

Den näst mest fungerande lösningen, och som faktiskt är genomförbar, är att sluta vara så stel och enkelspårig att tro att alla kan ha ett gemensamt dygnsskifte. man definierar helt enkelt “då man sover” som dygnsskifte, närhelst det må vara, och man slipper då problemet med att somliga människor (låt oss kalla dem “nördar”) tenderar att vara vakna senare än somliga andra (låt oss kalla dem “vanligt folk”). Dock finns risken att dessa två grupper kommunicerar sinsemellan, och då blir det hårigt om den ena personen inte sovit än, och den andra just vaknade. Dock använder vi redan rent intuitivt använder den här modellen, och bara försöker (mer eller mindre lyckosamt) tvinga oss att använda midnatt-är-dygnsskifte-versionen, så med den här metoden slipper vi försöka säga och tolka rätt, och blir av med ett lager av missförstånd.

Så nu uppmanar jag eder, bröder och systrar, att kämpa för att midnatt ska slutas se som dygnsskifte! För att… Va? “Dagens i-landsproblem” - vad är det för snack? Vill ni inte slippa all förvirring kring midnatt? Nehej, nä, jag får väl säga som Dr August Dvorak: “I’m tired of trying to do something worthwile for the human race - they simply don’t want to change” JAG tänker i alla fall byta dygnsskiftestid :(



-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 10:08 - 11:a April 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Ponera att man sover eller är vaken >24 timmar då? Då kommer ju tiden ur synk? (lösning är förstås att man inför dubbelt dygnsskifte när man väl sover, men det är fortfarande jobbigt att det med fem personer kan vara både idag, igår, imorgon, i övermorgon och i förrgår SAMTIDIGT.)




ozamosi 12:06 - 11:a April 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Satan också - det tänkte jag inte påSmiley

-------------------------
Ljusblå



Independence 15:39 - 11:a April 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Ponera att man sover eller är vaken >24 timmar då? Då kommer ju tiden ur synk? (lösning är förstås att man inför dubbelt dygnsskifte när man väl sover, men det är fortfarande jobbigt att det med fem personer kan vara både idag, igår, imorgon, i övermorgon och i förrgår SAMTIDIGT.)


Hmm, det här borde väl bara inträffa om en person är schitzofren och har fem personligheter? ,,ven om någon annan tror att det är imorgon, så lever ju jag fortfarande kvar med min definition av vilken dag det är, och tycker således att det är idag t ex. Och alltså borde det för en enstaka observerande person alltid kunna bestämmas vilken dag det är, såvida han inte har flera personligheter. Om det inte är så att det uppstår problem när olika personer tror att det är olika dagar, men jag tänker mig att det tar ut sig självt.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 16:09 - 11:a April 2007 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
I värsta fall kan man definiera en metaregel, som säger att grunden i definitionen är solljus: när det är ljust är det "idag" sålänge det pågår, och "igår" var tidigare solljusperiod, och sedan bara tillämpa vakenhet på den mörka delen av dygnet. Eller något...

-------------------------
Ljusblå



Independence 18:30 - 11:a April 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
I värsta fall kan man definiera en metaregel, som säger att grunden i definitionen är solljus: när det är ljust är det "idag" sålänge det pågår, och "igår" var tidigare solljusperiod, och sedan bara tillämpa vakenhet på den mörka delen av dygnet. Eller något...


Det är väl så man brukade göra innan man fick lampor innomhus (och med den skillnaden att man var vaken när det var ljust)

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 01:29 - 12:a April 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Nu blev jag trött i huvudetSmiley Jag får huvudvärk av dina bloggposter ozamosi! Fast lite underhållande är de trots alltSmiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



HärJ 23:12 - 13:e April 2007 | Post #8
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
måste säga att det här är något jag har funderat på också fast inte så här riktigt. När man har skiftgång så är man ju vaken olika tider på dygnet och försöker få en förskjutning. Därför har jag rationaliserat lite och använder frasen "God morgon" hela dagen. Det funkar eftersom det alltid är nån som nyss gått upp.
Ett fel som består i detta är att det inte har samma effekt när man inte har skiftgång.
"När klockan är 17:30 är det lite fel att säga god morgon" var det dock nån som sa en gång...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 23:36 - 13:e April 2007 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Ah, ungefär som internationell IRC-tid: det är alltid morgon när man kommer ditSmiley

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Dygnsskifte
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen