Forum: Wikin och utloggning

Forum huvudsida -> Förslag och buggar -> Wikin och utloggning

Sidor: 1

Till botten

sdac 03:19 - 16:e Mars 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Satt och skrev lite på en sida i Wikin, blev klar, tryckte submit och fick "Du måste vara inloggad", blev redirectad till frontpagen. Jag var inloggad när jag började ändra, måste ha spenderat för mycket tid på att googla och försäkra mig om att det jag skrev stämde att min session gick ut. Tursamt nog har jag vanan att kopiera allt jag skrivit innan jag submittar.

Hursomhelst, det vore praktiskt om man hamnade i någon mellansida när något sådant händer. Det man submittade som "utloggad" kan ju läggas i en temporär buffert, eller läggas i en <input> av typ hidden, för att sedan submittas igen i samband med att man loggar in.

Ingen brådska, men det vore ju synd om någon skrev mycket och inte kopierade det, kanske blir ledsen, börjar skära sig i armarna och får för sig att hänga sig och så vidare.




FunkyChicken 09:17 - 16:e Mars 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Ajaj, det vore ju inte bra.
Typ som när man ägnar en timme åt att omsorgsfullt tota ihop ett custom CV till TetraPak och deras glada webbsida tycker "error... session over". Tycker webbläsarna borde ha en funktion för att autosavea forms och fylla i dem igen när man backar, istf att ladda om dem - för alla oss senildementa.




Independence 11:33 - 16:e Mars 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Hmm, det finns en autosave. Jag är dock inte säker på hur bra den fungerar längre, den har nog varit ganska sparsamt underhållen i flyttar mm. Den ska iaf var tredje minut spara texten i en "buffer" (som går att hitta i menyn till höger om man är inloggad, namn: autosave) om man skriver. Detta tror jag hade sidoeffekten att sessionen inte tar slut, eftersom man då gör något var tredje minut. Ett annat tips är att köra "Kom ihåg mig" vid inloggningen, sätt på en timma eller något kanske. Ett nytt alternativ för så länge som webbläsaren är igång kanske vore bra där? Annars är ju din ide också värd att tänka på, men jag tror att jag häldre fixar autosaven, istället för att ha en ny funktion som också går sönder lite senare Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 15:55 - 16:e Mars 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av Independence:
istället för att ha en ny funktion som också går sönder lite senare Smiley


skönt att du förutsätter att den kommer gå sönder Smiley diggar din stil Smiley

-------------------------





Independence 16:03 - 16:e Mars 2007 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av Hetzz:
    Citat av Independence:
istället för att ha en ny funktion som också går sönder lite senare Smiley


skönt att du förutsätter att den kommer gå sönder Smiley diggar din stil Smiley


Det är klart, allt går sönder Smiley
Antingen när vi byter host, någon uppgraderar apache, mysql eller php eller när någon uppdaterar någon annan del av koden. Eller pga att koden blev dammig och någon måste titta på den, inte röra något, och spara filen. En annan anledning är att kodaren inte tänkte på något, kanske något som inte är aktuellt just nu, tänk Y2K-buggen osv Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 16:14 - 16:e Mars 2007 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Kod som inte underhålls går sönder. Blinkenlights kodbas är gigantisk, och underhållsarbetet på den är ofta näst intill obefintligt. Följdaktligen går koden sönder.

-------------------------
Ljusblå



Independence 16:46 - 16:e Mars 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
För mig verkar dock autosave fungera, i varje fall ibland. Har en autosave från när jag skrev det där svaret till hetzz bland annat Smiley
Kan vara så att det är trasigt i forumets snabbsvar och i wikin eller något, ska ta en titt.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Independence 18:45 - 16:e Mars 2007 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Problemet bestod i att alla javascript för BBCode och Autosave mm på wikin inte laddades in överhuvud taget, konstigt att ingen märkt det tidigareSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 19:33 - 16:e Mars 2007 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag brukar svära när det händer, och då brukar du stänga av öronenSmiley

-------------------------
Ljusblå



Independence 19:36 - 16:e Mars 2007 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Jag brukar svära när det händer, och då brukar du stänga av öronenSmiley


Du har aldrig nämnt att BBCode-panelen inte fungerar vad jag vetSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 19:36 - 16:e Mars 2007 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Nä... Men sånt modernt tjaffs använder man ju inteSmiley

-------------------------
Ljusblå



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Förslag och buggar -> Wikin och utloggning
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen