01 - Introduktion
Introduktion
Välkommen till vad som förhoppningsvis kommer bli en serie artiklar om DirectGraphics 9 programmering. Jag kommer under seriens gång ta upp grundläggande saker som utritning och hantering av 3d objekt i en 3d värld. Kommer även gå igenom endel effekter som kan åtstadkommas med hjälp av moderna 3d grafikkort (bland annat vertex och pixel shaders). I slutet av serien kommer vi förhoppningsvis ha byggt ett enkelt spel i 3d.
Jag kommer använda mig utav Microsofts D3DX hjälp-bibliotek under hela serien. Jag är ett stort fan av objekt-orienterad programmering så jag kommer uteslutande att använda mig utav det.
Vad behöver jag
- En kompilator förstås. Jag använder mig utav visual studio.net 2003. Därför kommer jag utgå från den helatiden genom artikeln. Om ni inte har VS.NET finns det andra alternativ som DevC++ eller CodeBlocks med Visual C++ Toolkit 2003.
- Senaste versionen av DirectX 9 SDKn (August 2005). Kan laddas hem från Microsofts hemsida här.
Vad du bör kunna
- Du bör kunna programmera i C++.
- Du måste förstå object-orienterad programmering. Arv, polymorphism och konstruktorer/destruktorer är inte främmande termer.
- Windows-programmering. ...tminstone hur man sätter upp ett fönster.
- Du bör kunna grundläggande 3D matte. Vektorer, matriser etc.
Källa: http://blinkenlights.se/