Forum: Coooooolt

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Coooooolt

Sidor: 1

Till botten

ozamosi 03:25 - 10:e April 2007 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Mycket av det jag gör motiverar jag med hur EURoecooooltEUR det är. Folk i min omgivning brukar inte förstå sig på det, och med tanke på att jag motiverade Ripple med det så jag får se till att förklara. Det här torde vara helt ointressant för alla som inte har så pass mycket kontakt med mig att de undrar hur fasen min hjärna funkar, men inte så pass mycket kontakt att de helst inte får veta mer. Jag hoppas kunna använda posten på alla stackare som inte vill göra något bara för att det är opraktiskt, när det är jättecoolt (independence: känn dig träffad ;) )

Följande punkter avgör någots coolhet:
  • Om någonting är komplext är det coolt. Om det är praktiskt spelar egentligen ingen roll, men är det tillräckligt komplext är det oftast mindre praktiskt, så ofta är mindre praktiska saker mer coola.

  • Ju galnare design, desto coolare är det. Om det fungerar eller inte spelar egentligen ingen roll, men är det tillräckligt galet fungerar det troligen inte, så ofta är ickefungerande saker mer coola.

  • Saker som inte är populära är coolare än saker som är populära, vilken man enkelt kan motivera med att folk är idioter. Att vara inkompatibel är ett självändamål.

  • Saker som är utvecklade av enskilda utvecklare eller möjligen små företag är coolare än saker som utvecklas av storföretag.

  • Saker som är standarder ger extra coolhet.

  • Saker som konkurrerar med kända produkter från storföretag är extra coola.

Det finns dock en anti-regel också: kunskap. Kunskap om något som är komplext, eller galet, eller bara något som finns tenderar att resultera i mindre imponans, och mer hat. Det är när man hittar magi detta förekommer. Det totala antalet poäng som delas ut från kategorierna ovan distribueras mellan coolhet och magi. Om man faktiskt har varit tvungen att använda det som ger poänget blir det troligen magi, och om man inte har det blir det troligen coolhet. Alltså: ovastående lista ger poäng, och varje poäng hamnar antingen på magi eller coolhet. Ungefär som jag beskrev min hjärna i inledningen: kommer man för nära vill man hellst fly, men på lagom avstånd kan det säkert verka intressant :)

Låt oss titta på några fall.

Ett exempel är GNU Autotools. Autotools är komplext så det räcker och blir över, och det är helt rubbat, så än ser det riktigt bra ut. Autotools är dominerande för att hantera frikodsprojekt, vilket tar bort lite coolhet. Autotools utvecklas av GNU, så det är egentligen varken storföretag eller enskild utvecklare. Det är alltså ganska coolt inför sista punkten. Jag har aldrig använt autotools, men läst om det, och blivit avskräckt: det är mestadels magi där, och det blir inte särskillt många coolpoäng kvar.

Ett annat är XMPP/Jabber. På komplex- och rubbadhetsskalan får det inte så många poäng, även om alla XEP:s (XMPP Enhancement Proposal) med överlappande funktionalitet, och allmänna inkompatibilitetsproblem ändå ger en del coolpoäng. Däremot används det inte mycket, utvecklas av en relativt liten foundation, är en standard, och slåss med MSN och med ICQ och med AIM och med Skype ochEUR Kort sagt: här uppnås nästan obeskrivlig coolhet. Jag har inte orkat bekanta mig särskillt väl med själva protokollet, så jag kan inte säga att jag upplever det särskilt magiskt. Jäkligt coolt, med andra ord.

Slutligen kan vi titta på Ripple, inte för att pimpa det mer än jag redan gjort, utan för att posten där jag tog upp det var ett av skälen till att den här posten kom till. Nog om det: det är kanske inte superkomplext, utan tvärt om relativt enkelt att använda, men det är helt, totalt sjukt i huvudet. Det används inte, utvecklas knappt, bygger på XMPP (eller ska göra i framtiden i alla fall - det utvecklas som sagt inte mycket), och det ska ge sig på hela jäkla bankindustrin. Kan det bli bättre? :D

Använder andra sådana här coolhetsskalor? Använder andra andra kriterier, som att det ska gå att använda också? Kära Bullen, är jag normal?

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 03:47 - 10:e April 2007


Independence 15:57 - 10:e April 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Nej, du är inte normal.
/ bullen

Min coolhetsfaktor är lite mer åt enterprise:iga saker. Helst saker som gemene man inte bryr sig om, inte ser, eller ens kan få tag på. Exempelvis hemliga routingkluster i bergrum som är militära hemligheter är fruktansvärt coolt, specellt med mångdubbelt redundanta fiberlänkar och diselaggregat och batteribackuper för att motstå "total nuclear thermal warfare" och såntSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 17:26 - 10:e April 2007 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
låter sexigt...Smiley




nibbo 17:35 - 10:e April 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
    Citat av Independence:
Nej, du är inte normal.
/ bullen

Min coolhetsfaktor är lite mer åt enterprise:iga saker. Helst saker som gemene man inte bryr sig om, inte ser, eller ens kan få tag på. Exempelvis hemliga routingkluster i bergrum som är militära hemligheter är fruktansvärt coolt, specellt med mångdubbelt redundanta fiberlänkar och diselaggregat och batteribackuper för att motstå "total nuclear thermal warfare" och såntSmiley

Jaha, då vet jag varför du verkade lite lyrisk när vi inspekterade DH:s rackskåp efter föreläsningen om deras nätverkSmiley Inte för att dom är sådär überhemligaSmiley

Jag tycker att system som är komplexa och avancerade men ändå funkar är ganska coolaSmiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Nissebosselasse 20:59 - 10:e April 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Jag har lite svårt för att se coolheten i autotools....

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



ozamosi 21:10 - 10:e April 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det var ju inte särskillt coolt - mest magiskt.Smiley

-------------------------
Ljusblå



derfian 23:38 - 10:e April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
autotools är coolt när det fungerar. annars är det mest hemskt/magiskt.




HärJ 22:54 - 13:e April 2007 | Post #8
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
militära anläggningar i bergrum...
militär utrustning är inte speciellt cool när man arbetat med den konstant i ett halv år.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Coooooolt
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen