Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn
Email
Besök -
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 01:00 - 1:a Januari 1970
Poster i forumet
Varningar
Grupp
Medlem sedan 01:00 - 1:a Januari 1970
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

Hjälp med ett första program i SDL
Hehe, jag förstår att du la märke till det, men jag tänkte att jag vill få det att funka först. Så kan jag strukturera upp koden mer sedan.
Ska prova om det funkar, återkommer annars.

EDIT: nepp det fungerade inte, nu kommer det en slumpad punkt men kollisionen funkar inte. Du kan åka in i punkten utan att det händer något.

Postad 18:51 - 29:e Januari 2007
Hjälp med ett första program i SDL
Nej hade inte det. Nu funkar det iaf, tack så mycket.

Men nu ett annat problem:

Jag ska göra en simpel kollision mellan två fyrkanter. En är en gubbe och en är en punkt. När jag har kolliderat så ska det skapas en ny punktslumpmässigt på planen. Men när jag använder en algoritm som skulle göra just det jag ville så blir det helt tvärtom. Alltså den skapar en random punkt varje varv i spelloopen och det är bara när en sådan punkt träffar gubben som den finns kvar.
Jag har verkligen försökt nu, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Först mina strukturer
  1. struct objekt
  2. {
  3. int imgX;
  4. int imgY;
  5. int w;
  6. int h;
  7. double fart;
  8. };
  9.  
  10. objekt gubbe;
  11. gubbe.imgX = 100;
  12. gubbe.imgY = 100;
  13. gubbe.w = 32;
  14. gubbe.h = 52;
  15. gubbe.fart = 2;
  16. objekt punkt;
  17. punkt.imgX = 0;
  18. punkt.imgY = 0;
  19. punkt.w = 10;
  20. punkt.h = 10;


Sen koden för kollisionen:

  1. //rita ut en random punkt
  2. if(punkt.imgX == 0 && punkt.imgY == 0)
  3. {
  4. punkt.imgX = rand() / (RAND_MAX / 560 + 1) + 40;
  5. punkt.imgY = rand() / (RAND_MAX / 400 + 1) + 40;
  6. DisplayPoint(screen, punkt.imgX, punkt.imgY, point);
  7. }
  8. if(punkt.imgX != 0 && punkt.imgY != 0)
  9. {
  10. if ((punkt.imgY+punkt.h <= gubbe.imgY) || (punkt.imgY >= gubbe.imgY+gubbe.h) ||
  11. (punkt.imgX+punkt.h <= gubbe.imgX) || (punkt.imgX >= gubbe.imgX+gubbe.w))
  12. {
  13. punkt.imgX = 0;
  14. punkt.imgY = 0;
  15. score++;
  16. }
  17. else
  18. DisplayPoint(screen, punkt.imgX, punkt.imgY, point);


Postad 18:10 - 29:e Januari 2007
Hjälp med ett första program i SDL
Tack för hjälpen, det funka fint. Men jag har inte fattat varför det blir det mysko felet när man åker in i kanten. Ingen som vet?
Och nu när jag bara använder DisplayImage funktionen för att visa bilderna så kommer inte min dead.bmp över bakgrunden, hur gör man för att få den överst? eller kanske tömma så att de andra bilderna försvinner?

Postad 21:10 - 28:e Januari 2007
Hjälp med ett första program i SDL
Okej, ja jag kom på det förut när jag läste din guide lite mer. Men jag sa ju att jag inte var så duktig Smiley

Men nu kom jag på den annan sak, när jag kör mitt program eller ditt i guiden så använder det mer och mer minne hela tiden. Jag undrar vad det är som snor åt sig så mycket minne i programet? Tillslut är det så att hela programet hackar fram och det går knappt att styra gubben.

Postad 19:51 - 28:e Januari 2007
Hjälp med ett första program i SDL
Ojsan, sorry för dubbelpost.
Stod att sidan inte gick att visa bara.

Postad 15:30 - 28:e Januari 2007

Skicka meddelande
Läs s blog