Forum: Vafan är du så jävla glad för?

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Vafan är du så jävla glad för?

Sidor: 1

Till botten

LadyFrost 21:25 - 30:e Mars 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM

Vafan är du så jävla glad för” frågar Johan då och då, när jag studsar runt i korridorerna eller sitter och ler av ingen synbar anledning alls. Vanligen skrattar jag och säger “Glad är den som inte vet bättre“.

Det är skönt att vara kogvetare, och det är skönt att vara lysit. Det är skönt att vara människa och det är skönt att vara jag. Varför? För att… När jag vaknar av min något dåligt inställda väckarklocka på morgonen, gör jag det i min lägenhet som jag själv valt och inrett. När jag traskar till skolan med någon konstig musik i öronen kan det vara vilket väder som helst, för det är vackert. Hoppa i vattenpölar är lika roligt som att njuta av solen eller känna sig som en filmstjärna i en vindmaskin. Och jag vet, att när jag kommer fram till mitt mål väntar kanske en tråkig föreläsning - men också de människor som är bäst i världen på att vara mina vänner. Dessutom kan man luncha i lysator, tillsammans med de underbara nördarna som ansamlas där vid tolv.

Hem från universitetet går man alltid senare än man tänkt, och sällan ensam. Om man ens kommer hem, och inte hamnar hos någon annan, vill säga. Te-sessioner som blir timslånga och filmkvällar som inte slutar förrän morgonen därpå har blivit nästan-frekventa inslag i min värld. Om man faktiskt är hemma, och själv, finns alla ett par knapptryck bort.

Så - vafan är jag så jävla glad för?
För att jag lever, och för att jag är jag.



-------------------------
Frihetskämpe



nibbo 22:15 - 31:a Mars 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
HärligtSmiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



sdac 23:38 - 31:a Mars 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Du verkar se positivt på mycket, det tycker jag är en korrekt inställning. Man skall vara glad konstant varje dag, och förbise allt negativt.

På tal om det, du borde läsa lite om pessimism. Finns mycket god läsning på bl.a. Wikipedia. Det är intressant att läsa om hur stora pessimister först försöker "upplysa" folket om att det finns något negativt i allt och att man bara blir besviken om man tänker positivt, och sedan begår de självmord. Det bevisar verkligen att deras ideologi är den rätta. "Allt är skit, optimister har fel, jag mår bra", sedan begår de självmord. Anledningen till att jag råder dig att läsa om sådant är att det sannerligen kommer få dig att stå fast vid din inställning ännu mer, du märker väl själv hur bra du mår av ditt tänkande?

"Om man tänker positivt blir man hela tiden besviken", är ett känt citat som pessimister använder sig utav. Dessa personer tänker så negativt att de inte ens märker att meningen biter sig själv i foten, hur kan man bli besviken om man ser positivt på allt? Antingen bortser man det, eller så ser man fram emot en ny utmaning.

Jag tror det kommer gå bra för dig när du har den där inställningen.




ozamosi 00:11 - 1:a April 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av sdac:
"Allt är skit, optimister har fel, jag mår bra", sedan begår de självmord.


Jupp. Precis så är det. Du slog verkligen huvudet på spiken.

Det kan också vara så att "de" har fått höra hela sitt liv att de är skit, att allt de rör blir skit, och att de till på köpet luktar skit. Det kan ge en person ett negativt synsätt på världen.

Saker som att varannan unge i världen lever i fattigdom (att inte ha ett PS3 gör dig inte fattig) och att 850 miljoner människor i världen lever i svält, att under en procent av den årliga världsvapenbudgeten räcker för att sätta alla barn i skola, men att ingen orkar (att kriga är väl bättre än utbildning..?), att hönsen vi äter inte kan gå, eftersom deras ben säckat ihop under tyngden från deras kroppar för att våra McNuggets ska bli någon krona billigare, att det finns 27 miljoner slavar i världen, att hela länder äts upp av havet för att vi inte orkar ta cykeln eller bussen istället för bilen, och så vidare, det är andra saker som gör det svårt att känna sig riktigt helt nöjd med sig själv, när man med iPod-lurarna i öronen och en bulle som frukostsubstitut i handen sätter sig på bussen på väg mot den stadsfinansierade skolan, som man får betalt för att vara i (böcker ingår), trots att man vet att det bara är slöseri med tid.

Men det är klart - det är ju bara förvirrade, självmordsbenägna pessimister som inte förstår hur kul det är att tvingas sälja en unge eller prostituera sig (beroende på om några av de som bor i närheten ens har råd med horor) för att ha råd med mat till de andra ungarna som tycker så. PARTY!

-------------------------
Ljusblå



sdac 00:53 - 1:a April 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av ozamosi:

Men det är klart - det är ju bara förvirrade, självmordsbenägna pessimister som inte förstår hur kul det är att tvingas sälja en unge eller prostituera sig (beroende på om några av de som bor i närheten ens har råd med horor) för att ha råd med mat till de andra ungarna som tycker så. PARTY!


Så bara för att det finns dåliga saker i världen måste vi andra som har det bra falla ned i pessimism och göra det ännu värre? Jag påverkas inte av ett prostituerat barn i afrika, jag mår inte sämre av det. Hon mår sämre av det, och det räcker väl? För mig finns det mer bra än dåligt.

Edit: Om jag hade pengar skulle jag donera till just sånt, men jag har inte pengar. Jag tänker däremot inte skänka mitt eget välmående, vem skulle få ut något av det? Jag må ses som en egoist, och i så fall accepterar jag det. Men jag tänker inte falla ned i någon slags pessimism eller depression endast för att någon annan mår dåligt.


Senast redigerad 00:55 - 1:a April 2007


ozamosi 01:02 - 1:a April 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
"Pengar" är inte en magisk lösning. Att ge några barn lite skit vi inte vill ha får dem förvisso att må bättre för stunden, men det löser inte problemet. Problemet är människors attityd mot andra - åsikten att bara för att Barnen I Afrika,, inte fick mat när du växte upp, och inte får det nu, så är det helt ok att de inte får det framöver heller.

Edit: men bryr du dig inte om dem kan du bry dig om något annat - det finns så många orättvisor i samhället att det räcker åt alla.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 01:02 - 1:a April 2007


sdac 01:06 - 1:a April 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Jo, pengar är precis den magiska lösning som krävs. Genom pengar kan vi förse dem med mat, bostäder och allt vad vi andra har som inte de har. Vi behöver bara dela med oss. Ett exempel är ju att skicka lite kläder till lite fattiga barn, istället för att sitta hemma och tänka att allt är skit och spendera tid på att skriva böcker och långa artiklar för att övertyga andra om att allt är skit, som vissa pessimister håller på med.

Notera att jag syftar på den filosofiska ideologin pessimism, och inte allmän negativ syn på något eller att må dåligt och tycka att sin egen omständighet är dålig.

Edit: Jag är inte mycket för orättvisor, sålänge inget hindrar mig från att göra det jag vill så spelar det mig inte den minsta roll. Något som kanske ligger på gränsen är mjukvarupatent, fanns det i Sverige skule jag säkert också falla ned i pessimism.


Senast redigerad 01:09 - 1:a April 2007


ozamosi 01:27 - 1:a April 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Robyn sa något bra angående bistånd: "De berättade stolt att det donerats 2 miljarder dollar under [tidsperiod]. Hur kan två miljarder inte ha gjort mer nytta!?" Jag kommer inte ihåg exakt ordföljd, men något sådant var det. Ge folk säd gratis, så slår det ut lokala odlare, så att alla svälter ihjäl nästa år, istället för "bara" några i år...

Jag har inte mycket pengar. Du har inte mycket pengar. Mina vänner eller föräldrar har inte mycket pengar. Staten har mycket pengar. Rikare stater har mer pengar. Om stater lägger mer pengar på att vara snälla, och mindre på att döda varandra, så löser vi problemen.

Många som bryr sig gör mycket mer skillnad än halvmånga som ger bort lite pengar, och sedan anser sig vara klara. Bry dig om något, slåss för något - vad är skit samma.

1984 är en tämligen deprimerande bok. Om George Orwell istället för att skriva den hade gett bort lite pengar, och inte gjort mer, tror du att samma debatt hade förts mot övervakning? Boken "Tyst vår" av Rachel Carson brukar anses vara hela miljörörelsens startpunkt. Utan den kanske ingen miljörörelse - tanken svindlar på någotsätt inför den tanken. På något sätt tror jag det finns en anledning till att det är en dystopi, och inte Bambi, som fått den rollen, trots att fruktansvärt många människor grät när Bambis mamma dör i filmen. Allt blev bra - vem bryr sig?

Och btw: det utfärdas M,,NGDER mjukvarupatent i Sverige varje år. Det är fullt möjligt att de är giltiga i en rättegång också. Bara så att du vet.

-------------------------
Ljusblå



sdac 01:38 - 1:a April 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av ozamosi:

1984 är en tämligen deprimerande bok. Om George Orwell istället för att skriva den hade gett bort lite pengar, och inte gjort mer, tror du att samma debatt hade förts mot övervakning? Boken "Tyst vår" av Rachel Carson brukar anses vara hela miljörörelsens startpunkt. Utan den kanske ingen miljörörelse - tanken svindlar på någotsätt inför den tanken. På något sätt tror jag det finns en anledning till att det är en dystopi, och inte Bambi, som fått den rollen, trots att fruktansvärt många människor grät när Bambis mamma dör i filmen. Allt blev bra - vem bryr sig?

Att ha en idé om förbättring är sannerligen inte den pessimism jag pratar om. Min utgångspunkt var synen på livet och att LadyFrost hade en korrekt inställning, vilket jag ansåg var bättre än pessimism. Vi talar inte om samma saker, slut på diskussionen och låt oss heller inte anta någon definitionsfrågeställning.

Och btw: det utfärdas M,,NGDER mjukvarupatent i Sverige varje år. Det är fullt möjligt att de är giltiga i en rättegång också. Bara så att du vet.

Som sagt, sålänge inget påverkar mig och vad jag gör så mår jag lika bra som alltid.

Edit: Vill inte riskera vidarediskussion, så måste lägga till lite. Det jag pratade om med pessimism är tankesättet att allt är dåligt och sättet att intala sig själv om att det alltid varit så och inte kan bli bättre, inte tankesättet att hitta en dålig sak, t.ex. miljön, och skriva om bok som tar upp nackdelarna med målet att göra något bättre.


Senast redigerad 01:45 - 1:a April 2007


ozamosi 01:43 - 1:a April 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
ide om förbättring? Vardå? Allt är ju genomruttet!

-------------------------
Ljusblå



sdac 01:48 - 1:a April 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
ide om förbättring? Vardå? Allt är ju genomruttet!

Du hann före, se min edit. Målet med böckerna var ändring, det är inte pessimismens syfte. Det kan ju inte ändras, världen vi lever i är det värsta som finns.




FunkyChicken 15:44 - 1:a April 2007 | Post #12
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Optimism är ju trevligt, men oroa er inte, det går över.Smiley

Kan tillägga att Barnen I Afrika inte varit fattiga på flera årtionden, men det krigas lite för mycket där nere.

Kolla in: http://www.ted.com/tedtalks/tedtalksplayer.cfm?key=hans_rosling&flashEnabled=1




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> Vafan är du så jävla glad för?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen