Forum: Dec-c++ och CDX

Forum huvudsida -> Programmering -> Dec-c++ och CDX

Sidor: 1

Till botten

Dread 15:33 - 16:e Mars 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Har upptäckt att när man väl kompilerat en kod, i Dev-c++ för att testa koden, efter det verkar det inte gå att lägga till fler variabler;

och använder boken SpelProgrammering med CDX och OpenGL, men där verkar inte problemet uppstå för dem.
  1. /***********************************************************
  2. * Game.h - Variabler för sprites, kartor mm
  3. ***********************************************************/
  4. #include "Main.h"
  5.  
  6. // en konstant som sätter fönstrets titel
  7. #define GAME_NAME "P1 och P2"
  8.  
  9. // alltid med, skärmen och indata
  10. DECLARE CDXScreen *Screen;
  11. DECLARE CDXInput Input;
  12.  
  13. // referens till skärmytan i minnet, dit man ritar allt
  14.  
  15. DECLARE CDXSurface *BackBuffer;
  16.  
  17. DECLARE CDXSprite *P1;
  18. DECLARE CDXSprite *P2;
  19.  
  20. //
  21. // Lägg in dina variabler (objekt) här under
  22. //


(tar bara game header filen, låt säga att jag kompilerar denna koden utan att det står "DECLARE CDXSprite *P2;" och att jag sedan bestämmer mig för att lägga till denna. Och kompilerar igen, så uppstår problemet Smiley
får massor av "[Linker error] undefined reference to `P2' " som felmeddelande, har testat köra samma kod utan kompilering men som ovan från början och då uppkommer inte problemet, finns det nån lösning utan att flytta till Visaul Studio eller Code::Blocks? Vill nämligen helst kunna prova koden utan att behöva kopiera in hela projektet i ett nytt projekt mellan gångerna...

blev nog ganska rörigt det här inlägget, hojta ifall det är nåt ni inte förstår. Smiley

-------------------------
c++



sdac 16:22 - 16:e Mars 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Om kompilatorn kompilerar flera filer, och sedan länkar ihop dem utan att vissa variabler är deklarerade som extern an det hända att linkern får undefined reference. ,,r det C eller C++ du kodar? Ser att du skrev Dev-c++, men den använder ju MinGW som innehåller både C och C++.

Om du kodar C++ så är det ju lite märkligt om du får undefined reference i linkern eftersom C++-kompilatorn borde klaga på det och inte generera ett objekt, inte linkern.

Macrot, eller vad det är, "DECLARE" kanske ser ut såhär

#define DECLARE static


Och det borde, i C, resultera i exakt det felet du skrev...




Dread 21:22 - 16:e Mars 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
det är i c++ jag kodar, och följer boken till punkt å pricka, visserligen är exemplen man laddar hem gjorde för visual studio c++, men det står inget om undantag för dev c++ (och jag vet att de tinte går att kompilera exempel koden) , jag tror att det är någon form av bugg om jag ska vara ärlig, annars borde det väl ha samma linker error även om jag gör samma kodning i ett helt nytt projekt?
Hur som helst har jag laddat hem och installerat visual studio för att testa det lite, blir till att spendera morgon dagen med att komma på hur det fungerar.
Hoppas det fixar sig då, börjar nämligen få ont om tid ifall jag ska bli klar med projektarbetetSmiley

-------------------------
c++

Senast redigerad 21:23 - 16:e Mars 2007


Dread 12:26 - 17:e Mars 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Jag håller på och testar Visual studio c++ 2005 express edition för tillfället, men får fel meddelandet:
fatal error C1083: Cannot open include file: 'windows.h': No such file or directory
Och jag har inte den blekaste anning om vad jag ska göra för att fixa detSmiley har som jag skrev innan aldrig använt programmet innan.

EDIT: googlade lite på "windows.h" och verkar som man ska installera "Microsoft Platform SDK" också + ändra lite i visual studios sökvägar. Vilket jäkla meck!

-------------------------
c++

Senast redigerad 12:52 - 17:e Mars 2007


Dread 13:31 - 17:e Mars 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
fick löst problemet när jag installerade det jag skrev innan, vilket jäkla meck alltså och ingenstans stod det på hemsidan att man var tvungen att installera det!

Microsoft i en kakburk.

-------------------------
c++



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Dec-c++ och CDX
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen