Uppgifter | |
Användarnamn | |
Besök | - |
Hemsida | Ingen |
Plats (stad) | |
Senaste besök | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Poster i forumet | |
Varningar | |
Grupp | |
Medlem sedan | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Artiklar och filer | |
Den här användaren har inga artiklar eller filer |
Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation. |
Winsock, chars och nummerproblem! |
Åh, tack så mycket. Du är min hjälte! Postad 13:33 - 8:e Juli 2010 |
Winsock, chars och nummerproblem! |
Hejhej! Jag har precis börjat leka lite med winsock, och fick för mig att göra ett väldigt simpelt spel. Nå, nu till mitt problem (Vilket förmodligen är väldigt lätt att lösa, men jag är en idiot) Motståndarens position skickas hela tiden med send() i en whileloop. Problemet jag stötte på var ju att den inte tar emot integers, utan endast char. På klientens ände ser det ut så här:
p2pos är alltså player2s X-position. På serverns sida (Som också ska vara player1 senare) ser det ut så här: (Detta för att testa)
Nåja, hittils funkar allt. Men väl överskridit 998gränsen på int A ska den gå tillbaka till 1. På klientsidan visas då istället "199" och börjar räkna endast de första och skippar de som är efter int A. Ex: 799, 899, 999, 109, 119 Min fråga i kort och gott, hur ska jag göra för att få den att gå tillbaka till ETT och inte ETT99 när den går under längden på char igen? Fråga nummer två: Texten jag strök under, högst upp i sourcekoden char p2pos[5] = "0 "; Måste jag göra så? När jag försökte med endast 0 utan space efter, så gav den mig värdet "0ÿÿÿ", och det är ju inte så mysigt att försöka förvandla om till en int. Och när jag istället försökte med att utelämna längden, 5an: char p2pos[] = "0" så funkade det inte att göra strängen längre så att säga. Jag är verkligen urusel på att arbeta med chars har jag lärt mig av hela den här upplevelsen. Jag hoppas att det inte var allt för jobbigt att dekryptera mitt konstiga sätt att fråga, är väldigt trött så mitt språk är väl inte på topp! Och jag kan försäkra er om att jag har googlat, utan resultat. Tack på förhand! Edit: Åh, ett till problem! Om jag drar lite i rutan (Då stannar allt som pågår i den), så blandas p2pos ihop. exempel: 163 164 165 1661 6716 8169 Postad 00:32 - 8:e Juli 2010 |
Datum
2024-12-22 21:59
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.