Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Kompileringsproblem
Har ändrat lite nu, och fått ihop ett program, men jag har några frågetecken: Programmet går att kompilera, men det händer inget när jag vill köra det, och sen huvud-problemet, när jag försöker lägga till paintComponent, så får jag detta felmedd:

NewTry.java:91: illegal start of expression
         public void paintComponent(Graphics g) {
         ^


  1. import javax.swing.*;
  2. import java.awt.*;
  3. import java.awt.event.*;
  4.  
  5. public class NewTry extends JApplet
  6. {
  7.  
  8.  
  9. public void init() {
  10.  
  11. setBackground( new Color(130,50,40) );
  12.  
  13. BlackjackCanvas board = new BlackjackCanvas();
  14. getContentPane().add(board, BorderLayout.CENTER);
  15.  
  16. JPanel buttonPanel = new JPanel();
  17. buttonPanel.setBackground( new Color(220,200,180) );
  18. getContentPane().add(buttonPanel, BorderLayout.SOUTH);
  19.  
  20. JButton hit = new JButton( "Hit" );
  21. hit.addActionListener(board);
  22. buttonPanel.add(hit);
  23.  
  24. JButton stay = new JButton( "Stay" );
  25. stay.addActionListener(board);
  26. buttonPanel.add(stay);
  27.  
  28. JButton exit = new JButton( "Exit" );
  29. exit.addActionListener(board);
  30. buttonPanel.add(exit);
  31.  
  32. }
  33. public Insets getInsets() {
  34. return new Insets(3,3,3,3);
  35. }
  36.  
  37. class BlackjackCanvas extends JPanel implements ActionListener {
  38.  
  39.  
  40. KortBunt lek;
  41. Manniska du;
  42. Dator jag;
  43.  
  44.  
  45. String message;
  46.  
  47. Font bigFont;
  48. Font smallFont;
  49.  
  50.  
  51. BlackjackCanvas() {
  52.  
  53. setBackground( new Color(0,120,0) );
  54. smallFont = new Font("SansSerif", Font.PLAIN, 12);
  55. bigFont = new Font("Serif", Font.BOLD, 14);
  56. }
  57.  
  58.  
  59. public void actionPerformed(ActionEvent e)
  60. {
  61. String command = e.getActionCommand();
  62.  
  63. if (command.equals("Hit"))
  64. {
  65. if(du.p<21) {
  66. du.nyttKort();
  67. message = "Du har korten: "+du.symboler+" och har "+du.p+" poäng ";
  68. if(du.p>21) {
  69. message = "Du förlorade... ";
  70. } else if(du.p == 21) {
  71. message = "Du vann!! ";
  72. }
  73. }
  74. }
  75. else
  76. if (command.equals("Stay"))
  77. {
  78. if(du.p != 21) {
  79. jag.nyttSpel();
  80. message = " Dealerns tur... ";
  81. while(jag.p<=21 && jag.p<=du.p) {
  82. jag.nyttKort();
  83. }
  84. message = "Dealern fick korten:" + jag.symboler + " och har "+jag.p+" poäng ";
  85. if (jag.poäng() <= 21 && jag.poäng() >= du.poäng()) {
  86. message = "Du förlorade! ";
  87. } else {
  88. message = "Du vann! ";
  89. }
  90.  
  91. public void paintComponent(Graphics g) {
  92.  
  93.  
  94. super.paintComponent(g);
  95.  
  96. g.setFont(bigFont);
  97. g.setColor(Color.green);
  98. g.drawString(message, 10, getSize().height - 10);
  99.  
  100.  
  101.  
  102. g.drawString("Dealer's Cards:", 10, 23);
  103. g.drawString("Your Cards:", 10, 153);
  104.  
  105.  
  106.  
  107. g.setFont(smallFont);
  108. if (gameInProgress)
  109. drawCard(g, null, 10, 30);
  110. else
  111. drawCard(g, dealerHand.getCard(0), 10, 30);
  112. for (int i = 1; i < dealerHand.getCardCount(); i++)
  113. drawCard(g, dealerHand.getCard(i), 10 + i * 90, 30);
  114.  
  115.  
  116.  
  117. for (int i = 0; i < playerHand.getCardCount(); i++)
  118. drawCard(g, playerHand.getCard(i), 10 + i * 90, 160);
  119.  
  120. }
  121.  
  122.  
  123. void drawCard(Graphics g, Card card, int x, int y) {
  124.  
  125. if (card == null) {
  126.  
  127. g.setColor(Color.blue);
  128. g.fillRect(x,y,80,100);
  129. g.setColor(Color.white);
  130. g.drawRect(x+3,y+3,73,93);
  131. g.drawRect(x+4,y+4,71,91);
  132. }
  133. else {
  134. g.setColor(Color.white);
  135. g.fillRect(x,y,80,100);
  136. g.setColor(Color.gray);
  137. g.drawRect(x,y,79,99);
  138. g.drawRect(x+1,y+1,77,97);
  139. if (card.getSuit() == Card.DIAMONDS || card.getSuit() == Card.HEARTS)
  140. g.setColor(Color.red);
  141. else
  142. g.setColor(Color.black);
  143. g.drawString(card.getValueAsString(), x + 10, y + 30);
  144. g.drawString("of", x+ 10, y + 50);
  145. g.drawString(card.getSuitAsString(), x + 10, y + 70);
  146. }
  147. }
  148.  
  149.  
  150. }
  151.  
  152. }
[SOURCE=java][/SOURCE]

