Lär dig DirectGraphics 9 - Del 1

Tillbaka till artikelarkivet

Filer

Verktyg

Kommentarer (9)
Utskriftsvänligt format

Betyg

markedunmaked 5.1

Lär dig DirectGraphics 9


Skriven av: Tomas Augustinovic

Navigation:

| Nästa del >

Text - 01 - Introduktion

Introduktion


Välkommen till vad som förhoppningsvis kommer bli en serie artiklar om DirectGraphics 9 programmering. Jag kommer under seriens gång ta upp grundläggande saker som utritning och hantering av 3d objekt i en 3d värld. Kommer även gå igenom endel effekter som kan åtstadkommas med hjälp av moderna 3d grafikkort (bland annat vertex och pixel shaders). I slutet av serien kommer vi förhoppningsvis ha byggt ett enkelt spel i 3d.

Jag kommer använda mig utav Microsofts D3DX hjälp-bibliotek under hela serien. Jag är ett stort fan av objekt-orienterad programmering så jag kommer uteslutande att använda mig utav det.

Vad behöver jag



  • En kompilator förstås. Jag använder mig utav visual studio.net 2003. Därför kommer jag utgå från den helatiden genom artikeln. Om ni inte har VS.NET finns det andra alternativ som DevC++ eller CodeBlocks med Visual C++ Toolkit 2003.
  • Senaste versionen av DirectX 9 SDKn (August 2005). Kan laddas hem från Microsofts hemsida här.


Vad du bör kunna



  • Du bör kunna programmera i C++.
  • Du måste förstå object-orienterad programmering. Arv, polymorphism och konstruktorer/destruktorer är inte främmande termer.
  • Windows-programmering. ...tminstone hur man sätter upp ett fönster.
  • Du bör kunna grundläggande 3D matte. Vektorer, matriser etc.

Slut

Navigation:

| Nästa del >

Till toppen