Uppgifter | |
Användarnamn | |
Besök | - |
Hemsida | Ingen |
Plats (stad) | |
Senaste besök | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Poster i forumet | |
Varningar | |
Grupp | |
Medlem sedan | 01:00 - 1:a Januari 1970 |
Artiklar och filer | |
Den här användaren har inga artiklar eller filer |
Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation. |
Commerdern MMORPG |
Citat av martin310:Vilken licens ska man använda? Om du tänkt använda GNU så är det säkert GPL du syftar på att det ska stå där efter. Och i så fall så är v3 senaste versionen. dvs: GNU GPLv3 http://www.gnu.org/licenses/quick-guide-gplv3.html Postad 13:44 - 8:e Oktober 2008 |
cin.get(); fel?? |
,,ndra using std::cout; till using namespace std; alternativt att du lägger till using std::cin; Båda alternativen fungerar men med "using namespace std;" kan du använda dig av både cin och cout samt allt annat som berörs av std istället för att lägga til varje objekt separat. Postad 10:05 - 8:e Oktober 2008 |
Tagenttryckningar i C++ |
Citat av tobbez:Citat av Rww: ,,ven om det var en månad sen lite drygt så tänkte jag kontribuera lite iaf till den här tråden. Jag håller med tobbez om att SDL låter som ett passande alternaiv i detta fall. Särskillt om det ska in grafik mm i programmet(vilket det verkade som när det var prat om att flytta gubbar mm). Det finns mycket som man kan använda i SDL men det tar lite längre tid än att ex.vis använda sig a conio.h och getch(). ...vilket iofs ej är standard C, utan en kompilator implementation, en är enkel att använda. Här är ett exempel:
Annars så rekomenderar jag SDL i detta fall som sagt. Om det i framtiden blir mer avancerade spel, grafik mm så går det att använda OpenGL till SDL och SDL har även bibliotek för ljud, nätverk mm om jag ej missminner mig. Och lär man sig det så blir det enkelt att göra applikationer som ej är lika beroende av vilket OS man kör. Värt att kolla på dessa länkar http://www.libsdl.org/ http://www.blinkenlights.se/articles/grafikmedsdl/part1/ http://nehe.gamedev.net/ om du inte nöjer dig med conio.h lösningen som ej är standard C så då får du hoppas att din kompilator stöder det. Postad 13:43 - 1:a Oktober 2008 |
Nybörjar Hjälp! |
Citat av achnorr:Citat av tobbez: Nej, det är inte fel direkt, men ej att föredra i alla fall. Om man nu inte vill att koden till applikationen endast skall fungera för just det operativsystem man själv/kunden föredrar. Hur som hellst så går ju koden alltid att skriva om även om den är skriven för att endast passa till ett specifikt OS. Det blir bara så fruktansvärt mycket mer jobb så ibland kan det då vara lättare att skriva om hela applikationen från början istälelt för att sitta och leta efter sådant som måste ändras i befintlig kod. Särskillt om det är någon annan än en själv som skrivit koden så man måste sätta sig in i innehåll och upplägg också... Postad 10:59 - 29:e September 2008 |
Lazy Foo's SDL tutorial problem |
Hej, jag råkade ha lite tid över så jag drog en google på cpp problem och hittade det här och tänkte ge det ett försök och jag copierade din kod och ändrade lite i den sen har jag nu reggat ett konto för att ge dig ett svar. Vet inte om du kollar in här nåt mer det är ju ett tag sen du la upp tråden, men ändå man vet ju aldrig... Här är den ändrade koden iaf: #include "SDL/SDL.h" #include <string> const int SCREEN_WIDTH = 640; const int SCREEN_HEIGHT = 480; const int SCREEN_BPP = 32; SDL_Surface *message = NULL; SDL_Surface *background = NULL; SDL_Surface *screen = NULL; SDL_Surface *load_image ( std::string filename ) { SDL_Surface* loadedImage = NULL; SDL_Surface* optimizedImage = NULL; loadedImage = SDL_LoadBMP(filename.c_str() ); if( loadedImage != NULL) { optimizedImage = SDL_DisplayFormat( loadedImage ); SDL_FreeSurface( loadedImage ); } return optimizedImage; } void apply_surface( int x, int y, SDL_Surface* source, SDL_Surface* destination ) { SDL_Rect offset; offset.x = x; offset.y = y; SDL_BlitSurface( source, NULL, destination, &offset ); } int main( int argc, char* args[] ) { if( SDL_Init( SDL_INIT_EVERYTHING ) == -1 ) { return 1; } screen = SDL_SetVideoMode( SCREEN_WIDTH, SCREEN_HEIGHT, SCREEN_BPP, SDL_SWSURFACE ); if( screen == NULL) { return 1; } SDL_WM_SetCaption("Shuuu", NULL ); message = load_image("helo_world.bmp"); background = load_image("background.bmp"); apply_surface( 0, 0, background, screen ); apply_surface( 180, 140, message, screen ); if( SDL_Flip( screen ) == -1 ) { return 1; } SDL_Delay( 2000 ); SDL_FreeSurface( message ); SDL_FreeSurface( background ); SDL_Quit(); return 0; } Det jag gjort är att ändra detta: lägga till #include <string> ändra SDL_Surface *load_image [std::string filename ] till SDL_Surface *load_image (std::string filename ) ändra SDL_surface* loadedImage = NULL; SDL_surface* optimizedImage = NULL; till SDL_Surface* loadedImage = NULL; SDL_Surface* optimizedImage = NULL; ändra optimizedImage = SDL_DisplayFormat( loadImage ); till optimizedImage = SDL_DisplayFormat( loadedImage ); lägga till en " i message = load_image(helo_world.bmp"); så att det blev message = load_image("helo_world.bmp"); lägga till , i apply_surface( 180, 140 message, screen ); så att det blev apply_surface( 180, 140, message, screen ); ändra SDL_Delday( 2000 ); till SDL_Delay( 2000 ); Jag använde dock ej DevCPP utan eclipse med mingw32 kompilator och jag kompilerade utan felmeddelande. Och programmet gick att starta... Hade dock inga bilder i mappen där jag försökte starta programmet ifrån så det stängdes ju så klart av men det borde fungera med dessa små ändringar. Hoppas att detta var till någon hjälp Postad 14:08 - 26:e September 2008 |
Datum
2024-12-22 04:01
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.