Vad gör jag för fel??

Postad 15:26 - 6:e Oktober 2009
Kompileringsproblem
Sorry, det här felmedd. får jag:


Tjugoett2.java:47: <identifier> expected
         lek = new KortBunt();
         ^
Tjugoett2.java:48: <identifier> expected
          du = new Manniska(lek);
          ^
Tjugoett2.java:49: <identifier> expected
     jag = new Dator(lek, du);
     ^
Tjugoett2.java:51: <identifier> expected
     lek.nyKortlek();
     ^
Tjugoett2.java:52: <identifier> expected
         lek.blanda();
         ^
Tjugoett2.java:54: <identifier> expected
         du.nyttSpel();
         ^
Tjugoett2.java:55: <identifier> expected
         du.nyttKort();


Postad 14:41 - 6:e Oktober 2009
Kompileringsproblem
Är ganska ny på programmering, och försöker få till ett GUI, men programmet vill inte riktigt fungera. Det är ett kortspel, och det använder sig av flera klasser, så detta är inte allt, men det är det jag har problem med.
Har använt mig av ett exempel-program och försökt sätta ihop det med mitt gamla, så det kanske ser lite underligt ut, men jag vill bara veta varför det inte kompilerar.
  1. import java.awt.*;
  2. import java.awt.event.*;
  3. import javax.swing.*;
  4.  
  5. public class Tjugoett2 extends JApplet {
  6.  
  7. public void init() {
  8.  
  9.  
  10. setBackground( new Color(130,50,40) );
  11.  
  12. BlackjackCanvas board = new BlackjackCanvas();
  13. getContentPane().add(board, BorderLayout.CENTER);
  14.  
  15. JPanel buttonPanel = new JPanel();
  16. buttonPanel.setBackground( new Color(220,200,180) );
  17. getContentPane().add(buttonPanel, BorderLayout.SOUTH);
  18.  
  19. JButton hit = new JButton( "Hit" );
  20. hit.addActionListener(board);
  21. buttonPanel.add(hit);
  22.  
  23. JButton stay = new JButton( "Stay" );
  24. stay.addActionListener(board);
  25. buttonPanel.add(stay);
  26.  
  27. JButton exit = new JButton( "Exit" );
  28. exit.addActionListener(board);
  29. buttonPanel.add(exit);
  30.  
  31.  
  32. }
  33.  
  34. public Insets getInsets() {
  35. return new Insets(3,3,3,3);
  36. }
  37.  
  38.  
  39.  
  40. class BlackjackCanvas extends JPanel implements ActionListener {
  41.  
  42.  
  43.  
  44. KortBunt lek;
  45.  
  46. Manniska du;
  47. Dator jag;
  48.  
  49. lek = new KortBunt();
  50. du = new Manniska(lek);
  51. jag = new Dator(lek, du);
  52.  
  53. lek.nyKortlek();
  54. lek.blanda();
  55.  
  56. du.nyttSpel();
  57. du.nyttKort();
  58.  
  59.  
  60.  
  61. String message;
  62.  
  63.  
  64.  
  65. Font bigFont;
  66. Font smallFont;
  67.  
  68.  
  69. BlackjackCanvas() {
  70.  
  71. setBackground( new Color(0,120,0) );
  72. smallFont = new Font("SansSerif", Font.PLAIN, 12);
  73. bigFont = new Font("Serif", Font.BOLD, 14);
  74.  
  75. }
  76.  
  77.  
  78. public void actionPerformed(ActionEvent e) {
  79.  
  80. String command = e.getActionCommand();
  81. if (hit == e.getSource())
  82. {
  83. if(du.p<21) {
  84. du.nyttKort();
  85. message = "Du har korten: "+du.symboler+" och har "+du.p+" poängn";
  86. if(du.p>21) {
  87. message = "Du förlorade...n";
  88. } else if(du.p == 21) {
  89. message = "Du vann!!n";
  90. }
  91. }
  92. }
  93. else
  94. if (stay == e.getSource())
  95. {
  96. if(du.p != 21) {
  97. jag.nyttSpel();
  98. message = "nDealerns tur...n";
  99. while(jag.p<=21 && jag.p<=du.p) {
  100. jag.nyttKort();
  101. }
  102. message = "Dealern fick korten:" + jag.symboler + " och har "+jag.p+" poängn";
  103. if (jag.poäng() <= 21 && jag.poäng() >= du.poäng()) {
  104. message = "Du förlorade!n";
  105. } else {
  106. message = "Du vann!n";
  107. }
  108. }
  109. }
  110. else
  111. if (exit == e.getSource())
  112. {
  113. System.exit(0);
  114. }
  115. }
  116.  
  117.  
  118.  
  119.  
  120. public void paintComponent(Graphics g) {
  121.  
  122.  
  123. super.paintComponent(g);
  124.  
  125. g.setFont(bigFont);
  126. g.setColor(Color.green);
  127. g.drawString(message, 10, getSize().height - 10);
  128.  
  129.  
  130. g.drawString("Dealerns kort:", 10, 23);
  131. g.drawString("Dina kort:", 10, 153);
  132.  
  133. g.setFont(smallFont);
  134. if (hit)
  135. nyttKort(g, null, 10, 30);
  136. else
  137. nyttKort(g, jag.nyttKort(0), 10, 30);
  138. for (int i = 1; i < jag.nyttKortCount(); i++)
  139. nyttKort(g, jag.nyttKort(i), 10 + i * 90, 30);
  140.  
  141.  
  142.  
  143. for (int i = 0; i < du.nyttKortCount(); i++)
  144. drawCard(g, du.nyttKort(i), 10 + i * 90, 160);
  145.  
  146. }
  147.  
  148.  
  149. void drawCard(Graphics g, Kort kort, int x, int y) {
  150.  
  151. if (kort == null) {
  152.  
  153. g.setColor(Color.blue);
  154. g.fillRect(x,y,80,100);
  155. g.setColor(Color.white);
  156. g.drawRect(x+3,y+3,73,93);
  157. g.drawRect(x+4,y+4,71,91);
  158. }
  159. else {
  160. g.setColor(Color.white);
  161. g.fillRect(x,y,80,100);
  162. g.setColor(Color.gray);
  163. g.drawRect(x,y,79,99);
  164. g.drawRect(x+1,y+1,77,97);
  165. if (kort.gets() == Kort.RUTER || kort.gets() == Kort.HJÄRTER)
  166. g.setColor(Color.red);
  167. else
  168. g.setColor(Color.black);
  169. g.drawString(kort.getsAsString(), x + 10, y + 30);
  170. g.drawString("of", x+ 10, y + 50);
  171. g.drawString(kort.getfAsString(), x + 10, y + 70);
  172. }
  173. }
  174.  
  175.  
  176. }
  177.  
  178.  
  179. }


Tacksam för hjälp!

Postad 12:59 - 6:e Oktober 2009

Skicka meddelande
Läs s blog