Forum: C++ hjälp

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ hjälp

Sidor: 1

Till botten

Cpp_skater 20:43 - 8:e April 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
viste inte vad jag skulle döpa tråden till men men...

jag vill veta hur man kollar om man öppnar en speciel map(fönster) och hur man stänger fönster(mappar)
och hur man kör ett program i bakgrunden


Senast redigerad 21:00 - 8:e April 2007


Slash 21:03 - 8:e April 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Du ger lite väl tunnt med information för att någon ska kunna ge något bra svar. Om du specifierar dig lite bättre samt berättar hur långt du kommit och exakt var du kört fast så skulle det underlätta.Smiley

-------------------------
Ingen sigantur!



Cpp_skater 21:17 - 8:e April 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
jag har inte börjat för jag vet uínte hurr men jag hadde tänkt göra ett password program som om man öppnar en speciel mapp så öppnas programmet och man får skriva in ett lösen sen kollar den det lösenordet mot ett lösenord i en .txt fil och om det är rätt så kommer man in i mappen annars så stängs mappen

men det ända jag behöver veta är hur man kollar fall en mapp öpnas(typ fall C:\musik öppnas)
och hur man stänger C:\musik
och hur man kör ett program i bakgrunden
och hur man gör så att programmet är överst så mna inte kan röra ngn ting annat fören man har skrivit in lösen ordet





HärJ 23:14 - 8:e April 2007 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
vore det inte lättare att sätta rättigheter på mapparna?

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Belsebubben 00:52 - 9:e April 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 76


Skicka PM
Har ingen aning om hur man ska göra det som du vill i ett program, men andra verkar veta. Om du kommer på hur man gör så får du dock gärna skriva på forumet och berätta.


Men om du bara vill ha ett program så kan du ju kolla på wikipedias lista: http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_encryption_software

-------------------------
Das Blinkencomp, jag väljer dig!



FunkyChicken 15:27 - 9:e April 2007 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Du vill alltså veta ifall nån öpnnar ett utforskaren-fönster och kikar på just den mappen. Det går att göra, finns API:er som låter dig tex kontrollera vad som står i titellisten på öppna fönster, men det är ett dumt sätt - det finns ju så mycket andra sätt att komma åt filer än att bläddra med utforskaren...




main 17:44 - 9:e April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 40


Skicka PM
Förkortad information:
Metoden fungerar helt enkelt inte.

-------------------------
- Real programmers code in binary



Hetzz 03:55 - 10:e April 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
borde det inte gå att helt enkelt döda processen som kräver lösen? eller går det "säga åt" windows(explorer?) att vägra öppna en mapp pga nått obskyrt program påstår att den inte ska göra det?

Hade nått program förut, minns inte vad det heter, detta kunde lösenordsskydda mappar och även gömma dem. När man ville visa dem kunde man välja att de skulle döljas efter en viss tid och dyl.

-------------------------





FunkyChicken 12:03 - 10:e April 2007 | Post #9
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det finns progs tex MySecretFolder till win som gömmer mappar. Går även att mikkla med dolda partitioner och sånt.

Att stoppa systemet helt är värre, det är svårt att jobba sig förbi ctrl+alt+delete eftersom det interruptet görs av windowskärnan (som dessutom får tangentbordsstatus innan övriga program). Det var bättre förr när man helt sonika kunde säga åt systemet att helt ignorera c+a+d. Men som jag redan sagt, det finns så många andra sätt att komma åt filerna att denna metod ändå är värdelös.






_0D_0A 22:54 - 10:e April 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Varför inte bara använda Truecrypt? Det är enkelt att använda och ger säkert skydd för filerna.

Om det är kunskaperna om hur du faktiskt programmerar dig till det du frågar efter, då håller jag med tidigare uttalanden om att det inte är direkt lönt.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ hjälp
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen