Uppgifter | |
Användarnamn | |
Besök | - |
Hemsida | Ingen |
Plats (stad) | |
Senaste besök | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Poster i forumet | |
Varningar | |
Grupp | |
Medlem sedan | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Artiklar och filer | |
Den här användaren har inga artiklar eller filer |
Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation. |
Hjälp!! finns det någon som kodat till en save funktion med hjälp av C++ |
Citat av Nissebosselasse: Citat av windi: Sorry Slash, det är inte så att jag inte vill ge er mer information. Problemet är att jag själv inte riktigt har någon anning om vad det är jag vill ha riktigt. Men så här är det ( på ett ungefär iaf) Det som ska sparas är pekare, vektorer och iteams. Det är meningen att alla element ska sparas ner i en vektor som i sin tur ska ladda dem och skapa nya... Nu vart det nog lite luddigt... men hoppas ni fattar. Jag är inte så pass bra på att förklara Men tack ska ni ha allihop ^^ Om pekare ska sparas ner och återskapas, så är det serialisering du är ute efter. Om du inte själv vill skriva en typ av factory som sköter detta, så har jag för mig att Boost-biblioteket har grejer för just detta: http://www.boost.org/libs/serialization/doc/index.html (Kolla under "tutorial"). Har dock inte provat det själv. EDIT: är du säker på att du behöver den här sortens funktionalitet, förresten? Vad är det för objekt som pekaren pekar på? Behöver du verkligen spara ner all informtion som den bär på? Det är kanske bättre att sikta in sig på den lättaste lösningen vid den här tidpunkten i projektet, och om du verkligen behöver en mer avancerad sparfunktion så går du in och gör det sen. Det är ju dumt att lägga ner en massa timmar på bara sparfunktionen - timmar du kunde lagt på övriga spelet... (Jag tänker närmast på hur lätt folk kan fastna i att göra en jätteavancerad loggfunktion till sina spel, vilket slutar med att spelet aldrig görs klart när väl loggen är klar eftersom dom har tröttnat...) Hehe tack för tipset Nissebosselasse, ärligt så behöver jag nog inte en super funktion... vill bara att man ska kunna spara och ladda filen man sparat. Tack så jätte mycket för tipsen Postad 15:48 - 12:a Maj 2007 |
Hjälp!! finns det någon som kodat till en save funktion med hjälp av C++ |
Sorry Slash, det är inte så att jag inte vill ge er mer information. Problemet är att jag själv inte riktigt har någon anning om vad det är jag vill ha riktigt. Men så här är det ( på ett ungefär iaf) Det som ska sparas är pekare, vektorer och iteams. Det är meningen att alla element ska sparas ner i en vektor som i sin tur ska ladda dem och skapa nya... Nu vart det nog lite luddigt... men hoppas ni fattar. Jag är inte så pass bra på att förklara Men tack ska ni ha allihop ^^ Postad 18:16 - 10:e Maj 2007 |
Hjälp!! finns det någon som kodat till en save funktion med hjälp av C++ |
Citat av Nissebosselasse: En annan variant är att skriva ut både variabelnamn samt deras (dåvarande) värde åtskilda med mellanslag/tabulatorsteg, typ: player_x 5 player_y 10 money 666 iq 3.141 Vid inläsning kan du antingen 1) kontrollera det inlästa variabelnamnet och därmed sätta inläst värde på rätt variabel, eller 2) använda exempelvis en std::map: // Den här håller spelets "variabler" och // dess värden (definieras med största sannolikhet // på annat håll) std::map<std::string, std::string> vars; // -ppna vårt sparade spel std::ifstream savefile ("savegame.sav"); std::string varname, varvalue; while (savefile >> varname >> varvalue) { vars[varname] = varvalue; } För att sedan inne i spelet komma åt en viss "variabel", t.ex. antalet IQ: // Någon annanstans std::string iq = vars["iq"]; // Eller ändra spelarens IQ vars["iq"] = "-55"; Men som Slash skrev: det finns ingen specifik lösning, utan det beror på hur du har lagt upp spelet och dess data. Tack så jätte mycket Nissebosselasse... lite kod exempel var verkligen det jag behövde Postad 17:21 - 10:e Maj 2007 |
Hjälp!! finns det någon som kodat till en save funktion med hjälp av C++ |
Citat av Independence: Jag fick ett PM från windi där det avslöjades att det var ett RPG i C++ det handlade om (hoppas inte det var hemligt ). Det som behövs göras är ju egentligen att ta alla variabler och spara dem till en fil, för att sedan ladda in dem igen vid ett senare tillfälle. Det enklaste är kanske att ta dem en och en och bara skriva dem till en textfil i en ordnad följd med nyrad mellan varje värde. Ett bättre sätt skulle kanske vara om man hade det i klasser/structs att köra någon serialize-sak på dem och skriva resultatet till en fil. nej då det var inte hemligt, det är nog bara jag som inte riktigt kan beskriva vad det är jag behöver m.m Postad 16:42 - 10:e Maj 2007 |
Hjälp!! finns det någon som kodat till en save funktion med hjälp av C++ |
Hejsan alla duktiga programmerare! ,,r det någon av er som vet hur man får in save som kod till ett spel. Jag är rätt ny när det gäller programmering, men samtidigt så e jag en sån som vill mkt. jag vet att det nog e en dum idé att försöka lära sig springa innan man lärt sig att stå men... Tid? det är inget jag har riktigt. Det jag vill kunna göra är att fixa en kod så att det skall kunna gå att spara spelet så att man kan start/ börja där man slutar. Finns det någon som har en bit kod som jag kan få sno eller nåt råd om hur jag kan göra så hör gärna av er Själv klart får ni höra av er oavsett Tack på förhand! // Windi Postad 15:18 - 9:e Maj 2007 |
Datum
2024-05-05 07:48
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.