Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Cplusplus nu
http://ww.finair.se hittade det precis men den är en ganska bra rese sida jämfört med blinkenlights

//srrry

Postad 14:09 - 26:e April 2007
Linker fel?
Jag tror att du lyckats mixtra bort något systemlib. Gör ett helt nytt projekt och importera kodfilerna och se ifall det funkar. Du har ju tex lyckas ta bort $ framför (Project Name), så du har ändrat endel i projektinställningarna.

Postad 14:48 - 24:e Maj 2006
C++ probs
Hejsan. Jag skrev om din funktion så att den (bör, har inte testat) fungera. Tills du lär dig förstå Nisses.
  1. #define MAPSIZE 1250
  2. int[] LoadMap(string filename)
  3. {
  4. int map[MAPSIZE];
  5. ifstream data_file(filename.c_str());
  6. for(int i = 0; i < MAPSIZE ; i++)
  7. data_file >> map[i];
  8. return map;
  9. }

En array och en pekare är egentligen samma sak, bara att en array har ett tilldelat utrymme till sig i minnet. Din funktion skulle kunna skrivas om till:
  1. int* LoadMap(string filename)
  2. {
  3. int map[MAPSIZE];
  4. ifstream data_file(filename.c_str());
  5. for(int i = 0; i < MAPSIZE ; i++)
  6. {
  7. data_file >> *map;
  8. *map++;
  9. }
  10. return map;
  11. }

Eller något i den stilen. Bara så du förstår likheterna. =)

Lycka till med ditt spel =)

Postad 14:39 - 24:e Maj 2006
SDL-Hjälp
Jo, jag har tänkt på det, men i detta fall så spelar det ingen roll, detta är bara en massa skitkod bara för att få de att funka innan jag fixar till den. Alla mina surfaces är i detta fall 32-bitars utan någon alphachannel

Postad 16:42 - 6:e Maj 2006
SDL-Hjälp
Tjenare, jag håller på att skriva ett "super tank"-spel i SDL. Jag har dock tampats med 2st problem de senaste två dagarna. Här är spelet som det ser ut nu så kan ni se exakt hur det ser ut.
http://design.sobaku.net/files/bin/Tahkns-bin-b0.1.rar
(Styr tanken med wsad och tornet med qe).

Problemet med hur tanken rör sig ligger troligtvis i:
  1. if ( keystates[SDLK_w] )
  2. {
  3. this->Clip.y -= RoundDouble(this->Velocity * cos((M_PI/180)*Angle));
  4. this->Clip.x -= RoundDouble(this->Velocity * sin((M_PI/180)*Angle));
  5. }
  6. if ( keystates[SDLK_s] )
  7. {
  8. this->Clip.y += RoundDouble(this->Velocity * cos((M_PI/180)*Angle));
  9. this->Clip.x += RoundDouble(this->Velocity * sin((M_PI/180)*Angle));
  10. }


Här är avrundningsfunktionen ifall ni undrar:
  1.  
  2. int RoundDouble(double d)
  3. {
  4. int x = d + 0.5;
  5. return x;
  6. }


Problemet med de svarta rutorna har jag inte riktigt klurat ut vart det ligger, men jag tror att det kommer från rotozoomSurface ( som ligger i SDL_gfx ) när den är tvungen att förstora surfacen så att den inte klipper hörnen. rotozoomSurface verkar också ta bort colorkeyen efter varje gång. Här är funktionen som blittar ihop kroppen till ett surface som sedan ritas ut:

  1. void Player::BuildBody ()
  2. {
  3. //Uint32 colorkey;
  4. SDL_FillRect(Surface, NULL, 0x00FFFF);
  5. if ( this->hull != NULL )
  6. {
  7. SDL_Rect dst;
  8. dst.x = (int)(Surface->w/2) - (int)(hull->w/2);
  9. dst.y = (int)(Surface->h/2) - (int)(hull->h/2);
  10. // Blit the hull
  11. SDL_BlitSurface(this->hull, &hull->clip_rect, this->Surface, &dst);
  12. }
  13. if ( this->turret != NULL )
  14. {
  15. SDL_SetColorKey(turret, SDL_RLEACCEL | SDL_SRCCOLORKEY, 0x00FFFF);
  16. SDL_Rect dst;
  17. dst.x = (int)(Surface->w/2) - (int)(turret->w/2);
  18. dst.y = (int)(Surface->h/2) - (int)(turret->h/2);
  19. // Blit the turret
  20. SDL_BlitSurface(this->turret, NULL, this->Surface, &dst);
  21. }
  22. }

"Surface" är det som sedan blittas ut på skärmen, ovanför bakgrunden.

Ifall ni vill så finns källkoden här: http://design.sobaku.net/files/bin/Tahnks-src-b0.1.rar
(använder SDL, SDL_image, SDL_ttf, SDL_gfx och libmysql)

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Postad 15:15 - 6:e Maj 2006

Skicka meddelande
Läs s blog