Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Starta om en applikation.
Tänkte också på det och skrev så, men det som händer är att ett nytt fönster öppnas och man kan fortsätta spela där. Det jag vill är ju att samma fönster ska uppdateras och startas om på nytt....

Postad 11:36 - 2:a April 2008
Starta om en applikation.
Så vad tycker du? ,,r det drawPlayGround1 jag ska anropa, ser den rätt ut? eller är det något helt annat?

För det är ju den som rita om allting från början...

Postad 19:57 - 31:a Mars 2008
Starta om en applikation.
Aha! drawPlayGround1 som är då ett av spelplanen, ser ut så här:
  1. private void drawPlayGround1(){ // Den egna spelarens spelplan
  2. int i,j;
  3.  
  4. spelplan1.add(new JLabel(""));
  5. spelplan1.add(new JLabel("S"));
  6. spelplan1.add(new JLabel("P"));
  7. spelplan1.add(new JLabel("E"));
  8. spelplan1.add(new JLabel("L"));
  9. spelplan1.add(new JLabel("P"));
  10. spelplan1.add(new JLabel("L"));
  11. spelplan1.add(new JLabel("A"));
  12. spelplan1.add(new JLabel("N"));
  13. spelplan1.add(new JLabel(""));
  14.  
  15.  
  16. for(i=0;i<10;i++){
  17. for(j=0; j<11; j++){
  18. if(j==0){
  19. }else {
  20. if(skjutMatris[i][j-1] == 0){ // Buttons i [j-1]
  21. String v = ""+i+""+(j-1)+"";
  22. jbutte[i][j-1] = new JButton(v,(new ImageIcon("water.gif")));//[j-1]
  23. jbutte[i][j-1].addActionListener(new spelHandler1());//[j-1]
  24.  
  25. spelplan1.add(jbutte[i][j-1]);
  26. }
  27. if(skjutMatris[i][j-1] == 1){ //Bilder BOM
  28. spelplan1.add(new JLabel(new ImageIcon("splash.gif")));
  29. }
  30. if(skjutMatris[i][j-1] == 2){ //Bilder TRFF
  31. spelplan1.add(new JLabel(new ImageIcon("ship.gif")));
  32. }
  33. if(skjutMatris[i][j-1] == 3){ //Bilder SKEPP
  34. spelplan1.add(new JLabel(new ImageIcon("ship.gif")));
  35. }
  36. if(skjutMatris[i][j-1] == 5){ //Bilder VATTEN
  37. spelplan1.add(new JLabel(new ImageIcon("water.gif")));
  38. }
  39.  
  40. }
  41. }
  42. }
  43. }


Postad 21:34 - 28:e Mars 2008
Starta om en applikation.
Hej hej!
Har lagt in några menyer i min applikation som är kopplade till olika händelser. Meny n som jag inte kan koppla till en händelse är Nytt spel, jag vill nämligen att programmet ska startas om så att spelaren kan köra en ny omgång utan att behöva stänga ner det och öppna igen.
Visst måste det gå? eller är det inte möjligt?

provat med koden 47 på system exit men den stänger ner programmet. har skrivit så här i ett desperat försök att rita om spelplanen, men ingenting händer...

Hoppar ni har tips på hur jag kan göra.

  1. JMenuItem menuItem3 = new JMenuItem(); //nytt spel under instEURllningar
  2. menu.add(menuItem3);
  3.  
  4. //Nytt spel
  5. Action changeAction = new AbstractAction("Nytt spel"){
  6. public void actionPerformed(ActionEvent e){
  7. spelplan1.removeAll();
  8. spelplan2.removeAll();
  9. drawPlayGround1();
  10. drawPlayGround2();
  11. repaint();
  12. validate();
  13. }
  14. };
  15. menuItem3.setAction(changeAction);


Postad 19:05 - 28:e Mars 2008
Få bort punkterna på knapparna?
Hej!
Jag håller på att utvecka ett litet sänka skepp spel och har för avsikt att visa bilder på knapparna, men eftersom knapparna måste ha en "adress" så kan jag tydligen inte ta bort variabel v som innehåller de uppgifterna om varka knapp, få en massa kompileringsfel.

Vid start syns tre punkter på alla knapparna och bilden jag har lagt på knapparna knuffas till vänster och ser så fult ut...annars när spelet börjar så försvinner punkterna och man ser bara bilder på knapparna.

Har någon tips på vad det är jag kan ta bort eller göra för att bli av med dem?

  1. if(spelMatris[i][j-1] == 0){ // Buttons
  2. String v = "" + i + "" + (j-1);
  3. jbutte[i][j-1] = new JButton(v, (new ImageIcon("water.gif")));
  4. jbutte[i][j-1].addActionListener(new spelHandler2());
  5.  
  6. spelplan2.add(jbutte[i][j-1]);
  7. }


Säg till om ni behöver se mer av källkoden...

Tacksam för all hjälp och tips!

Postad 18:34 - 28:e Mars 2008

Skicka meddelande
Läs s blog